Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Halland Liten livsmedelsbutik på landet. 650 000 kr säljes  (läst 985 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Halland Liten livsmedelsbutik på landet. 650 000 kr säljes
« skrivet: 06 dec-23 kl 01:56 »
Finns det någon som är intresserad att driva butik på landet med natursköna omgivningar och trevliga människor så kom gärna hit.

Vi behöver ha vår affär kvar i byn. Nära till kusten. Gränsar till Småland och Skåne. Himla trevligt ställe. :)

https://laholmstidning.se/foretagande/byalaget-engagerat-nar-butiken-soker-ny-agare/2980

För mer info maila till hishult@nara.ica.se 

Ägarna heter Lasse och Jeanette

Här kan du läsa vad byalaget skriver på Fejsbook:

 "Hishults Byalag
  ·
Har du alltid drömt om att driva en butik?
Nu har du chansen då Hishult söker en driven butikschef.
Vi söker dig som vill satsa och driva Hishults livsmedelsbutik vidare.
Antingen som ägare, delägare eller anställd.
Inga beslut är tagna så just nu är det en intresseanmälan.
 Är du intresserad av att veta mer mejla: hishultsbyalag@outlook.com
Vänta inte på att höra av dig!
Dela gärna inlägget så vi kan få behålla vår butik!"

carlie2

  • Inlägg: 13
  • Stadsbo
    • Halland
SV: Liten livsmedelsbutik på landet. 650 000 kr säljes
« Svar #1 skrivet: 26 jan-24 kl 13:48 »
Det löste väl sig?
Ja alltså en plätt som känns rätt.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Liten livsmedelsbutik på landet. 650 000 kr säljes
« Svar #2 skrivet: 26 jan-24 kl 14:40 »

Jo det gjorde det  :D  Jättekul för alla Hisbor som kan gå till affären nu och slipper åka långväga. Fast nu blir det Matöppet istället för ICA. Hoppas de har bra sortiment de med.

https://laholmstidning.se/nyheter/butiken-i-hishult-lever-vidare-i-ny-regi/3129

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Liten livsmedelsbutik på landet. 650 000 kr säljes
« Svar #3 skrivet: 26 jan-24 kl 17:36 »
Hoppas det går vägen. Vi hade matöppet som efterträdde Coop när de la ner. Höll ett år.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Liten livsmedelsbutik på landet. 650 000 kr säljes
« Svar #4 skrivet: 26 jan-24 kl 20:58 »
Oj det var kort tid.  :o

Då hoppas jag att alla bybor ställer upp och handlar så mycket så det bär sig nu när det blev ny ägare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Liten livsmedelsbutik på landet. 650 000 kr säljes
« Svar #5 skrivet: 26 jan-24 kl 23:36 »
Får hoppas att er kommun har något bra grundbidrag eller liknande, för landsbygdsbefolkningen har ju generellt sett inte så stort överskott att de kan välja dyrare varor. Och kedjan lanthandeln är ansluten till har också sina priser och varor, så det kan vara lönt att fråga i affären vad som är mest vinst på och jämföra med den varans pris en annan affär. Vi försöker handla i "vår" lanthandel på det viset. Det är ju mellanskillnaden han lever på.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Liten livsmedelsbutik på landet. 650 000 kr säljes
« Svar #6 skrivet: 26 jan-24 kl 23:56 »
Vår handlare klagade på att folk bara köpte det som var ICAs rea varor varje vecka. Då tjänade han inte på det.

Så ibland "glömde" han att ändra priset i kassan till min gubbes förtret när han upptäckte att tex. mina äpple kostade mera än i bladet när han kom hem å kolla kvittot.  ::)

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Liten livsmedelsbutik på landet. 650 000 kr säljes
« Svar #7 skrivet: 28 jan-24 kl 09:22 »
Vår handlare klagade på att folk bara köpte det som var ICAs rea varor varje vecka. Då tjänade han inte på det.

Så ibland "glömde" han att ändra priset i kassan till min gubbes förtret när han upptäckte att tex. mina äpple kostade mera än i bladet när han kom hem å kolla kvittot.  ::)
Jo, det har handlaren här också klagat på. När han tog över för ca 2 år sen så höjdes alla priser rejält! Förstår faktiskt inte vilka som har råd att storhandla där längre.
Med tanke på hur mycket julmat/julvaror som reades ut efter jul så verkar ingen ha gjort julhandlingen där.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Liten livsmedelsbutik på landet. 650 000 kr säljes
« Svar #8 skrivet: 28 jan-24 kl 21:03 »
Nä det kan man förstå.

Annat var det på Åsa Nisses tid med handlare Sjökvist som den som låg närmast till.
Då körde inte folk till grannbyn, det hade kostat för mycket. Å det var förmodligen samma pris där.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Liten livsmedelsbutik på landet. 650 000 kr säljes
« Svar #9 skrivet: 28 jan-24 kl 21:38 »
På Åsa-Nisses tid hade man inget att köra med. Och pengar var det dåligt med. Det var dessutom dyrt och handlaren hade bundit upp kunden med krediter. För en vanlig arbetare betalte man kreditnotan på lönedagen och dagen efter började man på en ny kredit. Hårda bud. Det var detta som gjorde att kooperationen kom till och som i många mindre tätorter o byar konkurrerade ut den lokale handlaren. Motdraget från de privata handlarna blev ICA. Och idag är det tvärtom. COOP minskar stadigt och ICA dominerar totalt svensk livsmedelshandel. Men metoderna är samma,ICA-kort med bank o försäkringsbolag och erbjudanden genom kortet binder effektivt upp kunden. Prisbilden är tyvärr inte heller smickrande men folk tycks inte jämföra längre.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Liten livsmedelsbutik på landet. 650 000 kr säljes
« Svar #10 skrivet: 28 jan-24 kl 21:44 »
Sedan 1600-talet har man kört med häst, Åsa-Nisse hade bil.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Liten livsmedelsbutik på landet. 650 000 kr säljes
« Svar #11 skrivet: 28 jan-24 kl 21:54 »
Intressant, jag var inte medveten om hur stora ICA är - ca halva marknaden. Coop nu trea efter Axfood (Willys mm).
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 1 användare
Tim Lundin

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser