Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avtal med mäklare om försäljning hur länge är det giltigt?  (läst 1212 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Precis som rubriken lyder hur länge är ett avtal med en mäklare giltigt? Jag kontaktade en mäklare för något år sedan och mäklaren kom å gjorde en värdering av fastigheten  och vi skrev avtal då MEN av många olika anledningar så har försäljningen runnit ut i sanden fram tills nu, men nu har jag hittat en köpare på egen hand och om jag fattat det hela rätt så ska mäklaren ha full betalning trots att mäklaren "bara" ska ordna med papperna i stället för att ordna med broschyrer ,fotograferingar osv osv eller har jag missuppfattat det? (hoppas hoppas hoppas)
ja jag vet att det säkert står i avtalet men just nu vet jag inte var det ligger å mäklaren är på semester 2 veckor till :-\ 
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
Avtalet brukar vara giltigt i 3 månader. Tror inte du får ha längre än så enligt mäklarförbundet eller vad dom nu heter.

Är det bara kontraktsskrivandet kan du ju välja Hemverket eller komma överens med mäklaren om ett pris för att skriva avtalen.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Hemverket tar 15 tusen. Denna kostnad motiveras att man får ut objektet på hemnet så att fler ser den. Visningen sköter man själv. Men de kanske har nåt specialpris om man bara vill ha kontraktet.

Har du redan en köpare finns ingen anledning att anlita hemverket eller nån mäklare som ska ha 2% av köpeskillingen.

Egentligen förstår jag inte varför folk måste ha hjälp med att ordna med kontrakt. Det är ju bara en bunt med papper och dessa borde du ju kunna få tag i ändå även om du inte hittar mallen på nätet. Eller så finns det på nätet för en låg kostnad.

Har man exempelvis köpt/sålt en fastighet tidigare kan man ju bara kopiera det kontraktet.
En mäklare kan ju inte kräva full betalning om denne inte gjort något jobb alls, dvs varken hållit visningar eller lagt ut fastigheten på hemnet.


Swivel Mount

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
Enligt min mening är det helt avgörande vad som faktiskt står i avtalet.
Fast så är det så att gentemot privatpersoner så får man inte göra för ojämlika avtal, så skulle kontraktet enbart se till mäklarens fördelar så kan det tänkas att domstol skulle bortse från delar av kontraktet.

När kontraktet strider mot lag så är kontraktet ogiltigt.

Längden på kontraktet gissar jag att är tills vidare eller tills något är utfört eller kommit till någon sorts avslut.
Oftast går det att hitta felaktigheter och lagstridigheter i nära nog alla kontrakt.

Mäklaren är troligen en bättre manipulatör om den vill det, jag skulle inte tro på ett påstående om ett visst förhållande eller regel utan att faktiskt kontrollera att det faktiskt är så.
Gillar du inte kontraktet, försök leta reda på lag som säger emot kontraktet så gäller lag istället för kontraktet.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Mäklaren "river" det första avtalet som vi har/ hade och när köpekontraktet ska skrivas under ett nytt avtal där mäklaren bara tar betalt för pappersarbetet [emoji106]
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Swivel Mount

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
Tror man kan gå till en advokat lika gärna, kan tänka mig att det blir betydligt billigare.
Fast jag kan ha fel, kan bli att advokaten inte vill anta jobbet.

 

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
Att betala mäklare eller nån annan är egentligen onödigt slöseri med pengar i ett land som Sverige (världens tredje minst korrumperade landet).

När vi köpte stället använde vi den här 
https://www.villaagarna.se/globalassets/mallar--avtal/avtalsmallar/kopa-och-salja-bostad/kopekontrakt-20121126skrivbar.pdf

Skrev ut den och fyllde all info för hand, Lantmäteriet godkänner den utan problem om bara den är fullständigt. Mäklare lever egentligen på misstänksamma oinvigda typer av köpare. Det man behöver veta om fastigheten finns i Lantmäteriet eventuellt kan man också höra med kommunen angående om det finns nåt föreläggande. Allt om ägaren/säljaren finns på ratsit.se. Om säljaren är gift behöver då godkännande av maka/make sedan vittnen till alla underskrifter. Svårare än så är det inte så kallade "pappersarbetet"   


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 3 användare
Gröfre Slissing, Tli, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser