Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför omständlig inkokning med apparater och burkar med gummiring?  (läst 3622 gånger)

Taina

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
Hej! Jag har läst inläggen och i handboken om inkokning. Vad jag har svårt för att förstå är varför jag inte skulle kunna använda burkar med skruvlock till i princip allt? Vad jag också har svårt att förstå är varför jag inte kan använda ugnen istället för konserveringsapparat eller kastrull?

Är det någon som kan förklara?

Kommer hem igen om en timma eller två och hoppas på att någon uppmärksammat min fråga.
Lägenhet och odlingslott, inglasad balkong, liten kyl och frys.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
Hej! Jag har läst inläggen och i handboken om inkokning. Vad jag har svårt för att förstå är varför jag inte skulle kunna använda burkar med skruvlock till i princip allt? Vad jag också har svårt att förstå är varför jag inte kan använda ugnen istället för konserveringsapparat eller kastrull?

Är det någon som kan förklara?

Kommer hem igen om en timma eller två och hoppas på att någon uppmärksammat min fråga.
Vist borde det gå att använda burkar med skruvlock men man kan inte dra åt locket då skulle ja tro kanske någon annan vet då ja bara använder burkar med snäpplock och gummiring.  Ugn använder ja jämt med vatten bad annars spricker burkarna så det fungerar utmärkt tycker ja . Och vist kan man använda gryta bara man har en i hopvikt handduk eller något i botten så inte burkarna får kontakt med botten för då spricker dom.

 

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Anledningen till ugnen  är säkert att de vanliga med ugnar är att det är av och på styrning.
Vissa kan säkert då stressa burkar till att gå sönder.
 Ställer man däremot in en burk i en redan uppvärmd ugn så är det snällare mot burken än att ställa den i motsvarande vatten med samma temp.
« Senast ändrad: 22 jul-18 kl 16:50 av Alexn72 »

hildegard

  • Inlägg: 555
    • Östergötland
Det går jättebra att koka in i glasburkar med skruvlock.
Jag brukar ställa in de fyllda burkarna med påskruvade lock längst ner i den stora långpannan som är fyllt med 2 cm vatten. Ugnen ska vara kall när du ställer in burkarna. Det ska helst vara burkar av samma storlek/tjocklek. De ska inte nudda varandra. När allt är på plats sätt ugnen på 175 grader. Börjar det bildas små, små bubblor i glasen så stänger du av ugnen. Det tar olika lång tid beroende hur stora/breda burkar du använder. 30 min till en timme eller mer om det är stora burkar.
Vänta med att ta ut burkarna tills de har kallnat. Locket kommer först att höja sig, sedan sjunker det ner och det bildas vakuum. Locken måste förstås vara oskadade.
Lycka till!

Taina

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
Tack för kommentarer och svar!

Bakterieskräck m m så har jag tidigare gjort om så: Steriliserat burkar i kokhett vatten (det går åt ungefär 3-dubbel tid eller mer i ugnsluft än i kokande vatten, men i det här fallet är det nog överarbetat så här) använder också ättika i kokvattnet. Satt ugnen på ca 100 grader. Glasburkarna fylls på direkt med innehåll och lagen som ju är kokhet eller varm, går bra om man gör allt i ett svep eller! ställer tomma burkarna i varma ugnen. Sedan in allt på ugnsgallret i den varma ugnen och höjer värmen (skruvlocken tål en hel del värme) och låter gå på en höft (inte orkat vara noggrannare) tills jag vet att bakterier dör men inte en sekund för länge (allt bara gjort på känsla) stänger av värmen öppnar luckan och till och med i bästa av värladar tar ut burkarna för snabbare avsvalning. Efter ett tag snäpper varenda burk igen p g a vakuum och ingen burk har någonsin gått sönder. Detta har utan vidare gått att förvara långt mer än ett år utan kylskåp - då har jag haft lite, lite, lite ättiksprit och salt i lagen. - Alltså detta har gått utmärkt bra.

Varför jag frågar är om skruvlocken som ju också har en modern införlivad "gummiring" skulle på något sätt vara mindre lämpliga för inkokning jämfört med burkar med gummiring + apparat. Faktum är att jag i ugnen inte behövt långpanna med vatten heller. Så är det någon nackdel eller något jag missat med min "relativt" bekvämare metod?

Återkommer men dags för att sova för länge sedan.
« Senast ändrad: 22 jul-18 kl 23:28 av Taina »
Lägenhet och odlingslott, inglasad balkong, liten kyl och frys.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
En skillnad är ju att skruvlocksburken tätar även mot övertryck. Så den luft som finns i burken innan locket skruvas på, finns kvar även efter konserveringen.
Med glaslock och gummiring, trycker vattenångan ut all luft ur burken så när konserveringen är klar och burken har kallnat, finns det ingen luft över vätskeytan, bara vattenånga vid kraftigt undertryck.

Sen ska vi ju komma ihåg att intresset för hemmakonservering minskade kraftigt från mitten av 50-talet då frysboxar blev överkomliga för vanligt folk. Och det var ju vid samma tid, eller något senare, som glasburkar med gängade skruvlock började dyka upp i affärerna.
Och när konserveringsintresset minskade, så slutade förstås också utvecklingen av tekniker och metoder för hemmakonservering. Så allt någorlunda vederhäftigt som är skrivet om hur konservering ska göras, skrevs innan skruvlocksburkarna fanns. Det är en bra förklaring till att inget annat än glaslock och gummiring nämns i gamla handböcker.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
Jag kokar in med skruvlock men skruvar inte åt locket helt utan lämnar en liten bit kvar som jag skruvar åt då jag har kokat färdigt och tar upp burkarna. Funkar jättebra och nackdelen för mej är då jag förvarar dom i jordkällaren där locken såsmåningom rostar.
kokar grönsakerna en timma
>Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Taina

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
Tack för alla svar! Nu har jag också fortsatt att googla så "ögona blör". Min nerpackade litteratur kommer jag inte åt. Ju mer jag sökt desto onödigare tycks min fråga vara, ändå är jag mycket tacksam för informativa svar och att ni delar med er utav egna erfarenheter.

Förstått att det går utmärkt att använda skruvlock och ugn. Givetvis krävs det lite förstånd så det inte exploderar i ugnen! När vakuum bildats och locket snäpper igen är allt ok.

Så nu gäller det att hitta burkar och skruvlock av god kvalitet. Lock ska jag köpa några extra! Ska också ta mig en funderare på koktider, botulism och skonsammaste och bästa metod för olika grönsaker och frukt.

Jag har provat att koka i kastrull med handduk och använt gummiringar. Då gick jag snabbt över till ugnen och skruvlock utan vidare reflektioner och tyckte "mitt" sätt var befriande enklare. Samlade på mig ett helt förråd med burkar och lock som jag sedan gav bort vid flytt. Förstår att när man fått rutin med gummiringar och kokning så kan det  vara galant och tyckas enkelt och då håller man sig till det. Men som jag ser finns det absolut inget som säger att skruvlock och ugn skulle vara sämre eller osäkrare gällande luftinsläpp och hållbarhet. Jordkällare har jag inte men om problemet är rostande lock kanske glaslock är bättre. Finns det inte skruvlock som inte rostar så lätt? En vacker dag kanske jag letar efter bra gummiringar och använder konserveringsglas som hör till!

Nu släpper jag tråden för att hinna med allt som pockar på. Tack för gensvaret.

Lägenhet och odlingslott, inglasad balkong, liten kyl och frys.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 4 användare (1 dolda)
skogaliten, von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser