Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bandsåg för placering på bänk  (läst 2928 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Bandsåg för placering på bänk
« skrivet: 20 aug-19 kl 15:26 »
Jag är på jakt efter ett bänkplacerat bandsåg. Till smågrejer, lite slöjd och sånt, i trä. Jag har ett idag men har tröttnat på att sågbanden hoppar av hela tiden och drömmer om ett nytt, fint och välfungerande. Helst billigt och med skärpa i tänderna som aldrig tar slut.
Man jag får väl nöja mig med nåt hyfsat gissar jag :)

Vad tror ni om en sån här?
https://www.bauhaus.se/bandsag-metabo-bas-261-400w-eldriven

De billigaste varianterna brukar jag inte bli nöjd med i längden så jag tittar lite högre. Men jag har för mig att jag har läst här på forumet om att alla bandsåg behöver justeras och ställas in för att bli bra, kan det vara TW som sagt det kanske?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bandsåg för placering på bänk
« Svar #1 skrivet: 20 aug-19 kl 21:32 »
Det stämmer, alla bandsågar måste justeras in för att gå bra. Det gäller ju att axlarna för båda hjulen är exakt parallella, för att bandet ska hålla sig kvar på plats och inte kränga åt sidan och hoppa av.
Om du redan har en bandsåg så kanske det kan vara bra att börja med en uppryckning och noggrann justering av den för att se om det går att få den acceptabel.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bandsåg för placering på bänk
« Svar #2 skrivet: 20 aug-19 kl 22:02 »
Jag skulle hålla med Torbjörn och den okände talaren.
Din behöver en noggrann genomgång och kontroll av saker och ting.
Så fungerar den säkerligen perfekt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bandsåg för placering på bänk
« Svar #3 skrivet: 20 aug-19 kl 23:26 »
 Det är mycket att hålla rätt på när det gäller bandsågar. Bara själva bandet är jobb nog. Om du nu får fart på din såg så råder jag dej till att skaffa filbara blad. Tandspetshärdat är ju bra så länge de är skarpa men efter det är det skrot och det kan bli efter första snittet om där är ett spik i virket du inte sett. Att fila ett blad är inte alls så tidskrävande. Filen ska vara enkelhuggen o trekantig. Bygg en ställning att fästa i skruvstycke så du kan fila en 20 -30 cm innan du måste spänna om. Har du två blad ett brett o ett smalt så klarar du dej länge. Har själv haft problem med att hitta filbara blad. När jag så fann dem var de så hårda att de nästan var ofilbara. Att fila med fil blir väldigt bra då du filar på ena hållet beroende på åt vilket håll tanden är skränkt. Som på motorsågen. Har du nån snickare i närheten kanske du kan få gamla blad som du kan löda samman till rätt längd. Det finns filmaskiner. Har sett nån på blocket för 500. Men där filas hela tiden åt samma håll. Så är det ju det där med skränkning....tång.. eller vevbar.. eller skränka i sågen.....För skränka kommer man inte undan om man filat några gånger.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Bandsåg för placering på bänk
« Svar #4 skrivet: 21 aug-19 kl 08:43 »
Ja jag kanske skulle försöka mig på en justering. Det är ju mycket billigare än att köpa nytt och börja justera ändå :)
Jag får iallafall undersöka om hjulen sitter bra på sina axlar eller om de glappar och vinglar. Det är tre hjul, ett uppe och två nere. Det känns som att något har hänt för nu hoppar bandet även när jag sågar lugnt och stilla rakt framåt, från början kunde det hända om jag backade och hade bråttom i ett böjt spår.

Jag är för att slipa saker och hålla dem vassa, det kunde vara en idé med filbart. Men går det att få tag på till en liten äldre bandsåg? Det får vi se.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bandsåg för placering på bänk
« Svar #5 skrivet: 21 aug-19 kl 12:06 »
 Bandsågsblad fanns tidigare i metervara. Finns en apparat där men kan löda samman med.
När du går igenom din bandsåg så kolla hur beläggningen är på de stora hjulen. Man kan få lagt på ny sådan.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bandsåg för placering på bänk
« Svar #6 skrivet: 21 aug-19 kl 13:34 »
Bandsågsblad fanns tidigare i metervara. Finns en apparat där men kan löda samman med.
När du går igenom din bandsåg så kolla hur beläggningen är på de stora hjulen. Man kan få lagt på ny sådan.

Fick en såg utan beläggning häromdan, vad är det för nått som varit fastklistrat och var köper man det?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bandsåg för placering på bänk
« Svar #7 skrivet: 21 aug-19 kl 14:51 »
Men det måste väl inte varabeläggning på hjulen? Min såg har aldrig haft någon.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bandsåg för placering på bänk
« Svar #8 skrivet: 21 aug-19 kl 15:20 »
Vet inte hur det ser ut på de mindre bandsågarna men när hjulen ligger på ca. 50 cm och uppåt, är där ett hårt svart "gummi" på ca. 5mm tjocklek. Kan tänka att anledningen är att inte skränkningen ska fara illa. Var med om att lämna in hjulen på en bandsåg som stod i en slöjdsal. Den beläggningen som är på den bandsåg jag har har under årens lopp blivit ganska sliten. Så länge där är beläggning kvar kan man ju "svarva" ner de spår som är med ett grovt sandpapper. Beläggningen på den som lämnades in var kupig (bomberad).
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bandsåg för placering på bänk
« Svar #9 skrivet: 21 aug-19 kl 23:13 »
Jag har sett en bandsåg som hade läderklädda hjul. Vet ej om det var från fabrik eller om det var en hemgjord reparation.

Man bör ju kunna se på hjulen om det finns slitagemärken som tyder på att den alltid har gått utan beläggning, eller om det finns rester av beläggning eller klister kvar.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Bandsåg för placering på bänk
« Svar #10 skrivet: 22 aug-19 kl 08:36 »
Grattis till 11 tusen inlägg Torbjörn!

Jag har små hjul på min, ska kolla hur de ser ut men jag har aldrig tänkt på att det kunde finnas beläggning så jag tror det saknas. Den skulle väl ge bättre grepp för drivning och minskat avhalkande, förutom att skydda skränkningen. Misstänker att jag har en billigare variant som dessutom har några år på nacken. Men bara den är tillräckligt bra så får den gärna vara gammal det gör mig ingenting, bara jag kan få den att funka igen.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Bandsåg för placering på bänk
« Svar #11 skrivet: 22 aug-19 kl 10:14 »
Tror att det är lagerglapp du har. Har märkt att det är rätt känsligt med vinklarna, så skulle det glappa lite så far nog bandet av rätt lätt.

Jag har nog 40cm hjul på vanliga bandsågen, men bara 20cm på metallkapsågen. Båda utan beläggning.


I en av bodarna står en hemmagjord bandsåg (de gjorde nästan allt själva här på gården förr) och den har ett trähjul. Förmodligen två, men jag har inte tittat så noga.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bandsåg för placering på bänk
« Svar #12 skrivet: 22 aug-19 kl 10:50 »
Lillepluttbänksågen jag fick har det varit nått på hjulet som började lossna så förra ägaren skrapade port allt och försökte limma dit cykelslang som lossnade innan han han började såga och då gav han den till mig.

Min vanliga bandsåg står längst in nånstans och den har hjul som nog är över metern och där ska det vara något som är fastvulkat enligt han jag köpte den av, men kommer inte åt att kolla på den.

Fick en till lillepluttbänksåg nyss och den har något limmat på hjulet, ska se om den går att få igång så jag kan såga staketbrädor.
Om den funkar, kan du få den när jag sågat klart, saknas lite kåpor, men det går nog att göra egna.


Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Bandsåg för placering på bänk
« Svar #13 skrivet: 11 sep-19 kl 23:21 »
Nu har jag kollat lite mer, det är ingen beläggning på hjulen. Det översta hjulet används för att spänna bandet och det verkar glappa rejält. Det skulle kunna vara med avsikt för att justeringen ska funka men det tror jag egentligen inte. Mer en förhoppning :(
Ska se om det går att göra något åt glappet.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser