Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om bilGenerator  (läst 6704 gånger)

qualmos

  • Inlägg: 43
Frågor om bilGenerator
« skrivet: 27 jul-10 kl 10:26 »
Hej. Jag har byggt ett verk och jag har lite problem.

Jag har en ford alternator 55 A. Den vägrar att börja ladda.
Jag har ingen utväxling utan turbinen sitter direkt på generatorn.
Är det sant att det krävs 1000 varv/minut för att den skall börja ladda?
Finns det Bilgeneratorer med lägre laddningsström?
Hjälper det att koppla förbi regulatorn?

Existens?

  • Gäst
SV: Frågor om bilGenerator
« Svar #1 skrivet: 27 jul-10 kl 10:37 »
Har du kopplat ström till lindningarna då? (alltså lindningen i rotorn ) En bilgenerator måste ju få ström, för att kunna ladda.
« Senast ändrad: 27 jul-10 kl 10:41 av Existens? »

qualmos

  • Inlägg: 43
SV: Frågor om bilGenerator
« Svar #2 skrivet: 27 jul-10 kl 10:42 »
Japp och jag kan även känna fysiskt att det flyter ström genom rotorn eftersom ett visst motstånd uppstår.

Existens?

  • Gäst
SV: Frågor om bilGenerator
« Svar #3 skrivet: 27 jul-10 kl 10:45 »
Har du nån ide om vad för varvtal du får upp den i?

qualmos

  • Inlägg: 43
SV: Frågor om bilGenerator
« Svar #4 skrivet: 27 jul-10 kl 11:08 »
hmm... nej.. men det var ju rejält kraftiga vindar i förrgår så den kommer ju knappast att snurra fortare än så..
Alltså  jag menar att om det nu finns ett med lägsta-varvtal-krav. så är ju loppet kört ändå. =(

Hur som helst tänker jag mäta varvtalet ikväll då jag skall försöka montera en cykelmätare på navet.

qualmos

  • Inlägg: 43
SV: Frågor om bilGenerator
« Svar #5 skrivet: 27 jul-10 kl 11:10 »
Jag börjar nu fundera på ett prov med permanet magnet som rotor.
Men det har ju sina problem. Att starta t ex. i låg vind

Existens?

  • Gäst
SV: Frågor om bilGenerator
« Svar #6 skrivet: 27 jul-10 kl 11:19 »
Bilgenarator är ju inget man egentligen rekommenderar för att göra ström. Men det ginge ju att göra en enkel växel, så du får mer snurr på det hela.
Annars kanske du borde bygga en pannkaksgenerator.

har du kollat här, ?

http://24volt.eu/phpBB3/viewforum.php?f=30

där finns mycket matnyttigt

qualmos

  • Inlägg: 43
SV: Frågor om bilGenerator
« Svar #7 skrivet: 27 jul-10 kl 13:45 »
Bilgenarator är ju inget man egentligen rekommenderar för att göra ström.

Varför då? 

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Frågor om bilGenerator
« Svar #8 skrivet: 27 jul-10 kl 14:23 »
Bilgenarator är ju inget man egentligen rekommenderar för att göra ström.

Varför då?

Ofta(st) under 50 % verkningsgrad, och just.....högt varvtal för att det ska börja hända nåt.
Börjar ladda kring 1000-1200 varv per minut men ger väldigt lite ström vid det varvet.
Har för mig att max strömmen uppnås nånstans ovanför 3000 varv/minut.


Det är enkelt: allt som är massproducerat och lättillgängligt är ofta ganska kassa konstruktioner.
Tex: jag vill bygga en snurra och det första jag tänker på är givetvis en bilgenerator. Och det första jag tänker på är normalt ett dåligt alternativ, så brukar jag tänka. Eller har snarare lärt mig med åren.

När jag började leka med enkla generatorer första gången i yngre dagar så var det en besvärlig chock att upptäcka hur jäddrans mycket energi det gick åt till att driva skiten för att jag skulle få ut något nämnvärt med ström :P

En gammal fet likströmsgenerator i jättebra skick kan ha bättre verkningsgrad.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Frågor om bilGenerator
« Svar #9 skrivet: 27 jul-10 kl 20:49 »
De (ungefär) 50 % verkningsgrad man har i en bilgenerator är ändå ganska bra i sammanhanget. Man bör komma ihåg att en stor del av förlusterna beror på resistansen i statorlindningen, så om man tar ut en lägre ström än generatorns märkström blir verkningsgraden betydligt bättre (det är just därför som många personbilar fick överdimensionerade generatorer under 80-talet, man fick så mycket bättre verkningsgrad vid normal drift att det mer än väl uppvägde att den större generatorn blev tyngre och dyrare).

Om man försöker pressa generatorn till att lämna full spänning vid mycket låga varvtal genom att brassa på med så mycket magnetiseringsström det går, så försämras verkningsgraden även då. Dels i och med att det går åt 3-4 A till magnetiseringen och dels för att järnförlusterna blir stora när statorplåten blir magnetiskt mättad av det höga magnetflödet.

Ska man få bra verkningsgrad ur en bilgenerator så gäller följande :
-Kör den med omkring 3-4 gånger det varvtal då den börjar ladda (3000-4000 varv/min för vanliga personbilsgeneratorer).
-Ta ut mellan 20 och 50 % av märkströmmen, inte mer.
-Eventuellt, om man vill kosta på, kan man byta ut likriktarbryggan mot en brygga med schottkydioder som har lägre spänningsfall. Användbara dioder kan man hitta i 5 V-likriktaren i gamla PC-nätdelar, kolla bara att de tål tillräcklig backspänning.

Likströmsgeneratorer har inte nämnvärt bättre verkningsgrad än växelströmsgeneratorer. Visserligen har de ingen likriktarbrygga som ger spänningsfall, men istället ger de stora kolen och kollektorn både spänningsfall och friktionsförluster. Oftast kräver en sådan också större magnetiseringsström än en motsvarande växelströmsgenerator.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Frågor om bilGenerator
« Svar #10 skrivet: 13 aug-10 kl 20:18 »
Jag har hittat ett par verkningsgradssiffror på likströmsgeneratorer nu. Inte bilgeneratorer utan stationära maskiner där man inte har behövt snåla på material för att hålla nere vikt och storlek. Källa: Asea:s tidning mars 1933.

Asea B 1: 30 V 12 A 600 varv/min. Tillverkad 1882. Verkningsgrad 49 %. Förlusterna fördelar sig så här: järnförluster 22 W, friktionsförluster 80 W, magnetiseringslindning 150 W, rotorförluster 125 W, borstförluster 7 W. De höga friktionsförlusterna beror på onödigt grovt tilltagna glidlager, och att det går åt så mycket effekt till magnetiseringen beror på att det på den tiden inte fanns stålgjutgods med bra magnetiska egenskaper till statorn utan tillverkaren fick klara sig med vanligt gjutjärn.

Asea LD 8: 30 V 12 A 750 varv/min. Tillverkad 1932. Verkningsgrad 64 %. Förlusternas fördelning: järnförluster 12 W, friktionsförluster 20 W, magnetiseringslindning 60 W, rotorförluster 92 W, borstförluster 18 W.

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Frågor om bilGenerator
« Svar #11 skrivet: 13 aug-10 kl 22:46 »
 :)
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 4 användare
RindertD, Stengrim, skräptanten, Andreas Wallin

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser