Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerklining, bra eller inte? Renovera?  (läst 2807 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Lerklining, bra eller inte? Renovera?
« skrivet: 25 aug-18 kl 18:00 »
Sökfunktionen gillar jag inte alls. Eller den gillar inte mig. Oavsett så har jag insett att hela torpet är lerklinat på bottenvåningen.
https://sayerbyr.wordpress.com/2018/08/25/lerklinade-vaggar/

Hurvida det är bras eller dåligt vet jag inte. Har inte haft med lerklining att göra innan så jag önskar råd, tips och förmaningar.
Tänkte börja grotta ner mig i denna metod. Tid för en kurs har jag inte i år men framöver.

På sina ställen har leranm och halmen? Släppt. På sina ställen har bara puts/lera släppt. Går det att bättra på?
Måste man känna till nuvarande blandning?

Om timret är dåligt, se bilder i bloggen, måste då allt ner eller kan man ta ner det så pass att man hittar friskt timmer?

Kommer att frigöra lerkliningen den närmaste tiden. Sen återstår den stora frågan. Lägga ny trossbotten och golv innan väggarna är klara eller göra klart dem först? Detta behöver jag komma fram till för att se hur projektet flyter på. Eller om det stannar upp och går i dvala...
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Lerklining, bra eller inte? Renovera?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-18 kl 18:26 »
Lerklening är bra (tycker jag) på ytterväggar för att huset blir dragtätt. På mellanväggar tycker jag det är onödigt, men gillar man strukturen så är det ju inte fel. Du verkar ha vanlig puts på dina väggar. Fungerar, men är inte lika följsamt som lerklening.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Lerklining, bra eller inte? Renovera?
« Svar #2 skrivet: 25 aug-18 kl 21:02 »
Det ligger massor av längsgående vass, pinnar och annat som tyder på att de velat ha något att binda materialet med.

Är det vanligt på vanligt puts också?
Kan man med hyfsat enkla medel se/känna skillnad på puts och lerklining?

Om nu torpet är från 1809 eller 1909. Använda man vanligt puts då?
Försöker på alla sätt möjliga datera torpet till dess rätta ålder och inte lantmäteriets 1929 default-läge.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Lerklining, bra eller inte? Renovera?
« Svar #3 skrivet: 25 aug-18 kl 22:00 »
Med vatten blir leran mjuk igen. Leran du tar bort borde kunna gå att återvinna. Du får nog pröva dej fram om den går att återvinna då det kan vara tapetklister o annat som sugits in i leran. Om du tar en bit av den leran som suttit på vägg o löser upp den med vatten. siktar av det som är sand så får du en hint om hur mycke sand det var i den blandningen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Lerklining, bra eller inte? Renovera?
« Svar #4 skrivet: 26 aug-18 kl 08:44 »
Lerkling är kanon! Googla lite.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Lerklining, bra eller inte? Renovera?
« Svar #5 skrivet: 28 aug-18 kl 08:26 »
Som sagt lerklining är kanon, om det är småbitar av halm i putsen så kan man nog anta att det är lerklining och det finns ett fruktansvärt enkelt test du kan göra precis som flera andra redan skrivit ta lite av putsen och häll på litte vatten leran löser sig i vatten vilket inte kalkbruk gör.
Ja lerkliningen som sitter löst kan du knacka ner och återanvända om kliningen sitter som den ska så låt den sitta förutsatt att väggen/timmret ser bra ut det vill säga. Många timmermän har svurit kopiöst över lerklinning i hus eftersom dom ofta använder motorsåg för att såga ur dåligt timmer och att köra motorsågen i lerkliningen mår ju inte sågkedjan bra av så dom får stå och slipa kedjan med jämna mellanrum. Enligt mig så är lerkliningen toppen eftersom du får det helt dragfritt i huset vilket i sin tur betyder ett väldigt mycket behagligare inomhusklimat dessutom är det ju så att lerkliningen drar åt sig fukten inomhus vilket inte vanlig puts gör så du får en jämnare fukthalt i luften inomhus det kanske låter som en dålig sak men leran avger ju också fukten den andas helt enkelt. Om du ska in med ny trossbotten så lerklina hela väggen ner till sista stocken/brädan ner mot grunden så blir det dragfritt i trossbotten också. Om det är så att tapetklister har sugits in i lerkliningen så gör väl inte det så mycket eftersom det borde vara lösligt i vatten det med vilket betyder att klistret säkert kommer attblandas med resten av lerkliningen och du får ytterligare ett bindemedel i kliningen.

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Lerklining, bra eller inte? Renovera?
« Svar #6 skrivet: 29 aug-18 kl 19:42 »
Har nu läst lite mer och inser att om allt är som det ska. Så bör timret mått bättre av detta än om någon lagt isolering och sedan plastmatta för att sedan sätta gips med mera.

Det finns ställen där timret är ruttet. Gråblekt med mera. Där bör jag nog gå lite hårdare åt. Sen som ensamvarg skriver så har jag några ställen där det blir till att ta fram motorsågen och kapa ur. Men det kanske är värt lite slipning och eventuellt en ny kedja istället för att riva ner på detta ställe?
Eller är det bättre att ta bort lerkliningen på detta ställe och sedan lägga på nytt om det ändå måste göas på sina ställen?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Lerklining, bra eller inte? Renovera?
« Svar #7 skrivet: 29 aug-18 kl 20:41 »
Är timret blöt och ruttet. Eller är det nå n gammal skada? Är det genomgående eller inte så djupt?

Beroende på sånt kan det vara så att det antingen blir större ingrepp eller att det faktiskt bara går att ersätta småbitar och lerklina rakt över andra mindre skador.

Det bästa med lerkliningen är att du även är väldigt fri. Du kan skapa vilken yta du vill. Sluta när du är trött. Fukta på och fortsätta senare. Skapa former som rundade hörn eller nischer eller göra en spikrak vägg.

Postat med Alternativ.nu´s app


sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Lerklining, bra eller inte? Renovera?
« Svar #8 skrivet: 29 aug-18 kl 20:49 »
Det där sista var intressant. Hade inte ens tänkt den tanken. Är ju inte inne i finlir-tanken ännu :)
Men det jag med mig. Tack!
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Lerklining, bra eller inte? Renovera?
« Svar #9 skrivet: 20 aug-19 kl 19:37 »
Hur hårt måste lerkliningen sitta för att det ska klassas som bra?
På vissa ställen ligger den inte an mot trät och trycker man på andra ställen så känns det som den följer med inåt.

Tänkte även googla lite mer och se om en kan förkovra sig lite. Men första hands info från någon av er som gjort denna resa innan är ofta bättre.
Tanken jag har nu är att blöta upp den gamla lerkliningen med typ en campingdusch från biltema och en hink vatten. För att sedan lägga på ny lerklining där det saknas helt. Och även där de ”lagat” med puts...

Skulle vilja slippa att riva ner allt!

Om cirka två, tre veckor är alla fönster renoverade och monterade. Då ska skorstenens renovering igång samt väggarna.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lerklining, bra eller inte? Renovera?
« Svar #10 skrivet: 20 aug-19 kl 22:09 »
När man leklinar så behöver den armeras för att bli riktigt bra.
Går man tillbaka till Hedenhös tid så använde man oftast vassa tror eller strå för att få till det. I en del fall vidjor. Gemensamt är att man behövde något som höll mattan på plats.

I dag har vi tex putsnät och jag har sett att man armerat med hönsnät och i alla dessa applikationer har man tex slagit i träplugg för att det ska sitta ann mot väggen.   I dag drar man i spik om man är ekonomiskt lagt för att fästa nätet i och på så sätt få en väl armerad vägg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Lerklining, bra eller inte? Renovera?
« Svar #11 skrivet: 20 aug-19 kl 22:21 »
På årets Rekofestival var Lerbyggeföreningen där och gav en kurs som var jättebra. De ordnar fler kurser och här är kalendariet:

http://www.lerbyggeforeningen.se/lerbyggef%C3%B6reningen/kalendarium/sverige-20168366

Jag såg att de ordnar en kurs i lerklining mm om bara några dar:

https://sormlandsmuseum.se/program/kurs-i-lergolv-och-lerklining2/

Samma lärare som på rekofestivalen - så kan rekommenderas om man är intresserad och har möjlighet, kan vara väl värt pengarna även om det kostar en slant.


 

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Lerklining, bra eller inte? Renovera?
« Svar #12 skrivet: 21 aug-19 kl 08:30 »
På årets Rekofestival var Lerbyggeföreningen där och gav en kurs som var jättebra. De ordnar fler kurser och här är kalendariet:

http://www.lerbyggeforeningen.se/lerbyggef%C3%B6reningen/kalendarium/sverige-20168366

Jag såg att de ordnar en kurs i lerklining mm om bara några dar:

https://sormlandsmuseum.se/program/kurs-i-lergolv-och-lerklining2/

Samma lärare som på rekofestivalen - så kan rekommenderas om man är intresserad och har möjlighet, kan vara väl värt pengarna även om det kostar en slant.


Ja det där var verkligen intressant. TAck!
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser