Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen alternativ mjölk?  (läst 5357 gånger)

aino

  • Inlägg: 130
Egen alternativ mjölk?
« skrivet: 26 jul-06 kl 18:45 »
Har kommit på att rismjölk är det som jag kan dricka och som ersätter den vanliga mjölken, som jag inte tål längre.

Men problemet är att rismjölken kostar 20kr litern!!! Funderar på om man kan göra själv? Från rismjöl eller så? eller är tillverkningsprocessen mer komplicerad än så?

Har inte vågat använda rismjölk i matlagning utan bara till musli och gröt. Kan man använda den som vanlig mjölk - tänker på pannkakor, våfflor och bröd tex. Hur kan man piffa till dessa rätter om man använder rismjölk för att göra dem ännu bättre för magen?

Too-ticki

  • Inlägg: 30
Re:Egen alternativ mjölk?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-06 kl 19:57 »
HEJ!! Jag tipsade dig om rismjölken i en annan tråd. Jag har använt den i pannkakor så det ska inte vara några problem. Är inte helt hundra, men det känns inte som man kan göra rismjölk av rismjöl...KANSKE kan man använda en sån där sojamjöksmaskin till det, jag vet inte så noga men det kan ju vara värt att kolla upp..Vad som kan vara bra för magen beror ju lite på vad man har för problem...MEN jag rekommenderar att använda dinkel istället för vanligt vetemjöl och att även blanda i grovt mjöl. Dinkel är mer lättsmält än det vanliga sönderförädlade vetet... LYCKA TILL!!!

aino

  • Inlägg: 130
Re:Egen alternativ mjölk?
« Svar #2 skrivet: 28 jul-06 kl 22:27 »
Just det! Nu kommer jag ihåg - tack igen då.. första frågan var ju den egentliga..

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Egen alternativ mjölk?
« Svar #3 skrivet: 04 aug-06 kl 21:44 »
Hej!

Jag kan bara återigen tippsa om en sojamjölksberedare som denna:

http://www.perfektegesundheit.de/shop/product_info.php?cPath=61&products_id=1110

Ta den här som utgångsbasis till Dina egna efterforskningar, det finns billiagare och nyare modeller på marknaden. En sådan apperat kan på nolltid framställer en  puddingmassa ("rice paste") åt Dig. Vill Du ha mjölk av havre, ris, mandlar, nötter, ... så kan Du få även det. Vill Du ha sojamöjlk så är det bara att ladda med bönor och trycka rätt knapp.

I de 2 år som jag har min Vegan Star DR-280 nu så har den aldrig krånglat, sojamjölken är klar på en kvart (1,3 l) och kostar väldigt lite jämtfört med handelns.

Dessutom är industriella sojadrycker ofta framställt av sojaisolater och ej den hela bönan, så det blir bra även på den fronten.

Rismjölk tycker jag inte om, men man kan genom rätt blandning av ingredienser få fram en läcker, rund mjölkersättning.

Jag vill inte leva utan min elekriska kossa! :)

Förr gjorde jag sojamjölk för hand, men jag tycker det är jobbigt. Rismjölk går lätt: mal ris till mjöl och rör det ned i vatten som ej är varmare än 40. Vid ca. 40 graders värme börjar stärkelsen tjocknar och Du får pudding då. Efter omrörningen kan Du sila "mjölken" (stärkelsevatten, snarare) och använda den som vanligt.

Men som sagt var. En elektrisk kossa är min bästa vän i köket!

Martin


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare
Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser