Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så mycket att renovera, så lite pengar.  (läst 4236 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Så mycket att renovera, så lite pengar.
« skrivet: 20 aug-19 kl 11:25 »
Hej på er!
Efter ett år i huset och och ett år med halv föräldrapenning och deltidsarbete så känner jag såhär:
Pust.
Gården är befriad från materiella investeringar och kärlek sen 1930 fram tills nu.
Så mycket behöver göras. Badrum och kök är klart vilket är skönt. Kaminer och luftpump är installerade. Men resten.. golven behöver tätas och ev isoleras, innerfönster behöver tillverkas, elen behöver dras om i halva huset, ytterpanel behöver bytas och ekonomibyggnaderna förfaller sakta men säkert.
Är händig och gör det mesta själv. Men fy satan så pengarna rullar iväg efter ett besök på bygghandeln. Det går väldigt sakta att bara använda sin (självvalt) lilla inkomst att handla material för. Framöver kommer jag börja jobba men då får jag ju mindre tid och ork att bygga med.
Att låna pengar av banken är uteslutet.
Hämtar en del bortskänkes på blocket och köper mycket begagnat om det finns möjlighet.

Är det nån som har några idéer om vad man kan hitta på?
Ringa bygg-gymnasiet och fråga om de behöver en råvind att praktisera isolering och ytskikt på?
Kolla med byggnadsvård-gänget om de vill hålla en kurs i hur man renoverar en gammal fasad?
Ringa Ernst kirsteiger och be honom göra tv av hela projektet?
Alla idéer är välkomna!


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #1 skrivet: 20 aug-19 kl 11:40 »
Det låter som att du har ett timmerhus.
Jag ska ge mig på fasaden, planern är att köpa på mig lite brädor och locklist och sedan mycket försiktigt plocka ner det som sitter.
Men bara 1-2 meter åt gången. Då kommer jag åt att dreva stockarna och lägga på diffusionsöppen vindpapp. Lite hängsle och livrem men det är så pass billigt att det inte är ett problem.
Det nerplockade ska in i verkstan där det kommer att skrapas, och målas.
Färgen blir linoljefärg trots att den inte är speciellt billig i inköp men med ett prospekt att den håller i 40-50 år innan man behöver måla om så blir årskostnaden minimal.

Att ta dit en byggnadsvårdsskola är en mycket bra idé men samtidigt innebär det att du behöver köpa in allt matrial dom behöver på studs.

Om du kan hitta en bondsåg så kan du köpa loss en hel del virke därifrån till ett bra pris och dessutom är du med och håller landsbygden levande.

Att ringa Ernst..     nä...   det blir bara skit då dom skapar snygga kulisser.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #2 skrivet: 20 aug-19 kl 14:03 »
Jag tänker på ekonomibyggnader och prioritering, har du gjort sånt som är billigt men som får förfallet att bromsa upp en aning så du får mer tid på dig?
* Ingen växtlighet eller jord mot trä i grund och fasad som binder fukt.
* Dränering där det behövs.
* Hela tak, hela hängrännor och stuprör.

Det gäller väl bostadshuset också nu när jag har tänkt lite längre :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #3 skrivet: 20 aug-19 kl 14:58 »
Hej på er!
Efter ett år i huset och och ett år med halv föräldrapenning och deltidsarbete så känner jag såhär:
Pust.
Gården är befriad från materiella investeringar och kärlek sen 1930 fram tills nu.
Så mycket behöver göras. Badrum och kök är klart vilket är skönt. Kaminer och luftpump är installerade. Men resten.. golven behöver tätas och ev isoleras, innerfönster behöver tillverkas, elen behöver dras om i halva huset, ytterpanel behöver bytas och ekonomibyggnaderna förfaller sakta men säkert.
Är händig och gör det mesta själv. Men fy satan så pengarna rullar iväg efter ett besök på bygghandeln. Det går väldigt sakta att bara använda sin (självvalt) lilla inkomst att handla material för. Framöver kommer jag börja jobba men då får jag ju mindre tid och ork att bygga med.
Att låna pengar av banken är uteslutet.
Hämtar en del bortskänkes på blocket och köper mycket begagnat om det finns möjlighet.

Är det nån som har några idéer om vad man kan hitta på?
Ringa bygg-gymnasiet och fråga om de behöver en råvind att praktisera isolering och ytskikt på?
Kolla med byggnadsvård-gänget om de vill hålla en kurs i hur man renoverar en gammal fasad?
Ringa Ernst kirsteiger och be honom göra tv av hela projektet?
Alla idéer är välkomna!
vad du än gör så håll ernst utanför. de gör TV och bryr sig knappast om hur det blir i slutänden. De flesta TV projekt lämnas halvfärdiga och med följdproblem. mycket är dessutom bara yta.
Har hållt i flera byggnadsvårdsläger men egentligen inget att rekommendera. Eleverna hinner väldigt lite,de är ju där främst för att lära sig och tiden de lägger på praktiskt arbete är liten. även om de är runt 10 stycken hinner de aldrig en husfasad på en vecka. Möjligtvis en vägg delvis färdig. alla moment skall ju läras ut och med torktider m.m tar det tid. Oftast lämnas ett projekt halvfärdigt för ägaren att färdigställa.
Byggymnasium m.m har oftast svårt med försäkringar,transporter m.m. Det gäller ju också att allt material ligger o väntar.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #4 skrivet: 20 aug-19 kl 16:57 »
När det gäller husfasaden. Gör som Skogsvilde är inne på. Byt bara det som verkligen behöver bytas och inte allt bara för att. Laga istället. Äldre virke brukar vara av fin kvalitet.
Tjocka mattor på golvet, raggsockor och inneskor så länge. Jag har och hade rullgardiner (som släpper in ljus) för de fönster som saknar innanfönster. Neddragna alltid nattetid och även dagtid kalla dagar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #5 skrivet: 20 aug-19 kl 17:26 »
Vore jag dig skulle jag börja med att se över standarden. GÅR den att sänka.
Skippa sådant som inte behövs för att överleva drägligt. Där hittar du ofta en del kapital och även tid. Sedan som de andra skriver gör en prio-lista. Beta av den del för del.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #6 skrivet: 20 aug-19 kl 21:56 »
Innerfönster.
Jag har byggt flugfönster, till detta använde jag vanligt läktvirke.
Förborrade och skruvade i hop, tillverkade en liten gigg för att rikta uppe om och sedan häftade jag dit nät.
Du kan göra samma sak med byggplast, då behöver du inte lösa nya till alla fönster på en gång utan du kan få till en lösning som fungerar till det finns en slant att investera i nytt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #7 skrivet: 21 aug-19 kl 11:39 »
Innanfönster går som sagt bra att tillverka själv rätt snabbt och billigt. Om man gör i lite snyggare plast än sådan grumlig med text tvärs över, så är de väldigt bra i rum där barn leker. Blåsta glas är ju lite känsliga för slag...

Begagnat glas är också billigt hos glasmästarn, och det är lätt att skära ut de rutor man behöver.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #8 skrivet: 21 aug-19 kl 12:29 »
Tack för input alla.
Känns som vi är av samma skrot och korn. Innanfönster håller jag på med. Allt bågmatrial är fräst och jag har hämtat gamla fönster med stora glas från en container, för att plocka ur rutorna. Lite pyssel med att få ut rutorna hela men det går. Billigare blir det knappast.

Ang standarden går den knappt att sänka. 12 grader varmt i vintras på mornarna och vi försökte hålla runt 17 under den vakna tiden. Fick elda som satan tack vare otätheter, enkelglas, och bristfälliga värmekällor.
Raggsockor, nattmössor, ulltäcken och ullmadrass och underställ hade vi på oss allihop. Badat ute hela vintern i uppkokat vatten.
Fasaden håller jag på med bit för bit.
Problemet är kanske min iver att bli färdig eller komma längre fram.
Bär vi gav oss in i det här projektet var vi väl medvetna om att det skulle ta tid och bli kämpigt. Men det är trist när man har lusten och energin att köra på och så blir man stoppad av att man inte har materiel. Antar att det bara är att köra på med det man har och ge sig till tåls med resten. Snabba mirakellösningar på ekonomiska tillkortakommanden brukar oftast inte vara så bra i längden.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #9 skrivet: 21 aug-19 kl 12:42 »
du får börja tänka mer som en egenföretagare och räkna tid i pengar. gör en tidplan och budget så du får bättre koll. är det av ideologiska skäl du inte vill låna på banken? ibland kan det bli dumsnålt att inte låna pengar för att kunna köpa materialet och göra bygget rationellt. pengarna ska ju ut oavsett, det är bara frågan när de betalas.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #10 skrivet: 21 aug-19 kl 14:55 »
Det är precis det som börjar klarna mer och mer. Att tid är pengar. Det tar ibland så mycket mer tid att tex demontera fönster för att få ut ett glas än att lönesrbeta för att köpa beg glas från glasmästaren. Men får försöka hitta balansen. Tycker nog att det är kul att göra själv.
Och ang lån så förstår inte banken hur vi kan försörja våra fyra barn och oss själva med de inkomster vi har, så det blir svårt. Men det är rätt ideologiskt för den delen oxå, är glad att inte ha så mycket lånat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #11 skrivet: 21 aug-19 kl 17:24 »
Känner igen det där Kreacon... Bankens mallar gör att man inte kan lösa problemen på bästa sätt alla gånger, men då slipper man ha för mycket med dem att göra.


Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #12 skrivet: 21 aug-19 kl 18:04 »
Det är så jag tänker. Sen har jag glömt om det är en tankemässig efterkonstruktion.  ;)
Det som stör lite är att man får jobba från fel håll ibland. Tex som att fixa ytskikt på väggar och anpassa efter befintlig el, för att sen slita bort elen när man har råd, och sedan försöka lappa ihop den nytapetserade väggen.
Visst skulle man bara kunna vänta tills man har råd att göra allt i rätt ordning men då får man oxå bo i det gamla med fläckiga äckliga gamla tapeter som det blåser rakt igenom.

I skrivande stund känner jag att jag nog skapade tråden just för att få diskutera och ventilera.
Tack för att ni ger möjligheten till det och handfasta tips!

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #13 skrivet: 21 aug-19 kl 18:12 »
Och skönt att höra att jag inte är ensam med att leva ”för billigt” för bankens kalkyl.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #14 skrivet: 21 aug-19 kl 19:04 »
Det är så jag tänker. Sen har jag glömt om det är en tankemässig efterkonstruktion.  ;)
Det som stör lite är att man får jobba från fel håll ibland. Tex som att fixa ytskikt på väggar och anpassa efter befintlig el, för att sen slita bort elen när man har råd, och sedan försöka lappa ihop den nytapetserade väggen.
Visst skulle man bara kunna vänta tills man har råd att göra allt i rätt ordning men då får man oxå bo i det gamla med fläckiga äckliga gamla tapeter som det blåser rakt igenom.

I skrivande stund känner jag att jag nog skapade tråden just för att få diskutera och ventilera.
Tack för att ni ger möjligheten till det och handfasta tips!

Du behöver inte tapetsera om.
Måsla med äggoljetempera, det gjorde vi när vi fattigmannsrenoverade väggarna i köket efter föregående ägares misslyckande.
Drevade om stockarna, rev lumpapp och kletade upp med tapetklister.
Det blev ganska bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #15 skrivet: 21 aug-19 kl 20:37 »
Sitt ned och ta det lugnt. Du har bott i huset bara ett år och redan byggt om och renoverat en massa. Kök ock badrum klara, det gäller ju också att kunna se tillbaka på det du gjort, och boa in dej och trivas. Stäng igen dom delar du absolut inte behöver. Men framför allt boa in dej och trivs med dej själv och huset som det är nu. Ekonomibyggnaden står nog pall ett tag till utan att ramla ihop.
kretslopp

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #16 skrivet: 21 aug-19 kl 21:02 »
Jag tycker det kan vara ganska skönt när budgetpengarna är slut. Man blir tvingad att tänka genom allting noga och kan bara göra sådant som inte kostar för mycket, oftast är det saker som blivit bortprioriterad när man gjort saker som går att köpa för pengar. Helt plötsligt står man där med massa fritid till godo. Inget ont som inte har något gott med sig!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #17 skrivet: 22 aug-19 kl 10:05 »
Något som jag märkt stör framskridandet minst lika mycket som avsaknad av pengar är alla sidospår. Dels sina egna, men även resten av familjens projekt som mycket väl kan vara, i alla fall barnens, huvudspår. Kom att tänka på det när TS funderade på grisar. Här har alla djuren sinkat byggen, underhåll och tagit av de pengar och tid som kunde gått dit istället. Nu är det ju själva livet att kunna hålla på med sina intressen, men bromsar det gör det...

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #18 skrivet: 22 aug-19 kl 17:56 »
Du behöver inte tapetsera om.
Måsla med äggoljetempera, det gjorde vi när vi fattigmannsrenoverade väggarna i köket efter föregående ägares misslyckande.
Drevade om stockarna, rev lumpapp och kletade upp med tapetklister.
Det blev ganska bra.

Bra idé, tar med mig det till nästa hus, här är det tyvärr för sent. 🙂

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #19 skrivet: 22 aug-19 kl 17:58 »
Sitt ned och ta det lugnt. Du har bott i huset bara ett år och redan byggt om och renoverat en massa. Kök ock badrum klara, det gäller ju också att kunna se tillbaka på det du gjort, och boa in dej och trivas. Stäng igen dom delar du absolut inte behöver. Men framför allt boa in dej och trivs med dej själv och huset som det är nu. Ekonomibyggnaden står nog pall ett tag till utan att ramla ihop.

Tack, ditt inlägg gör att jag sakteliga börjar hitta tillbaka till mitt gamla tänk. Och visst, kanske rent av känner att det gått ganska bra, fanns ju varken vatten eller avlopp för ett år sedan. Med alla barns aktiviteter och skolskjuts hit o dit så får man kanske vad nöjd för de små framsteg som sker.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, javill, malarmaster, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser