Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bigården - Bildtråd  (läst 120387 gånger)

Fredrik_i_Skåne

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #260 skrivet: 27 aug-12 kl 21:39 »
Sitter här efter min första sommar som biodlare, bara lycka, eller!? Nja, tusen funderingar o frågor. Vilken tur att jag kan fråga någon av alla de duktiga odlarna i den lokala föreningen. MEN, en sak som slagit mig är att det verkar finnas tusen olika kupor men det är i princip omöjligt att få tag på ritningar på enkla lådor. Jag vet inte om det bara är jag som nybörjare inte har massor av pengar att köpa kupor för. Jam det finns gratis ritning på SBR´s hemsida, men det måste finnas fler, roligare enklare, svårare, omöjliga, ja kort sagt hur många som helst. För en nybörjare som jag och, jag tror, många med mig som vill utöka utan att belåna kåken mer så ber jag er alla superduktiga "gamla rävar" att dela med er av era (snickeri)kunskaper. Ty vi som äro noviser äro i stort behov utav dessa  ??? Jag själv har LN och har ett skriande behov av fler lådor..

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #261 skrivet: 27 aug-12 kl 22:27 »
En sak vi inte behöver är fler ram format  ;)

Det underlättar att ha samma format, i allafall i samma bi gård, det underlättar arbetet med bin.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #262 skrivet: 30 nov-12 kl 01:04 »
Något att titta på!

Backyard Beekeeping Part 1: Hiving the Bees

mantis777

  • Inlägg: 196
    • Östergötland
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #263 skrivet: 02 dec-12 kl 13:26 »
Sitter här efter min första sommar som biodlare, bara lycka, eller!? Nja, tusen funderingar o frågor. Vilken tur att jag kan fråga någon av alla de duktiga odlarna i den lokala föreningen. MEN, en sak som slagit mig är att det verkar finnas tusen olika kupor men det är i princip omöjligt att få tag på ritningar på enkla lådor. Jag vet inte om det bara är jag som nybörjare inte har massor av pengar att köpa kupor för. Jam det finns gratis ritning på SBR´s hemsida, men det måste finnas fler, roligare enklare, svårare, omöjliga, ja kort sagt hur många som helst. För en nybörjare som jag och, jag tror, många med mig som vill utöka utan att belåna kåken mer så ber jag er alla superduktiga "gamla rävar" att dela med er av era (snickeri)kunskaper. Ty vi som äro noviser äro i stort behov utav dessa  ??? Jag själv har LN och har ett skriande behov av fler lådor..

Bygger mina första kupor själv. Jag har gjort ett dokument över 3/4 Langstrothlådor. Funderar på att komplettera dokumentet med botten och tak när tid ges. Kunde inte bifoga dokumentet då det var för stort för forumet.
Mvh
/Calle

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #264 skrivet: 09 maj-13 kl 20:59 »
Efter en lång och kämpig vinter har det äntligen blivit full fart på bina.
Välfyllda pollenkorgar från svalört.

Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Fnixen

  • Inlägg: 104
    • Öland
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #265 skrivet: 20 maj-13 kl 16:44 »
..

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #266 skrivet: 25 maj-13 kl 22:32 »
Jag hoppas att mitt nya insektshotell lockar till sig en och annan insekt. Jag konstruerade det med inspiration från min Italienresa. Uteplatsen vid boendet hade ett tak av bambu och där huserade bina glatt och vilt. Det var helt klart viktigt för att få vin- och olivodlingen att fungera.

Eftersom bin och andra insekter är avgörande för befruktning ( i alla fall hos mig som inte penslar runt i trädgården) så tog jag helt enkelt en färdig rulle med bambu, som egentligen är till för kanter kring odlingar, och kilade fast den mellan två björkstammar och la en tegelpanna som regnskydd. Det är möjligen lite för nära marken, men jag vet inte egentligen vilken höjd som är bäst. Tror ni att det kommer att fungera?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #267 skrivet: 26 maj-13 kl 07:20 »
Ser ut som ett alldeles perfekt femstjärningt humlehotell. Hoppas att du berättar mer om hur det går, för jag är oxå sugen att prova nåt liknande

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #268 skrivet: 03 jun-13 kl 11:16 »
Så här ser mina parningskupor ut. Jag har tredelade 3/4 Langstroth EPS lådor som kan staplas på varann.
Till hösten skall jag försöka invintra några reservdrottningar på två lådor så att dom får sex ramar var.

Vill jag fodra så sätter jag bara en burk över de nätklädda foderhålen + en tom sarg. Annars är det en plastfilm över hålen.

Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Orje

  • Inlägg: 92
    • Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #269 skrivet: 06 jun-13 kl 22:36 »
Drottningodling, roligt och intressant!


Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #270 skrivet: 04 jul-13 kl 16:38 »
Som nybliven biägare blir man fundersam över hur det egentligen fungerar i bigården? Humlan som kröp in på vänstersidan av flustret kom inte ut igen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

asmir

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #271 skrivet: 08 jul-13 kl 16:59 »
Här är visningskupan i Folketspark Norrköping.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #272 skrivet: 01 okt-13 kl 17:20 »
Jag byggde ett par såna här till mina kupor. Jag var inte bekväm med att det ev skulle droppa på bina... :)
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

 

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #273 skrivet: 08 apr-14 kl 11:25 »
Skulle dela med mig av några bilder men det knasade, så jag länkar till min sida istället! :)

http://www.spacefield.se/se/bin-21261080
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Hans Hultén

  • Inlägg: 191
    • Södermanland
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #274 skrivet: 08 apr-14 kl 14:45 »
Skulle dela med mig av några bilder men det knasade, så jag länkar till min sida istället! :)

http://www.spacefield.se/se/bin-21261080


Bilderna är ju alldeles fantastiska, grattis till att vara en sådan toppenfotograf.
Hans

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #275 skrivet: 08 apr-14 kl 21:10 »
Tack! :)

Tålamod är nog den främsta styrkan..
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #276 skrivet: 16 apr-14 kl 16:45 »
Bina samlar nektar i scillan och vatten bland löven.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #277 skrivet: 21 maj-14 kl 18:56 »
Det tog inte många minuter innan avlägga 2 hittade vattenkaret, ett uppochnervänt grytlock med grovt grus fyllt till lite över vattnet.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #278 skrivet: 09 jun-14 kl 22:41 »
Idag har bina hittat honungsfacelian  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Bigården - Bildtråd
« Svar #279 skrivet: 12 jun-14 kl 18:32 »
Så här kan det gå, ibland sköter bina sig själva. En sedan några dagar iordningsställd avläggarkupa blev istället ny boning för en svärm, de hittade själva dit. Så här i eferhand kan jag förstå att det var osmart att sätta en ny kupa på samma ställe där ett litet samhälle plundrades ihjäl tidigare men å andra sidan så gick det ju bra :)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 2 användare
skräptanten, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser