Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lilla Lycka klarade av sin kloakprolaps !  (läst 8839 gånger)

Lilla kycklingen

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
Lilla Lycka klarade av sin kloakprolaps !
« skrivet: 19 mar-10 kl 13:06 »
Har en Orpinton gumma som är född i september -09. Hon har fått ett framfall eller vad jag ska kalla det. Hon har bara lagt tre ägg totalt,har nyss börjat. Det första gick bra men det andra satt fast och hängde kvar där bak i slemhinnan som följt med ut ur henne. Jag krängde öppningen över ägget så det lossnade. Det hängde ut säkert sju cm hinna ur hennes kropp och nu har det dragit in sig delvis men ca tre cm hänger ut som en blodig masssa. Slemhinnan är ju blodfylld i sig själv så inget  är trasigt. Hon blöder inte. Däremot är hon väldigt smutig i fjädrarna under ,allt rinner säkert bara ut.
Tror att hon fått ett ägg till efter detta men är inte säker . Men jag är mycket orolig över att hon ska dö och jag är förtvivlad över hur jag ska hjälpa henne.
Även om jag skulle försöka stoppa in hinnan igen ,kommer hon att klara det ? Har någon varit med om detta? Veterinär är inte ett alternativ tyvärr då min andra hälft inte vill det. Snälla hjälp !

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Framfall?
« Svar #1 skrivet: 19 mar-10 kl 14:52 »
Här finns en tidigare tråd om kloakprolaps:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=66249.0
Höns och Liljor i min trädgård.

Lilla kycklingen

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
SV: Framfall?
« Svar #2 skrivet: 19 mar-10 kl 22:08 »
Tack så mycket för svar...vi kämpar på just nu ser det ut som ett bråck med sårskorpa på. Jag ska hålla det rent morgon och kväll så får vi se om det läker och drar ihop sig. Hon äter och mår bra de andra hönsen är inte elaka med henne det minsta.
Hon bajsar och lägger ägg ändå. Verkar inte ha ont och hon blir inte orolig när jag sköter om henne. Hoppas,hoppas att det ska gå bra för min lilla gumma.

Lilla kycklingen

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
Lilla Lycka klarade av sin kloakprolaps !
« Svar #3 skrivet: 30 mar-10 kl 19:05 »
Hej igen.jag skrev för några veckor sedan om min lilla stackars höna som fått ett framfall som visst då kallas kloakprolaps( Tack Sirpa och även min hönsguru ). Först var det så att ägget hängde ut med hela slemhinnan. Jag tog lös ägget och tvättade med antiseptisk lösning varje dag. Först var det som en skorpa och hinnan var blå-lila och hängde ut ca 3-4 cm. Ingen veterinär jag pratade med trodde att hon skulle klara det. Jag grät och vägrade ge upp. Mycket pga att hon var så lugn,pigg och glad själv.
För någon dag sedan såg jag att hinnan var rosa och fin men hon var fortfarande inkontinent. Jag tänkte ge henne ett såpa bad och försöka stoppa in resten nu då skorpan var borta. Idag då jag kom ut så såg jag att fjäderdräkten var lite torrare än vanligt...jag vågade knappt titta då jag lyfte upp henne...lill rumpan såg helt och hållet normal ut...jag började gråta igen, nu av lycka...hon hade fixat det själv!
Lilla hönan (hon är en av mina minsta Orpington i storlek) får heta nämligen LYCKA.

Hela förloppet har väl tagit ca en månad...jag är så glad att jag inte lyssnade på de som skrattade åt mig när jag kom med min oro för  min höna.

jag71

  • Inlägg: 590
  • varma höns
    • Skåne
SV: Lilla Lycka klarade av sin kloakprolaps !
« Svar #4 skrivet: 30 mar-10 kl 19:50 »
Vad underbart att hon mår bra. Lycka tycker jag är ett bra namn på din höna.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Lilla Lycka klarade av sin kloakprolaps !
« Svar #5 skrivet: 30 mar-10 kl 21:42 »
Vad roligt att hon klarade sig  :) Lycka till med Lycka i fortsättningen.
//Torry

finamazarina

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Lilla Lycka klarade av sin kloakprolaps !
« Svar #6 skrivet: 12 aug-19 kl 20:51 »
Men vilken fantastisk berättelse att hamna på när jag nu googlar då min Alma råkat ut för detta.
Det hände även förra sommaren och när jag tittade igrn var det hela borta.
Men idag är det tyvärr värre.
Verkar som det inte lyckas så ofta.
Jag har i allafall tvättat rent. Puttat in och haft lite Xylocain på så det inte skall smärta...
Vi får se i morgon bitti... Jag hoppas ju på en lika fin historia som den med Lycka.

 

finamazarina

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Lilla Lycka klarade av sin kloakprolaps !
« Svar #7 skrivet: 24 aug-19 kl 15:29 »
Måste bara uppdatera mig lite.
Det kan ju vara av intresse att höra fler liknande berättelser.
Jag gav vår höna med framfall eller kloakprolaps en chans efter att ha läst din berättelse.
Första tanken var ju FAN ! Måste Nacka henne nu.
Men som sagt handskar och xylocainsalva  rengöring och försöka putta tillbaka det som hängde ut. Ungefär i storlek som ett plommon rött och lite sladdrigt.
Hon fick bo i egen vrå för att ingen skulle plocka. Första kvällen åkte det ut igen..så gjorde om proceduren.
Efter något dygn var det en liten plutt som kom ut röd och irriterad. I storleksordningen en halv köttbulle.
Fortsatt tvättat försiktigt morgon och kväll.efter Xylocain för bedövning. Samt en salva mot hemorrojdbesvär testades och det blev sakta finare. Vad den gör är lite bakteriedödande och lugnande mot klåda sveda och irritation. Ingen receptbelagd. Testade lite Alcosanal och xyloproct. Även dessa lite smärtlindrande.
Det blev som en vitaktig skorpa utanpå som jag först trodde var bajs. Men gick ej att lösa upp och tvätta av. Efter ca 14 dagar lossnade en del av denna skorpa och det såg mycket fint ut under. Fast och ljusrosa samt att det mesta dragits in igen. Och nu tre veckor senare ser det väldigt fint ut. Inget hänger ut men pytte lite gulvit sårskorpa sitter kvar på ett ställe. 

Hon har dock inte lagt något ägg ännu. Har lite värppaus som tur är..men undrar varför det hände när hon ej värpt.

Nå väl jag håller tummarna för att Alma (orpington) faktiskt blir återställd som din höna. Hon är med de andra nu.
« Senast ändrad: 25 aug-19 kl 08:26 av finamazarina »

Daniel Bensson

  • Inlägg: 1
    • Halland
Bovan med kloakprolaps- behandling funkade
« Svar #8 skrivet: 10 jul-21 kl 12:07 »
Ännu en uppdatering av att enkel behandling av kloakprolaps kan funka bra.

Har tre bovaner värphybrider som räddats från slakt efter 15 månader i äggindustrin. De hade varit hos oss i ungefär 2 månader när en av dem började lägga ägg som var blodiga, efter nån dag började hon blöda i baken och sen hängde en del ut där bak, sk kloakprolaps om jag förstår det rätt. Hennes allmäntillstånd var dock bra och hon åt osv, men fortsatte lägga blodiga ägg och en dag var det ganska mycket blod under hennes sittplats. Jag började förbereda mig på att jag måste ta bort henne, men då hon i övrigt verkade må ok, så följde jag råden ovan och började behandla henne. Tvättade baken i såpvatten, sköljde med saltlösning (som jag gjort själv, enkelt) och tog på en plasthandske, tog på lite xylocainsalva 5% och stoppade så försiktigt det gick in det som hängde ut ur kloaken.
Nästa dag hängde en mindre blodig del ut, så jag upprepade proceduren igen. Dagen därpå hängde inget längre ut, men jag fortsatte att skölja och ta på salva nån dag till.
En vecka senare har hon en liten skorpa vid baken, men kunde idag värpa utan att det kom blod på ägget och verkar i övrigt må bra.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 6 användare
sayerbýr, xaelanar, GE202, Hantverkaren, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser