Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Motorsåg för dummies  (läst 3844 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #20 skrivet: 02 mar-20 kl 12:52 »
Byxor är bra, men glöm inte stövlarna (kängor finns också nu för tiden). Fötterna har många små ben...

Jag är inte mycket för säkerhetutrustning som ett mantra, det viktigaste är att förstå vad för faror som lurar. Och när det gäller motorsågen så kan den överraska den ovane. Och den äter fort...


Men använder man den rätt och inte stressar så är den underbar ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #21 skrivet: 02 mar-20 kl 13:58 »
Byxor är bra, men glöm inte stövlarna (kängor finns också nu för tiden). Fötterna har många små ben...

Jag är inte mycket för säkerhetutrustning som ett mantra, det viktigaste är att förstå vad för faror som lurar. Och när det gäller motorsågen så kan den överraska den ovane. Och den äter fort...


Men använder man den rätt och inte stressar så är den underbar ;D

Precis.
Det är därför jag har grova stockar i mitt kapupplägg för vedhanteringen.
Då är risken att sågen trillar genom minimal. Dessutom får jag upp stocken på ganska behaglig arbetshöjd, kommer att höjas i år med ca 10 cm om jag bara lyckas klura ut hur jag ska göra det på ett smidigt sätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #22 skrivet: 02 mar-20 kl 14:41 »
Ja glöm inte visiret, kastar ditt motorsåg och sågar dig i pannan så hade det varit trevligt med något emellan. En huggarhjälm har sina fördelar även på vedbacken.

Jag hade kostat på mig ett bra bågsåg med en modern klinga, speed cut stod det på en jag hade förr så jag använder väl det namnet i brist på en svensk översättning. Men den kan du även ta en stam på 30 cm på en liggande gran men det kommer ju ta några minuter. Träning på köpet, inköpspris på omkring en tiondel av ett stihlsåg och inte lika lätt att skada sig. Jag har en granne som sa i en tidningsintervju att det är lätt att förlora en kroppsdel i en maskin men man får vara en riktig idiot om man ska råka såga av armen med fogsvans. Nu är han möbelsnickare men ändå :)

Sen kommer vi in på dina liggande träd också, tänk på att de kan vara lite luriga om de ligger i spänn. Det är inte säker de är i spänn, men tänk själv vad en pilbåge tjock som en granstam skulle kunna göra. Så stå på rätt sida och tänk dig för när du kapar.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #23 skrivet: 02 mar-20 kl 16:22 »
Jag har fällt ett stort antal träd, kvistat och kapat, och det enda som sågen lyckats få bort är en smula gummi på höger stövel. Det är en utsatt del när man kvistar gran.

Däremot  yxa, machete, kniv, stämjärn, fogsvans, bågsåg... har alla lämnat ärr. Till och med vinkelslip och bågfil (?) har tagit sig genom skinnet, konstigt nog.


Man blir nonchalant när man tycker det är ofarligt...


Det där med en modern bågsåg tycker jag låter klokt. Om jag jämför en gammal fogsvans med en modern med rätt tänder så är det som natt och dag. Har aldrig använt en modern bågsåg, men kan tänka mig att den är skön. Minns mest barndomens tråkiga slitande med nypande bågsåg och liten muskelmassa. Tror faktiskt att jag skall skaffa ett riktigt blad och ha med en bågsåg i bilen istället för motorsågen när jag är ute i dåligt väder. Bågsågen kan alltid vara med, medan motorsågen oftast bara får åka med när det är troligt att det ligger träd i vägen.

korren

  • Inlägg: 230
Motorsåg för dummies
« Svar #24 skrivet: 02 mar-20 kl 17:25 »
Om du har el inom ca 50 meter är en elkedjesåg smidig med mindre skaderisk. Du kan ju börja med en sådan och köpa till en bensinsåg senare. Den här kan man köpa för 600 kronor på deras (CO) clubdagar;

https://www.clasohlson.com/se/Elkedjes%C3%A5g-Cocraft-HCI-2400-T/p/40-9509?gclid=EAIaIQobChMIpe-fjJf85wIVjuiaCh0PFgGSEAQYASABEgKV-PD_BwE

Om du vill handla från Tyskland är den här ok för pengarna:
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/912801_-ps-420-sc-dolmar.html

lantistanten

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #25 skrivet: 02 mar-20 kl 18:00 »
Jag är inte så himla ung heller, jag har två stihl-motorsågar. De väger ett par kilo mindre än Husqvarna och Jonsered, det blir skillnad! Dessutom, köp en såg med "käringstart". då behöver du inte rycka o dra, bara stå still o dra lite lugnt o fint i startsnöret så startar den.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #26 skrivet: 02 mar-20 kl 18:29 »
Tror inte att du hittar en mer lättstartad såg än Dolmar ps-420 men den är inte fjäderlätt.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #27 skrivet: 17 mar-20 kl 07:42 »
 Batterisågar är inne nu. De har sina begränsningar men för småjobb borde de vara idealiska. Inga startproblem heller och fossilfritt.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #28 skrivet: 17 mar-20 kl 15:47 »
Jag gillar batterisågen jag har. Förutom att den är lättstartad, ryker den inte, kedjan stoppar så fort man släpper strömbrytaren och jag har alltid bränsle hemma. Det gäller bara att komma ihåg kedjeoljan och att smörja svärdet.
kretslopp

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Motorsåg för dummies
« Svar #29 skrivet: 17 mar-20 kl 17:42 »
Gillar också batterisågen från makita. Klarar det mesta förutom att fälla stora bamseträd. Stannar fort och låter inte så mycket. Inte jättetung och lättstartad. Perfekt för vedkapning


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser