Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röjning kontra gå på gym  (läst 5234 gånger)

teufel

  • Inlägg: 406
Röjning kontra gå på gym
« skrivet: 20 aug-19 kl 15:19 »
Jag har en del kollegor som tycker att man är lat om man aldrig går på gym.
Att man röjer naturbetesmark med motorsåg och flistugg finns det knappt någon förståelse för.

Finns det någon uträkning och jämförelse mellan dessa två sätt att röra på sig?

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #1 skrivet: 20 aug-19 kl 15:29 »
Jag får också höra det ibland. Kommer upp till fika på altanen med svärföräldrarna på besök efter att ha gått med röjsåg en tank i sommarvärme eller klyvt och staplat ved till jag blivit svettig och de bara konstaterar att jag behöver träna. Hjälpa till är det inte tal om. Elda upp all ved jag har burit in går bra men inte bära in mer, det går inte.

Jag har ingen jämförelse att erbjuda som kompensation för mitt gnälliga svar men jag vet åtminstone hur du menar :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #2 skrivet: 20 aug-19 kl 15:46 »
Gå ut i skogen och plocka 2 hinkar plus en kunt bär blir man också svettig av. pust å stånk.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #3 skrivet: 20 aug-19 kl 22:05 »
Jag var in på nån sida för nått år sedan där man iaf kunde jämföra kaloriförbränningen mellan olika aktiviteter där även en del hemma/gårdssysslor fanns med. Kommer dock inte ihåg vad sidan hette så du får prova googla dig fram

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #4 skrivet: 20 aug-19 kl 22:13 »
Visst fan kan man behöva ett gym även som självhushållare.
För självhushållaren använder inte alla muskelgrupper eller är optimal hur man använder sina muskler.
Jag tex skulle verkligen behöva bygga upp ryggmusklerna för att stödja upp de taskiga diskarna jag dras med.
Rent konditionsmässigt så kan man ligga riktigt bra till men i vilket skick är musklerna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #5 skrivet: 20 aug-19 kl 23:10 »
Simma är ett bra komplement till fysiskt arbete som många av oss ägnar oss åt måste jag säga. Dels får muskler vi använder ofta hemma vila lite då simning inte är som att lyfta vikter och de övriga muskler man ej använder varje dag på tomten får motion i bassängen. Dessutom sträcker man ut musklerna bra så det blir lite stretch av det hela. Blir en bra win-win utan att slita hårt på kroppen. Såvida man inte kör supercrawl i en timme då. Kompletterade mitt gymmande med simning och hade mindre träningsvärk och "bättre" utveckling/form än gymkollegorna. Så mitt tips är simma som komplement till gårdsgöra, av egen erfarenhet helt enkelt. Dessutom är det jävligt nice att vara ett tag i en pool, speciellt om man kan ta med fler i familjen.

Det man ska tänka på är ju som skogsvilde säger att man kör andra muskler på gym i så fall. Jobbade på lager en tid och slutade träna rygg på gymmet. Efter 6 månader provade jag igen och kunde lägga på 45kg extra på latsdragen!!!.

Kanske proteindrink kan vara nåt de dagar man jobbar hårt eller är det överkurs kanske? Svårt att säga vad som är "normalfysisk rörelse" och "träningsfysisk rörelse" när man kör hårt en dag hemma:/

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #6 skrivet: 21 aug-19 kl 10:02 »
En halvtimmas grävande i trädgården förbränner 150 kcal och att köra gräsklipparen lika länge förbränner 165 kcal. Att jogga en halvtimma förbränner 240 kcal. Det här skriver ”Drömhem och trädgård” i alla fall. Det inspirerade mig till att lite mer systematiskt se över min trädgårdsträning.

Jag märker tydligt att trädgårdsarbete är ansträngande för kroppen. Blodsockret faller fort, jag får träningsvärk osv. Många tunga lyft som pågår timmar i sträck. Jag försökte tänka efter vilka muskelgrupper jag naturligt jobbar med i trädgårdsarbetet och märkte då att det för min del saknades uppvärmning och stretching. så där behöver jag komplettera med annan aktivitet.

Jag har ställt upp en cykel för uppvärmning i partytältet. Jag cyklar en stund innan jag börjar gräva, bära jordsäckar eller klippa gräsmattan. Det känns otroligt bra. Jag har hängt upp gamla cykelslangar i staketet för att förbättra rörligheten i axlarna. En balansplatta finns på gräsmattan. Två stora balansbollar har jag placerat vi ett bord där jag kan ta vattenpaus samtidigt som jag balanserar och sträcker ut ryggmuskler.

Du som trädgårdsarbetar kan absolut kalla det som ett träningspass. Tänk bara igenom vilka rörelser du gör, så blir det jämförbart med att gå på gym.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #7 skrivet: 21 aug-19 kl 20:16 »
 Sommartid så lägger jag all överenergi på röjsågen. Vintertid kan det vara kul att vara med på yoga eller annan gympa. Om någon tycker att jag lat så ger jag fan i det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #8 skrivet: 22 aug-19 kl 10:46 »
Ja, det där med att gå på gym känns som onödigt arbete. Men man märker när man kommer upp i åren att kroppen inte längre gillar de här en- eller tvåveckors hårdkörningar med enformigt arbete som det blir ibland. Så det känns som att man borde ha en plan för att inte gå ner för lågt mellan varven och att kompensera med något tungt arbete "åt andra hållet" så man inte blir så krokig att man får beställa en böjd kista ;D Vore jag inte så ointresserad av onödigt arbete så skulle jag nog hålla med om att simning skulle fixa det.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #9 skrivet: 22 aug-19 kl 21:53 »
Rodd och skidning utan spår och kajakpaddling är tre aktiviteter som väldigt effektivt sätter fart på sådana muskler som stelnar i tungt arbete.
Jag som hade kronisk kramp i ryggen i 15 år stelnar ju ihop väldigt lätt när jag arbetar och då tränar jag loss det. Håller sakta men säkert på att träna upp ryggmusklerna så de tål allt mera arbete.

En hälosomedveten självhushållare behöver alltså en liten roddsnipa och några nät.... och så mantal som ger fiskerätt förståss.

Jag tror faktriskt att orsaken till att skogshuggarna förr överhuvudtaget överlevde till våren var att de ofta skidade till och från arbetet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #10 skrivet: 22 aug-19 kl 22:16 »
Jo, kan man paddla eller ro regelbundet så låter det som en bra lösning på träningen. Jag har använt kajak i jobbet ibland. Ett smidigt fordon som alltid startar och inte låter eller luktar illa. Det är skönt när man kan kombinera träning med arbete, och med kajak kommer man väldigt nära vattnet. Har funderat på att skaffa (bygga) en liten roddsnipa, tycker de ser väldigt praktiska ut. Tyvärr bor jag inte nära vattnet, annars skulle jag gärna lägga ett litet nät i veckan för att få färsk fisk.

Skidor är ju också ett sådant minimalistiskt fraktsätt på vintern istället för att ta skotern. Är det inte för långa sträckor så vinner man på smidigheten.

Tyvärr är det långa luckor mellan de olika muskelbefrämjande jobben. Och rätt vad det är kommer det ett påfrestande istället, som att klippa får eller verka hästar. Rena ryggdödaren för mig...

eriklundin

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #11 skrivet: 28 jan-21 kl 15:25 »
Kunde inte hålla mig från att svara på detta ämnet även om det inte har varit aktivt på ett tag! ;) Skulle säga att båda räknas som träning men inte ger riktigt samma effekt! Att röra sig i arbetet är garanterat både hälsosamt och bra. Skillnaden med gym och annan konditionsträning är att du både kan säkerställa att hela kroppen tränas både på rätt sätt och med bra intensitet i träningen. Exempelvis arbetade jag på en arbetsplats där det skedde mycket manuellt arbete med en del tunga lyft. Min upplevelse var dock att det blev relativt enformigt för kroppen och där var gymmet ett väldigt bra komplement!

Hälsningar,
Erik frilandsskribent på bland annat
https://gymhemma.se/

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #12 skrivet: 28 jan-21 kl 17:46 »
Jag har inte svar på trådstartarens fråga.

Men jag har känslan i både kropp och själ att det blir bra och snyggt med röjning i skogen, speciellt där jag tar till vara det nerröjda som ved :)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #13 skrivet: 28 jan-21 kl 17:56 »
jag brukar gymma..men nu har jag faktiskt lagt tid i skogen på att gallra björk.. med fogsvans! Bra träning..första dagen fällde jag runt 200 björkar på 3h och idag runt 100-150 på 2.5h. Alla björkar har kvistats och kapats i 3-4m länger och burits fram och staplats i högar. Jag kan lova att det blir fint i björkdungen. I övrigt har jag anmält mig till vätternrundan!
Fjäderfän och kaniner

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #14 skrivet: 05 feb-21 kl 11:20 »
jag brukar gymma..men nu har jag faktiskt lagt tid i skogen på att gallra björk.. med fogsvans! Bra träning..första dagen fällde jag runt 200 björkar på 3h och idag runt 100-150 på 2.5h. Alla björkar har kvistats och kapats i 3-4m länger och burits fram och staplats i högar. Jag kan lova att det blir fint i björkdungen. I övrigt har jag anmält mig till vätternrundan!
Önskar jag hade den energin, jag brukar orka med ett par tankar vedgallring med motorsågen och jag bär inte ut nått av det som går att åka traktor till.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #15 skrivet: 18 feb-21 kl 18:49 »
köpt en röjsåg.. kört slut på en dunk bensin på två dagars skogsröjning...  Lite mör i kroppen nu i eftermiddag.. 20-30cm snö att pulsa i och jag har fått skaka fram granarna ur snön för att se vad som ska sparas.. Det är nästan som att gå på gym.. svettigt iallafall..
Fjäderfän och kaniner

Maskintok

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #16 skrivet: 11 apr-22 kl 20:24 »
proffs röjare sedan ca 20 år tillbaka.
Det är ungefär samma typ av träning som för en elitidrottare men med långsammare tempo.

Sedan kommer vintern och då blir det sämre med träning..

Men roligt är det.  Yess
en allmän byfåne är alltid bättre på allt än en förståsigpåare.

En reservdelsbytare är som att pissa i motvind.. de finns överallt, men är inget att ha.

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #17 skrivet: 12 apr-22 kl 07:04 »
Det är inte ovanligt att flyttkarlar styrketränar för att bättre tåla påfrestningarna. Men det är förstås inte osannolikt att den som söker sig till fysiska arbeten redan gillar att anstränga sig.

Styrketräning på gym är ju bra dels om man inte får vettig träning på annat sätt, dels om man tycker om det.

Konditionsträning på gym tycker jag själv är lite knivigare att förstå, men det är bevisligen också något som faller många i smaken. Och det är väl knappast dåligt.

Lat kan man vara på många sätt, med eller utan träning på gym! Gym kan man gå till av olika skäl, det gäller både oss lata och mer drivna personer. Mest nytta av gym har antagligen den som är lat.

Jämförelse mellan "röjning" och "gym" är helt omöjlig eftersom båda aktiviteterna kan se ut nästan hur som helst i praktiken. Gymträning är både överskattad och underskattad, skulle jag tro, eftersom nyttan beror på vad man verkligen gör där, och detta beror i sin tur en hel del på vem man är.
« Senast ändrad: 12 apr-22 kl 07:09 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #18 skrivet: 12 apr-22 kl 10:12 »
proffs röjare sedan ca 20 år tillbaka.
Det är ungefär samma typ av träning som för en elitidrottare men med långsammare tempo.

Sedan kommer vintern och då blir det sämre med träning..

Men roligt är det.  Yess

Vinterröjarn!
Du kan väl inte låta bli röjningen bara för att det blir vinter?  Såhär års blir det svettigt fram på dagen när morgonens frost är borta och snart kommer allehanda kryp och baggar och gör en sällskap i skogen.

Gym vore nog bra, men det är ju så fruktansvärt trist jämfört med att göra lite nyttigt arbete i egen skog.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Röjning kontra gå på gym
« Svar #19 skrivet: 12 apr-22 kl 10:40 »
gymmen frodas samtidigt som bilåkningen ökar och barn skjutsas alltmer. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser