Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vin i och till mat.  (läst 1057 gånger)

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
Vin i och till mat.
« skrivet: 10 apr-15 kl 14:02 »
Ingen vinmänniska men vill gärna vidga mina vyer. Men det jag mest är ute efter är ett vitt och ett rött som skulle kunna fungera i matlagning och till mat.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Vin i och till mat.
« Svar #1 skrivet: 10 apr-15 kl 14:06 »
Missade att det ska vara "allround" så ett vin, flera rätter om det är möjligt.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Vin i och till mat.
« Svar #2 skrivet: 10 apr-15 kl 14:54 »
Jag skulle kanske inte ha samma vin i matlagningen som till dryck. I maten kan man ha det billigaste, vilket inte alltid är det godaste som dryck. Dessutom smakar olika vin gott till olika maträtter, kryddningar osv.

Om jag ändå ska rekommendera ett rött vin så blir det "Salice Salentino Riserva". Ett italienskt, kryddigt, rött vin som passar till kött och även som sällskapsdryck. Röda viner får gärna för mig vara smakrika.

Vita viner vill jag ha mer neutrala i smaken, inte fullt så smakrika. Jag kan därför rekommendera "El coto". Ett spanskt vin med citruston. Friskt och fruktigt. Passar till fisk, grönsaker och som sällskapsdryck.

Ett allroundvin som passar allt har jag inte hittat ... hittills.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Vin i och till mat.
« Svar #3 skrivet: 10 apr-15 kl 18:41 »
De finns bra matlagningsviner på affärn.Till maten finns det mycket godare och nyttigare saker än vin.Som pilsner till exempel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 4 användare (1 dolda)
Homestead_Hustler, ManPåGården, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser