Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  burstorlek till vaktel  (läst 4033 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
burstorlek till vaktel
« skrivet: 17 aug-19 kl 16:00 »
Funderar på att skaffa vaktlar, viltfärgade japanska vaktlar, hur många kan jag ha om buren kommer att vara 60 cm hög, 90 cm bred och 120 cm lång?
Behöver även tips på inredning, och bottenströ.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: burstorlek till vaktel
« Svar #1 skrivet: 18 aug-19 kl 00:16 »
Det är lagom för en avelsgrupp.. 1 tupp och 4 hönor..  Vaktlar kan vara rätt elaka mot nykomlingar i en grupp så det bästa är att kläcka dem samtidigt de som ska gå ihop..
Fjäderfän och kaniner

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: burstorlek till vaktel
« Svar #2 skrivet: 20 aug-19 kl 06:48 »
Vi flyttar alltid till ny bur om det skall in nån ny i gruppen , brukar fungera bra.
Flyttar runt mellan 5 burar

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: burstorlek till vaktel
« Svar #3 skrivet: 20 aug-19 kl 20:46 »
Pytteliten bur ju!?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: burstorlek till vaktel
« Svar #4 skrivet: 20 aug-19 kl 21:21 »
pytteliten? typ 1kvm.. det är vad man har till uppemot 9 vuxna höns på vikt upp till 2.4kg i hönseri med burar.. I Frankrike har de närmare 60 vaktlar på den ytan så allt är relativt.. 5 vaktlar tycker jag är lagom...
Fjäderfän och kaniner

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: burstorlek till vaktel
« Svar #5 skrivet: 21 aug-19 kl 09:21 »
Bra att du jämför med industrihanteringen, blir så mycket bättre då.

Man tar väl "naturligtvis" i lite när det handlar om ens egna djur, allt för att det ska bli så bra som möjligt för dem.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: burstorlek till vaktel
« Svar #6 skrivet: 21 aug-19 kl 17:11 »
själv så hade jag mina vaktlar i en voljär på 2 x 4 m och med 2 m takhöjd.. där hade jag 15-20 vaktlar... Men anser ändå att 5 vaktlar klarar sig fint på 1kvm..
Fjäderfän och kaniner

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: burstorlek till vaktel
« Svar #7 skrivet: 01 sep-19 kl 12:02 »
Vad är det egentligen som säger att de mår så himla bra av att ha en jättestor yta att röra sig på?

Jag har med skaffat vaktlar, just nu 8 kycklingar och så får man väl se hur könsfördelningen blir.
Men jag har köpt en utebur för kanin som är strax över 0,5kvadrat.

Har ju höns med och de har 10 kvadrat hönshus att gå in i, men de är ju 90% av tiden på 2 av dessa kvadrat, iaf hönorna verkar ju trivas bättre att tränga ihop sig ganska tätt.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: burstorlek till vaktel
« Svar #8 skrivet: 01 sep-19 kl 15:15 »
Vill du bo i 18 kvadratmeter lägenhet med kokvrå, eller 45 kvadratmeter med två rum och kök?

Skämt och sido, vaktlar är ju fortfarande "vilda" fåglar med mycket vilda instinkter.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: burstorlek till vaktel
« Svar #9 skrivet: 01 sep-19 kl 17:37 »
Vill du bo i 18 kvadratmeter lägenhet med kokvrå, eller 45 kvadratmeter med två rum och kök?

Skämt och sido, vaktlar är ju fortfarande "vilda" fåglar med mycket vilda instinkter.

Jag håller med. Bara för att en hund kryper in i sin öppna hundbur frivilligt och sover betyder inte att den vill bo så trångt hela tiden.

Vilda djur har ett stort behov av yta och även om vaktlar klarar av små utrymmen så är det självklart att de mår bäst när de får välja. Det är dock inte alltid man har sådana ytor och ”att klara sig” på små ytor är inte alltid samma sak som vilja.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: burstorlek till vaktel
« Svar #10 skrivet: 01 sep-19 kl 23:43 »

Skämt och sido, vaktlar är ju fortfarande "vilda" fåglar med mycket vilda instinkter.

Det där märkte vi när vi hade vaktlar. Kändes som att de var mer i behov av en bit natur än hönsen som inte verkar bry sig om de sparkar runt på gårdsplan eller i buskarna. Hönsen vill ju vara med oss, medan vaktlarna vill vara i fred. Sedan är det ju också bra med utrymme och många gömställen/hinder när man har lite mer stridslystna arter instängda.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 4 användare
xaelanar, Westerbergarn, Oskari, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser