Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grästrimning.  (läst 5673 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #20 skrivet: 19 jun-19 kl 19:58 »
Hjälper knappt

Köpte nya...  dom är jäkla bra.
Lyssnar som regel på ljudböcker när jag jobbar och det viner bara lite i bakgrunden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Grästrimning.
« Svar #21 skrivet: 19 jun-19 kl 22:25 »
Testade nån tråd som va "stjärnformad" som nån tidigare skrev om men den låter/viner betydligt mycket högre än vanlig tråd,  irriterande högt ljud

Jag har inte märkt någon skillnad på ljudet från den tråden och annan. Varken med el- eller bensintrimmer.
Såg en trådförpackning i garaget tidigare idag, och precis som redan nämnt i tråden så är den av märket Oregon. Trådtypen heter tydligen Nylium.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Grästrimning.
« Svar #22 skrivet: 19 jun-19 kl 22:28 »
Köpte nya...  dom är jäkla bra.
Lyssnar som regel på ljudböcker när jag jobbar och det viner bara lite i bakgrunden.
Har också nya men den tråden är det värsta jag hört.  Nått som följde med en husqvarna jag köpte på hylte.  Varit för snål för att inte använda den men nu är den nästan helt slut,  så problemet är snart över.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #23 skrivet: 09 jul-19 kl 03:37 »
Jag håller med Tännlappen, jag köpte en stor maskin som inte tvekar. Men en bra sele så känner jag inte ens att den hänger vid min sida. Satsade på en stihl för att slippa vibrationerna som min gamla ryobi erbjöd frikostigt och nu kan jag köra två tankar i följd utan att märka av något, en tank på den gamla så kändes fingrarna som tinglande falukorvar.

Men det beror ju på vad man ska göra och hur ofta. Jag har större maskin än behöver men jag tvekar inte att hjälpa andra å andra sidan, det hade jag inte velat göra med en liten eldriven eller liknande.
Ditt inlägg är helt klockrent... Billigmaskin från Jula eller b-tema lika med skador på sig själv...Skadorna märks kanske inte när man är ung och stark...Kommer sedan som ett brev på posten gissningsvis. Hållt mig undan ett tag från forumet...Mycket röjjobb...Såg jag hade mejl i brevlådan,inte hunnit läsa, ta det på forumet istället så det kommer fler till del  Yess  ....MIn gamla maskin fick problem...kan inte stå still...Bäst pris en Husqvarna 545fr...En kombiröjare....Herrejisses sicken maskin...Jag är liksom ett med maskinen...Kört hårt ,röjt under ekarna o dyl...Tänkte även på kvinnliga djurägare som behöver röja under stängsel. Maskinen jag köpt har en knapp man kan trycka in...En dekompresionsoventil,tror jag det heter...Gör att det är väldigt lätt att dra i startsnöret och starta maskinen.  Då även män med tändsticksarmar. Som sagt med tanke på djurägare teströjt under stängsel...Inga problem maskinen är som ett med en själv...Går som Robocop och röjer....Drömmaskinen helt enkelt...Gissar att Stihl är lika bra. Som sagt mer jobb...ska röja längs järnvägen så det blir fint  Yess. Som sagt luras inte att köpa en maskin under 45-kubik....

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #24 skrivet: 09 jul-19 kl 11:22 »
Ditt inlägg är helt klockrent... Billigmaskin från Jula eller b-tema lika med skador på sig själv...Skadorna märks kanske inte när man är ung och stark...Kommer sedan som ett brev på posten gissningsvis. Hållt mig undan ett tag från forumet...Mycket röjjobb...Såg jag hade mejl i brevlådan,inte hunnit läsa, ta det på forumet istället så det kommer fler till del  Yess  ....MIn gamla maskin fick problem...kan inte stå still...Bäst pris en Husqvarna 545fr...En kombiröjare....Herrejisses sicken maskin...Jag är liksom ett med maskinen...Kört hårt ,röjt under ekarna o dyl...Tänkte även på kvinnliga djurägare som behöver röja under stängsel. Maskinen jag köpt har en knapp man kan trycka in...En dekompresionsoventil,tror jag det heter...Gör att det är väldigt lätt att dra i startsnöret och starta maskinen.  Då även män med tändsticksarmar. Som sagt med tanke på djurägare teströjt under stängsel...Inga problem maskinen är som ett med en själv...Går som Robocop och röjer....Drömmaskinen helt enkelt...Gissar att Stihl är lika bra. Som sagt mer jobb...ska röja längs järnvägen så det blir fint  Yess. Som sagt luras inte att köpa en maskin under 45-kubik....

Nä du kära tännlapp, vissa sorters gräsröjning, orkar man inte med så länge med en 45 kubikare, de är helt enkelt för tunga. De väger drygt 10 kilo fulltankade.

För oss som är mindre och lättare, passar 35 kubikare från Husqvarna eller Stihl bättre. De väger ca 7 kg, och även vi som är 165 och väger ca 60 kg själva orkar långa arbetspass med dem i gräsröjning.

Ska man röja sly eller skog, så är det annorlunda. Hela ergonomin för hur man jobbar skiljer, och då orkar även jag  45 kubikatern.



simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Grästrimning.
« Svar #25 skrivet: 09 jul-19 kl 11:33 »
545 är en trevlig maskin men för mer hemmajobb och enklare röjning funkar min 336 utmärkt. Ingen maskin man röjer hela dagar med men för mindre röjning är den kanon.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #26 skrivet: 09 jul-19 kl 11:46 »
Jag kastar in Jonserad cc2235 i diskussionen. Ganska prisvärd tycker jag.


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #27 skrivet: 09 jul-19 kl 14:05 »
Nä du kära tännlapp, vissa sorters gräsröjning, orkar man inte med så länge med en 45 kubikare, de är helt enkelt för tunga. De väger drygt 10 kilo fulltankade.

För oss som är mindre och lättare, passar 35 kubikare från Husqvarna eller Stihl bättre. De väger ca 7 kg, och även vi som är 165 och väger ca 60 kg själva orkar långa arbetspass med dem i gräsröjning.

Ska man röja sly eller skog, så är det annorlunda. Hela ergonomin för hur man jobbar skiljer, och då orkar även jag  45 kubikatern.
Prova en maskin då med ny modern sele typ Balance x . Moderna selen gör att vikten liksom kommer mer på midja-höfter. Gamla ryggsäckar minns man ju-Fanns ingen avlastning på dom eller midjebälte...Sedan kom det moderna ryggsäckar med midjebälte,livet blev lättare. Ny modern sele gör mer än man tror.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #28 skrivet: 14 jul-19 kl 05:14 »
 :D...Har landskapsvårdat hårt om man säger så... Den här selen som följer med maskinen gör den till ett trollspö  Yess ...Jag är ett med maskinen...Vi lirar till hundra procent ihop....Jag och maskinen är i ett  Yess ... Så ska det vara...Maskinen ska hjälpa en inte stjälpa en... Aldrig en chans att jag går under 45-kubik...Då blir uppgiften omöjlig...En klenare maskin gör säkerligen sitt jobb runt rosrabatten...Är ju vad den är tänkt till... Men blickar man ut över sina ägor och ser högt gräs så glöm dom klenare maskinerna...Man kräver då för mycket av dom och som sagt dom är inte byggda för riktig landskapsvård som vi erfarna håller på med.  Gosigt när människa och maskin blir ett  Yess ...

https://www.youtube.com/watch?v=o6kx4-YP3xE

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #29 skrivet: 14 jul-19 kl 12:22 »
Prova en maskin då med ny modern sele typ Balance x . Moderna selen gör att vikten liksom kommer mer på midja-höfter. Gamla ryggsäckar minns man ju-Fanns ingen avlastning på dom eller midjebälte...Sedan kom det moderna ryggsäckar med midjebälte,livet blev lättare. Ny modern sele gör mer än man tror.

Menar du att 10 kg, inte längre är 10 kg, om man byter sele?

Jag har för övrigt både en Balance X, och en Balance XT sele, som bägge är inställda efter min kropp.
Jag har haft moderna "värstingselar" i många, många år, och bytt upp mig allteftersom. Stihls selar har jag aldrig kommit överens med.

Jag röjer 7-8 km under nedersta tråden på våra fårstängsel, två, ibland tre gånger per säsong. Jag röjer småsly och örnbräken i naturbetesmarkerna varje år (enligt skötselplanerna), och så röjer jag en del mindre områden med skog.
Sedan så finns det några plättar och slänter här och där som behöver röjning, för att gynna önskad växtlighet, och missgynna oönskad.

Den absolut mest ansträngningskrävande röjningen, är den "under nedersta tråden". Det är ca 20 cm mellan tråden och marken, det är ofta backigt smalt och trångt, och massor med växtlighet om man "väntat för länge" (vilket man ofta har för hagar som inte varit i bruk).
Det finns bara en väg att gå (alltså längs med stängslet) när man klipper under nedersta tråden, vilket är en skillnad mot all annan röjning, där man kan välja att röja från olika vinklar, för att göra det enklare. Arbetsställningen blir mer låst, och man måste orka jobba med precision hela tiden, för att inte skada stängslet.

Tännlappen, du är välkommen hem till mig, och prova att köra ett par rejäla arbetspass, för att se om det är värt att använda en 10 kg maskin vid röjning under nedersta tråden. Jag tvivlar på att du prövat på röjning under nedersta tråden i någon större omfattning.

10 kg maskinen, med sin större kraft, fungerar utmärkt även för mig i skogen eller vid röjning av småsly i hagarna. I de situationerna rör man sig mer "fritt", och märker inte av vikten på maskinen så mycket.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Grästrimning.
« Svar #30 skrivet: 14 jul-19 kl 12:50 »
Ja, var maskin till sitt arbetsområde, och det som inte känns för den som är stor kan bli väldigt besvärligt för den som är liten.

För att ta några liknelser så drar man inte på 100 ampere när man svetsar bilplåt och man lägger inte på 100 kg på stången när flickorna skall prova bänkpress.


Frun har en liten lätt gräsröjare som är smidig till undertråd, och tack vare 2,4 mm tråden så har jag oftast klarat undertråden när jag klantat till det. Dessutom kommer man långt på en liten tank. Och fastän jag inte har några problem med en fullvuxen maskin, så är den lilla smidigare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #31 skrivet: 14 jul-19 kl 15:33 »
Ja, var maskin till sitt arbetsområde, och det som inte känns för den som är stor kan bli väldigt besvärligt för den som är liten.

För att ta några liknelser så drar man inte på 100 ampere när man svetsar bilplåt och man lägger inte på 100 kg på stången när flickorna skall prova bänkpress.


Frun har en liten lätt gräsröjare som är smidig till undertråd, och tack vare 2,4 mm tråden så har jag oftast klarat undertråden när jag klantat till det. Dessutom kommer man långt på en liten tank. Och fastän jag inte har några problem med en fullvuxen maskin, så är den lilla smidigare.

Precis. 
Man ska inte överdriva.
En liten smidig maskin funkar när förutsättningarna är sådan att det passar den.
Och den rejälare när det är tyngre röjning som gäller.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #32 skrivet: 15 jul-19 kl 02:03 »
 :D...Kan vara så att jag är van vid starka kvinnor som inte knorrar...Easy släpar upp femton kilo mjölk uppför fyra trappor...Trots man naturligtvis erbjuder hjälp så avböjs det  Yess ... Det här gäller den gamla stammen... Numera är det lite spädare och fluffy. Som sagt jag har kört under 20cm vit 5mm tjock tråd...Jag har jämn mark,finns stora mullvadsbon man får se upp med så man inte snubblar  :o ... Gammalt staket som med tiden ska monteras ner...Vissa ställen är det kanske tio centimeter högt... Med 45-kubikaren med bra gaspådrag kan jag lätt med promenadtakt blåsa kemiskt rent från högt gräs...No problemo....Walk in the park. Men som sagt den moderna människan har kanske inte förutsättningar för att bära en kraftig maskin som underlättar jobbet och även är rätt maskin för jobbet. Orkar man inte trots en modern sele som lägger vikten på midjan och inte på axlarna utföra jobbet med rätt motorstyrka får man naturligtvis gå ner i styrka. Problemet om man gör så är att arbetsradien minskar,får ett trasselknas med högt gräs som lägger sig runt trimmerhuvudet. Absoluta minimaskinen enligt en handlare är 35-kubik...Man hamnar då i en kompromiss...Bättre än inget kanske...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Grästrimning.
« Svar #33 skrivet: 15 jul-19 kl 04:48 »
Tittade på den lilla maskinen, och den är på 1,2 hk och 25 kubik (323R). Inget man röjer gamla nässelbestånd med, men den orkar bra under tråden. Och fjäderlätt.

Jag är van vid kvinnor som tänker, och därför anpassar belastningen efter sina förutsättningar. I alla fall oftast, för det händer att kvinnor beter sig lika dumt som en annan... Och med åldern så straffar det sig även för dem.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #34 skrivet: 15 jul-19 kl 10:45 »
:D...Kan vara så att jag är van vid starka kvinnor som inte knorrar...Easy släpar upp femton kilo mjölk uppför fyra trappor...Trots man naturligtvis erbjuder hjälp så avböjs det  Yess ... Det här gäller den gamla stammen... Numera är det lite spädare och fluffy. Som sagt jag har kört under 20cm vit 5mm tjock tråd...Jag har jämn mark,finns stora mullvadsbon man får se upp med så man inte snubblar  :o ... Gammalt staket som med tiden ska monteras ner...Vissa ställen är det kanske tio centimeter högt... Med 45-kubikaren med bra gaspådrag kan jag lätt med promenadtakt blåsa kemiskt rent från högt gräs...No problemo....Walk in the park. Men som sagt den moderna människan har kanske inte förutsättningar för att bära en kraftig maskin som underlättar jobbet och även är rätt maskin för jobbet. Orkar man inte trots en modern sele som lägger vikten på midjan och inte på axlarna utföra jobbet med rätt motorstyrka får man naturligtvis gå ner i styrka. Problemet om man gör så är att arbetsradien minskar,får ett trasselknas med högt gräs som lägger sig runt trimmerhuvudet. Absoluta minimaskinen enligt en handlare är 35-kubik...Man hamnar då i en kompromiss...Bättre än inget kanske...

Har man ett kortsiktigt tänkande eller outsinliga källor att ösa nya kvinns ur så kan ditt resonemang att hålla.
Men mu finns det som regel inte och det spricker likt ett glashus som träffas av en ivägskjuten sten från röjsågen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #35 skrivet: 15 jul-19 kl 11:32 »
:D...Kan vara så att jag är van vid starka kvinnor som inte knorrar...Easy släpar upp femton kilo mjölk uppför fyra trappor...Trots man naturligtvis erbjuder hjälp så avböjs det  Yess ... Det här gäller den gamla stammen... Numera är det lite spädare och fluffy. Som sagt jag har kört under 20cm vit 5mm tjock tråd...Jag har jämn mark,finns stora mullvadsbon man får se upp med så man inte snubblar  :o ... Gammalt staket som med tiden ska monteras ner...Vissa ställen är det kanske tio centimeter högt... Med 45-kubikaren med bra gaspådrag kan jag lätt med promenadtakt blåsa kemiskt rent från högt gräs...No problemo....Walk in the park. Men som sagt den moderna människan har kanske inte förutsättningar för att bära en kraftig maskin som underlättar jobbet och även är rätt maskin för jobbet. Orkar man inte trots en modern sele som lägger vikten på midjan och inte på axlarna utföra jobbet med rätt motorstyrka får man naturligtvis gå ner i styrka. Problemet om man gör så är att arbetsradien minskar,får ett trasselknas med högt gräs som lägger sig runt trimmerhuvudet. Absoluta minimaskinen enligt en handlare är 35-kubik...Man hamnar då i en kompromiss...Bättre än inget kanske...

Om du behöver en 45 kubikare för att klippa ner 10 centimeter högt gräs, så har du stora problem med prestandan i din röjare.
Dags för service kanske?

Igår röjde jag fram ett stackars stängsel, som delvis doldes helt under årets rejäla beväxning. Alltså där det växte som mest var det 120-130 cm högt gräs. Blandat med diverse mer eller mindre sega örter och ett parti örnbräken. En grupp får ska flyttas dit under veckan.
Omkretsen på den hagen är ca 600 meter. Det tog mig knappt 3 timmar att röja detta med min 35 kubiksmaskin.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #36 skrivet: 15 jul-19 kl 23:48 »
 :D...Okey...Menade att eltråden hänger ner på sina ställen,inte att gräset är tio centimeter högt. Gräset är högt så det räcker och blir över. Må säga att det var duktigt röjt med en 35-kubikare  :) . Tycker man det fungerar så är det ju bara att köra på. Kan vara bra att veta att med en större maskin så flyter det på bättre. Kollade vikten på en 35-kubikare...skiljer inte mycket men skillnaden kan göra så att man går över sin gräns....

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #37 skrivet: 16 jul-19 kl 00:13 »
:D...Okey...Menade att eltråden hänger ner på sina ställen,inte att gräset är tio centimeter högt. Gräset är högt så det räcker och blir över. Må säga att det var duktigt röjt med en 35-kubikare  :) . Tycker man det fungerar så är det ju bara att köra på. Kan vara bra att veta att med en större maskin så flyter det på bättre. Kollade vikten på en 35-kubikare...skiljer inte mycket men skillnaden kan göra så att man går över sin gräns....

Normalt sett, så väger  en 35 kubikare 7 kg, och 45 kubikarna ca 10 kg. 25 kubikarna väger ungefär 5 kg.

De där kilona spelar inte så mycket roll första halvtimmen, eller kanske ens timmen, men när man röjt i två- tre timmar, så börjar det bli bra tungt att ta sig upp och ner ur diken, behålla fotfästet i stenskravel, eller lyfta fötterna över nedfallna trädstammar.

Jag röjer ofta uppåt 6-7 timmar under en arbetsdag.

Det är precis som när man lastar eller lastar ur 10 kg:s höbalar i/ur en balvagn: de första 100 balarna väger sisådär 5 kg, nästa 50 balar väger 10 kg, nästa 40 balar väger 15 kg, och de sista 10 balarna väger tamejfan minst 20 kg/styck...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #38 skrivet: 16 jul-19 kl 10:42 »
...Om man säger så här ...Har man dom fysiska förutsättningarna att köra en större röjsåg så går arbetet snabbare...Kan röja större yta på samma tid... Kan ju tänka enkelskärig plog kontra flerskärig...Det går ju snabbare att plöja en plätt med en flerskärig plog under förutsättning att maskinen orkar dra den. Vore det inte effektivare med flerskärig plog så hade den inte tillverkats... Däremot hakar man på en flerskärig plog på en för liten traktor så är inte mycket vunnet....

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Grästrimning.
« Svar #39 skrivet: 16 jul-19 kl 11:55 »
...Om man säger så här ...Har man dom fysiska förutsättningarna att köra en större röjsåg så går arbetet snabbare...Kan röja större yta på samma tid... Kan ju tänka enkelskärig plog kontra flerskärig...Det går ju snabbare att plöja en plätt med en flerskärig plog under förutsättning att maskinen orkar dra den. Vore det inte effektivare med flerskärig plog så hade den inte tillverkats... Däremot hakar man på en flerskärig plog på en för liten traktor så är inte mycket vunnet....

Inte nödvändigtvis.
Är plätten olämplig pga storlek och utformning kan det mycket väl ta längre tid att använda den flerskäriga plogen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, ktulo, per.martinsson, Banelinjen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser