Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regulator och kabelfrågor  (läst 1729 gånger)

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Regulator och kabelfrågor
« skrivet: 03 jan-06 kl 03:17 »
Jag har några frågor.

Var kan jag hitta shuntregulatorer lämpliga för 12-voltsanläggningar?

Hur fungerar enkla modeller regulatorer för solpaneler?
Är det den spänning som solpanelen lämnar (om vi bortser från förluster) som går ända fram till regulatorn, eller dras spänningen ner till batterispänning som vid anslutning av en shuntregulator? Knappast troligt att den funkar som en shuntregulator, men eftersom jag inte är säker frågar jag ändå.

Kan jag använda den här kabeln (2x16 mm2) utomhus, eller kommer den att förstöras av sol, vind och kyla?
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=5685
Spänningen kommer förmodligen att ligga runt 20 volt, 3-5 ampere.  Att den är i klenaste laget är jag medveten om, men det tänkte jag lösa på ett annat sätt. Blir det kortis i kabeln (inte otänkbart att jag lägger den i vatten och gräver ner den 10 cm) ska jag väl kunna säkra upp det hela och förresten är det laddningsregulatorn som blir kortsluten i så fall och den bör väl utgöra ett visst skydd i sig.
Om jag istället använder en skärmad jordkabel, avsedd att klara vatten och bli nedgrävd, vad är det för fördelar med den, förutom priset :D och att jag kan sätta spaden i den? Vad händer vid ett blixtnedslag?

Vad jag ska göra är att ansluta en generator 90 meter bort och trots avståndet köra med 12 volt i huset. Förlusterna i kabeln tänkte jag minska genom att köra en högre spänning (20 volt) ut från generatorn och fram till laddningsregulatorn vid huset. Om jag får upp spänningen på generatorn (beror helt på hur mycket koppartråd som får plats i spåren), kanske till 30 volt, så är det ännu bättre och förlusterna i kabeln minskar ytterligare.
 

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Regulator och kabelfrågor
« Svar #1 skrivet: 03 jan-06 kl 09:50 »
Hej!

Varför inte kolla vad Vattefall kan avvara? Jag har sneglat lite på ALUS som är en plastad 4-ledare. 90 m ALUS borde gå att få tag på, nära på som skrotstump. En 50 mm2 sån där man kan paralellkoppla 2 ledare ger en stabil kabel. Som kabelskydd (om man nu prioriterar det) finns ju vanlig svart vattenslang för nedgrävning, eller lite skrotvirke att slänga över innan man fyller jord över. Anläggningen kommer ju att kunna anses vara klenspänning (30x5=150VA, och utan direkt koppling till batterier), så det gäller ju mest att hålla kabeln hel.

Jag tror att en shuntregulator bara "kortsluter" mer och mer för att hålla spänningen lagom. Solpaneler har hög inre resistans så att den metoden går att använda på dom. För att klara lindningen på generatorn så är nog antingen ett väl avpassat motstånd i serie med kabeln eller en serieregulator (kopplar helt enkelt bort generatorn när spänningen är rätt) det bästa jag just nu kan komma på.

Åskskydd måste du alltid ha oavsett kabeltyp.  Jag har nån gammal skit liggande som går att använda (om jag hittar den i röran).


Ha det gott!
/P
« Senast ändrad: 03 jan-06 kl 10:05 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Regulator och kabelfrågor
« Svar #2 skrivet: 03 jan-06 kl 14:52 »
Vattenfall har jag faktiskt funderat på och det kostar ju inget att göra ett försök. Kabeln är ju annars den dyraste prylen i hela anläggningen.

Jag hade tänkt att generatorn skulle få ge så hög spänning som möjligt fram till regulatorn och batterierna, för då kan jag dra ner på kabelarean. Jag måste nog ligga lite högt i spänning med tanke på de variationer i flöde som förekommer, annars slutar generatorn ladda p.g.a. för låg spänning ut från den vid lägre flöden och lägre varv på hjulet.

Åskledare låter intressant. Något sådant har jag aldrig haft tidigare. Jag hade ett ruskigt blixtnedslag vid stugan för några år sedan. Det var nästan så att taket lyfte och hade jag haft el indraget den gången gissar jag att det sprakat lite här och var.  :D

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Regulator och kabelfrågor
« Svar #3 skrivet: 03 jan-06 kl 17:28 »
Hej Zigge!

Åskskydden jag har över kommer från teleplintar och borde ha en tändspänning omkring 150-200 V gissar jag. Det borde passa din anläggning, bara man kopplar rätt och har ett par parallellt för extra säkerhet

Får väl "faxa" dom till dej vid tillfälle, och när jag hittat dom.  ;)

Ha det gott.
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Regulator och kabelfrågor
« Svar #4 skrivet: 03 jan-06 kl 20:21 »
Det låter härligt, PowerMizer! Än är det ju vinter och åskan lär väl inte slå till de närmaste dagarna.  :D
Det där ska som sagt bli intressant!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser