Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som är duktig på el-terminologi?  (läst 2245 gånger)

Vassberg

  • Inlägg: 7
    • Värmland
Någon som är duktig på el-terminologi?
« skrivet: 27 jul-18 kl 09:44 »
Någon som vet det korrekta namnet på de stora porslinskopparna som sitter på husväggarna och som förr tog emot el?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Någon som är duktig på el-terminologi?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-18 kl 09:50 »
Isolatorer.

Vassberg

  • Inlägg: 7
    • Värmland
SV: Någon som är duktig på el-terminologi?
« Svar #2 skrivet: 27 jul-18 kl 10:10 »
Tack!

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Någon som är duktig på el-terminologi?
« Svar #3 skrivet: 27 jul-18 kl 10:36 »
Och typ såna här från högspänningsledningar, går att sälja dyrt bara du hittar rätt stolle.

Städade upp efter att de jobbat med högspänningsledningar och tog reda på pallar, kragar, virke och en massa metaller som jag såg pengar i.
Lastade isolatorerna för att köra till återvinningen, när några Tyskar kom till loppisen jag hade och såg isolatorerna.
De bjöd 50 euro/st och vips så hade jag några månadslöner, för att inte åka till återvinningen.
« Senast ändrad: 27 jul-18 kl 17:33 av ensamhet »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Någon som är duktig på el-terminologi?
« Svar #4 skrivet: 27 jul-18 kl 15:28 »
Är det något värde i de små vita också?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Någon som är duktig på el-terminologi?
« Svar #5 skrivet: 27 jul-18 kl 15:44 »
Japp, i Stockholm. När Ernst inreder, så följer massorna.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Någon som är duktig på el-terminologi?
« Svar #6 skrivet: 27 jul-18 kl 19:04 »
Har kanske ett gäng sådana jag funderar på att sälja i så fall, om priserna närmar sig dedär nivåerna för skräp skulle det ju vara värt att gräva fram dem...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Någon som är duktig på el-terminologi?
« Svar #7 skrivet: 02 aug-18 kl 20:11 »
Små vita porslinsisolatorer för utomhusbruk har som regel använts för telefonledningar. Man började för mycket länge sen (30-talet?) att konsekvent ha vita isolatorer för tele och bruna för elkraft i Sverige, detta för att undvika förväxlingar.

Inomhus, för s k knoppledning, HVG mm, samt i högspänningsställverk har det dock förekommit vita isolatorer även för elkraft.

Man ska se upp med långa isolatorer med kragar som den ensamhet visade på bild , en del sådana är i själva verket kondensatorer som har använts i samband med vissa typer av högspänningsströmbrytare, och de kan vara fyllda med PCB. Så om man ska ta vara på sådana bör man ha full koll på varifrån de kommer.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Någon som är duktig på el-terminologi?
« Svar #8 skrivet: 02 aug-18 kl 21:06 »
Mina är gamla telelednings isolatorer.
Jag vill fylla i med att PCB även kan finnas i äldre grejer och att det kan tas upp genom huden i vissa fall.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Någon som är duktig på el-terminologi?
« Svar #9 skrivet: 03 aug-18 kl 09:37 »
Japp, i Stockholm. När Ernst inreder, så följer massorna.

För oss som missade Ernst,
 eller rättare sagt jag missar alltid Ernst... :o ::)
Vad hade han de vita isolatorerna till?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Någon som är duktig på el-terminologi?
« Svar #10 skrivet: 03 aug-18 kl 09:46 »
Jag tittar heller inte på det programmet, men har sett snuttar så jag vet att han inreder med diverse. Såg en snutt för några år sedan om hur han gjorde någon typ av uterum av armeringsnät, det gav genomslag runt om i landet.

Har sett där folk använder de där isolationsknopparna som användes för dels enkel oisolerad tråd, men även senare för tvinnad isolerad tråd, på nytt inomhus. Vet inte om de kör med 12 volt eller om det är godkänt med 230 volt med de tygisolerade retro-kablar som finns idag. Misstänker att Ernst har ett finger med i spelet... Jag skyller allt på honom, enklast så ;D

 

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Någon som är duktig på el-terminologi?
« Svar #11 skrivet: 03 aug-18 kl 10:01 »
Jag tittar heller inte på det programmet, men har sett snuttar så jag vet att han inreder med diverse. Såg en snutt för några år sedan om hur han gjorde någon typ av uterum av armeringsnät, det gav genomslag runt om i landet.

Har sett där folk använder de där isolationsknopparna som användes för dels enkel oisolerad tråd, men även senare för tvinnad isolerad tråd, på nytt inomhus. Vet inte om de kör med 12 volt eller om det är godkänt med 230 volt med de tygisolerade retro-kablar som finns idag. Misstänker att Ernst har ett finger med i spelet... Jag skyller allt på honom, enklast så ;D

Säkert Ernst 8)
Godkänt är det sannolikt inte i något sammanhang om använder det till spänning,
12V-24V möjligtvis.

Snurrar man tygkabel Retro tyg kabel x varv runt isolatorn?
 och släpper på Ex: 230vx10A så har man en spole som blir varm.


Mr:- Nya grepp i badtunnan ::),
 var bättre och proffsigare.
« Senast ändrad: 03 aug-18 kl 10:11 av Silverhammer »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Någon som är duktig på el-terminologi?
« Svar #12 skrivet: 03 aug-18 kl 10:33 »
Kan väl duga till 12-24V spotlights kanske. Annars har jag sett att små vita porslinsisolatorer använts som rustika knoppar på skåpluckor

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Någon som är duktig på el-terminologi?
« Svar #13 skrivet: 03 aug-18 kl 10:52 »
På den tid det begav sig så fanns det två olika sätt att montera kabel på knoppisolatorer inomhus.

I boningsrum och andra torra lokaler använde man kabel bestående av två eller tre hoptvinnade tygisolerade ledare. Där vred man isär tvinningen så man kunde kränga kabeln över isolatorerna med hälften av ledarna på vardera sidan, om nödvändigt (t ex i tak) surrade man med björntråd på båda sidor.

I fuktiga lokaler - ladugårdar, källare mm - använde man en större typ av isolator och satte bara upp en ledare på varje isolatorrad. För en vanlig gruppledning blev det alltså två rader isolatorer på 10-15 cm avstånd. Då fick ledaren gå rakt förbi isolatorn och surrades fast vid den med björntråd.

Teoretiskt sett så borde det här montagesättet kunna vara tillåtet även idag, under förutsättning att de enledare man sätter upp har minst två lager isolering som var för sig uppfyller kraven för den spänning det är frågan om. Och så måste de ju ha rätt färg för respektive funktion enligt moderna bestämmelser, vilket kanske inte gillas av vissa sorters heminredningsfolk.

Det kan förresten nämnas att när plastisolerade enledare, FK, för första gången nämndes i svenska elsäkerhetsföreskrifter i mitten av 50-talet, så stod det uttryckligen att de fick användas dels för indragning i rör i väggarna och dels för montering på knoppisolator! Och det trots att det då knappast hade gjorts några knoppinstallationer på de senaste 20 åren.

Tygisolerade enledare används inte enbart i inrednings- och "retro"-sammanhang idag. De är vanliga som värmetålig kabel i värmeapparater (t ex spisar eller värmefläktar). Då är de som regel isolerade med silikongummi och tygflätan är av glasfiber. Uppenbarligen är de billiga med tanke på vilka kopiösa mängder sådan kabel man kan hitta i t ex ett billigt kinatillverkat konvektorelement.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Någon som är duktig på el-terminologi?
« Svar #14 skrivet: 03 aug-18 kl 11:44 »
De för utomhusbruk är ju rätt rejäla saker att sätta på en skåplucka...  ;D
Men man kanske kan göra klädhängare eller något av dem... Skulle nog faktiskt kunna bli rätt snyggt nu när ni säger det...

Jag skulle vilja ha tag i dedär skålformade av glas att göra lampskärmar av.

Men, som sagt, kontrollera vad det är först innan ni tar hem skumma grejer, som Torbjörn sade. PCB är rätt otrevliga saker att få i sig eller på sig, vad jag vet finns ingen fungerande medicinsk behandling när det väl har hamnat i kroppen. Hartserna brukar vara mindre farliga, men vissa typer av isolationsoljor är extremt otrevliga saker om det skulle börja läcka någonstans.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser