Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Citronmeliss  (läst 5233 gånger)

Iskristall

  • Inlägg: 83
    • Västerbotten
Citronmeliss
« skrivet: 03 jun-07 kl 18:14 »
Jag håller på att försöka få upp citronmeliss, men det enda som står på fröpåsen är att "den är lättodlad". Vad betyder detta - för mina små som kommer upp bara dör.

Jag har haft dem precis i fönstret så det har varit väldigt varmt, och så har de fått rikligt med vatten (har skött dem ungefär som basilikan, vilken nu stormtrivs)...

Men vad är det optimala med vatten, ljus, och sånt för citronmelissen?

Tacksam för svar! :)
« Senast ändrad: 03 jun-07 kl 18:15 av Iskristall »
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

vhs

  • Gäst
Re:Citronmeliss
« Svar #1 skrivet: 04 jun-07 kl 12:12 »
jag vet ju inte precis var du har de.
förra året hade jag min på balkongen mot söder.Den växte så den knakade.I år står den på inglasad balkong.Den klarade vintern bra också.Jag la lite hö över

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Citronmeliss
« Svar #2 skrivet: 04 jun-07 kl 23:06 »
Utomhus sprider sig citronmelissen med frö som värsta ogräset men i en liten kruka kan det vara svårt att hålla lagom fuktighet m.m. och om solen står på så kokar krukorna nästan efter en stund.

Det enklaste sättet (kanske fusk) att få mycket citronmeliss är att ta sticklingar och sätta i fuktig jord, sätt gärna en påse med några hål över så hålls luftfuktigheten hög. Låt stå skuggigt ett par veckor så rotar dom sig och blir egna plantor.  Det går bra att ta sticklingar av en sån planta man kan köpa i grönsaksdisken på ICA.

Detsamma gäller basilika, en köpekruka med basilika blir lätt fem krukor på ett par veckor.

Iskristall

  • Inlägg: 83
    • Västerbotten
Re:Citronmeliss
« Svar #3 skrivet: 05 jun-07 kl 09:03 »
Vitis, tack för tipsen! :)

Så - correct me if i'm worng - citronmelissen ska alltså stå fuktigt och i halvskugga de första veckorna?

Jag har köpt ett litet drivväxthus (sånt litet i plast på ica maxi) där mina basilikor bor. Borde citronmelissen få flytta in eller blir det för ljust/varmt eftersom de står i solen hela dagen?

Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Citronmeliss
« Svar #4 skrivet: 05 jun-07 kl 10:56 »
Vitis, tack för tipsen! :)

Så - correct me if i'm worng - citronmelissen ska alltså stå fuktigt och i halvskugga de första veckorna?

....


Skugga och hög luftfuktighet gäller för sticklingarna, eftersom dom inte har några rötter torkar dom lätt ut innan dom kommer igång att växa.

De frösådda plantorna av citronmeliss kan säkert bo i miniväxthuset.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 3 användare
xaelanar, FrökenMyra, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser