Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dunkande ljud när jag stänger av vattenkranen  (läst 9631 gånger)

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
dunkande ljud när jag stänger av vattenkranen
« skrivet: 13 jul-19 kl 21:43 »
Senaste tiden har jag haft ett dunkande ljud varje gång jag stänger av vattenkranen. Det spelar ingen roll vilken kran i huset jag använder. Det kommer som 5-6 dunkar efter att kranen stängs av.
Är det någon backventil? Och var sitter den? Det låter som i rören- inte vid någon termostat/blandare i duschen- utan jag hör det i rören som går ner i golven och ut till pumpen.

Och är det något som måste åtgärdas omedelbart- hur länge kan det pågå- vad händer isåfall, om det händer något....

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: dunkande ljud när jag stänger av vattenkranen
« Svar #1 skrivet: 13 jul-19 kl 23:35 »
Dunkandet beror på tryckstötar som uppstår när vattenmassan som strömmar genom röret måste tvärstanna då du stänger kranen plötsligt. Dvs precis samma fenomen som gör att vattenkraftverk med långa tilloppstuber måste förses med s k svalltorn nära turbinerna. Och samma fenomen som gör att en s k vädurspump kan fungera.

Enklaste sättet att undvika det är att inte tvärstänga kranarna utan dra igen sakta och försiktigt.
Om man inte har haft fenomenet förut i en anläggning men det har kommit plötsligt, så skulle det t ex kunna bero på att hydrofor/hydropress har tappat förladdningstrycket (vid hydropress kan det ju bero på en trasig gummiblåsa). Och en sådan sak bör ju åtgärdas under alla förhållanden eftersom det dessutom innebär onödigt täta starter och stopp för pumpen, tryckstötar, slitage på tryckströmbrytare mm.
Det finns beskrivet i många tidigare trådar på detta forum hur man kollar förladdningstrycket, bestämmer vad som är rätt förladdningstryck i anläggningen i fråga och om nödvändigt fyller på.

Det kan finnas en säkerhetsventil/överströmningsventil som ska öppna och släppa ut en skvätt vatten varje gång en sån här tryckstöt uppstår. De där ventilerna ska ju egentligen provas regelbundet (t ex några gånger om året) genom att man öppnar dem för hand, kollar att det kommer ut vatten genom skvallerröret och att ventilen stänger snällt efteråt. Ofta finns det både en vid varmvattenberedaren och en vid armaturerna med tryckströmbrytare, manometer mm för pumpen.

Oljud kan ju också bero på att tryckstötarna inte är värre än de alltid har varit, men de hörs mer t ex för att något rör har lossnat från klamringen och kan skramla.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: dunkande ljud när jag stänger av vattenkranen
« Svar #2 skrivet: 14 jul-19 kl 13:01 »
Billiga blandare från t.ex. IKEA, Jula och Biltema är ökända källor till att det efter en tid börjar smälla i ledningarna. När billiga blandare varit med ett tag blir de ofta glappa inuti så att stängningen sista bilen blir mer plötslig. -Glappet gör att det framrusande vattnet liksom rycker med sig de rörliga delarna så stängningen blir plötslig även om man rör blandarspaken mjukt och försiktigt. Har man sedan en snål rörinstallation med långa smala rör sista biten fram till blandarna ökar problemet markant.

När det smäller i rören stiger trycket mångfaldigt över det normala, vilket i värsta fall kan slå isär slarvigt åtdragna (men täta) rörkopplingar och öppna stängda blandare.

Det ska finnas små "dämpare" att montera på vattenledningarna, med en fjäderbelastad kolv i, men de är förbaskat dyra. Dessutom har de ju en rörlig tätning som med tiden skulle kunna börja läcka. Jag har funderat på om det inte borde kunna funka med en vertikal rörstump på ett T-rör, innehållande luft. För att inte luften ska försvinna med tiden borde man kunna stoppa in en tunn plastslang av livsmedelsklassat material, som smälts ihop i ändorna till en långsmal ballong. Oavsett typ av dämpare/ackumulator bör den naturligtvis placeras så nära den besvärliga vattenkranen som möjligt. Om man har möjlighet är nog bästa receptet annars att byta till grövre rör för att få ner strömningshastigheten, och så klart satsa på mjukstängande kranar.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: dunkande ljud när jag stänger av vattenkranen
« Svar #3 skrivet: 18 aug-19 kl 17:05 »
Ljudet har inte varit där tidigare utan uppkommit nu för några månader sedan. Om jag stänger kranen långsammare så dunkar det inte, men det är inget jag behövt göra förut som sagt. I köket har vi en FM mattsson som är en mjukstängande kran men när jag nu kolla den så har den börjat stänga av tvärt- inte mjukstängande längre- kan den vara boven till allt dunkande i alla kranar?
Grejen är att det dunkande ljudet uppstår inte bara när vi öppnar kranar utan även efter att vi spolat på toaletten och den fyllts på med vatten.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: dunkande ljud när jag stänger av vattenkranen
« Svar #4 skrivet: 20 aug-19 kl 17:24 »
Det spelar ingen roll om det är kallt eller varmt vatten jag spolar, dunkandet kommer ändå efter att kranen stängts. Samma dunkande ljud när man spolat på toaletten och den fyllts på.

Skvallerröret är kopplat direkt till ett avloppsrör, så går inte att se om den skvätter ut något från vvberedaren. Och jag har inget rör vid pumpen/manometern.

En sak till är att jag vaknat två gånger nu på senaste tiden av att pumpen gått mitt i natten- utan någon anledning. Hittar ingen läckande kran- kan det vara att den ändå tappar trycket?

Ballongen i hydropressen borde vara hel, isåfall är det ett väldigt litet hål för jag märker inte att pumpen går igång oftare än normalt. ( Har varit med om trasiga ballonger och då går ju pumpen typ hela tiden.)

Finns det något mer jag kan kolla efter?
FM blandaren i köket är mystisk. Den har varit mjukstängande- jag tog bort och rengjorde strålsamlaren. Utan strålsamlare- så stänger den mjukstängande men med strålsamlaren så stänger den av vattnet tvärt... varför?  ???



Dunkandet beror på tryckstötar som uppstår när vattenmassan som strömmar genom röret måste tvärstanna då du stänger kranen plötsligt. Dvs precis samma fenomen som gör att vattenkraftverk med långa tilloppstuber måste förses med s k svalltorn nära turbinerna. Och samma fenomen som gör att en s k vädurspump kan fungera.

Enklaste sättet att undvika det är att inte tvärstänga kranarna utan dra igen sakta och försiktigt.
Om man inte har haft fenomenet förut i en anläggning men det har kommit plötsligt, så skulle det t ex kunna bero på att hydrofor/hydropress har tappat förladdningstrycket (vid hydropress kan det ju bero på en trasig gummiblåsa). Och en sådan sak bör ju åtgärdas under alla förhållanden eftersom det dessutom innebär onödigt täta starter och stopp för pumpen, tryckstötar, slitage på tryckströmbrytare mm.
Det finns beskrivet i många tidigare trådar på detta forum hur man kollar förladdningstrycket, bestämmer vad som är rätt förladdningstryck i anläggningen i fråga och om nödvändigt fyller på.

Det kan finnas en säkerhetsventil/överströmningsventil som ska öppna och släppa ut en skvätt vatten varje gång en sån här tryckstöt uppstår. De där ventilerna ska ju egentligen provas regelbundet (t ex några gånger om året) genom att man öppnar dem för hand, kollar att det kommer ut vatten genom skvallerröret och att ventilen stänger snällt efteråt. Ofta finns det både en vid varmvattenberedaren och en vid armaturerna med tryckströmbrytare, manometer mm för pumpen.

Oljud kan ju också bero på att tryckstötarna inte är värre än de alltid har varit, men de hörs mer t ex för att något rör har lossnat från klamringen och kan skramla.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: dunkande ljud när jag stänger av vattenkranen
« Svar #5 skrivet: 20 aug-19 kl 21:37 »
Kolla, som jag skrev förut, efter dåligt klamrade rör som kan röra på sig och orsaka ljud.

Beträffande hydropressen så kan det vara bra att mäta förladdningstrycket då och då, det bör helst ligga på 0,9 gånger tryckströmbrytarens tillslagstryck.

Att den tappar trycket trots att ingen kran droppar kan ju i värsta fall tyda på en läcka på något dolt ställe, så att det är på väg att bli blött inne i någon vägg eller trossbotten. Men mest troligt är att bottenventilen i brunnen är lite otät.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: dunkande ljud när jag stänger av vattenkranen
« Svar #6 skrivet: 24 aug-19 kl 17:25 »
Om det är bottenventilen och den är dålig så kommer det väl sluta med att vi inte får något vatten alls om den går sönder- eller?
Påverkar det vattnets kvalite? Tänkte ta prov på vattnet nu till veckan....men borde jag laga det först?


Kolla, som jag skrev förut, efter dåligt klamrade rör som kan röra på sig och orsaka ljud.

Beträffande hydropressen så kan det vara bra att mäta förladdningstrycket då och då, det bör helst ligga på 0,9 gånger tryckströmbrytarens tillslagstryck.

Att den tappar trycket trots att ingen kran droppar kan ju i värsta fall tyda på en läcka på något dolt ställe, så att det är på väg att bli blött inne i någon vägg eller trossbotten. Men mest troligt är att bottenventilen i brunnen är lite otät.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: dunkande ljud när jag stänger av vattenkranen
« Svar #7 skrivet: 24 aug-19 kl 22:54 »
Börja med att ta upp bottenventilen och se om det finns något uppenbart fel. Ofta rör det sig helt enkelt om att det har fastnat skräp i den.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: dunkande ljud när jag stänger av vattenkranen
« Svar #8 skrivet: 25 aug-19 kl 13:10 »
Oki, dum fråga men hur får jag upp den, bottenventilen alltså?
Hur kommer det sig att vattenkranen i köket som ska vara mjukstängande inte längre är det- har det med bottenventilen också att göra? Utan strålsilen så verkar den vara mjukstängande men med strålsilen så stängs vattnet av tvärt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: dunkande ljud när jag stänger av vattenkranen
« Svar #9 skrivet: 25 aug-19 kl 13:35 »
Du får nog lyfta på brunnslocket och se efter hur installationerna ser ut i brunnen, sedan bör det ge sig självt hur man får upp bottenventilen. Mest troligt går sugslangen upp i brunnen till nästan marknivå, där sitter en 90 graders böj och slangen fortsätter horisontellt i marken. Då får man lossa någon koppling vid böjen och hala upp slangen inklusive bottenventil.  Var försiktig så du inte tappar verktyg eller annat ner i brunnen, kan vara lämpligt att ha allt fastknutet i snören som sitter fast på ett säkert ställe i andra änden.

Skulle tro att mjukstängningsfunktionen påverkas av det mottryck som strålsamlaren orsakar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, sayerbýr, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser