Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  har problem me min blandras  (läst 10239 gånger)

tonyb

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
har problem me min blandras
« skrivet: 28 apr-12 kl 22:40 »
han är en ängel inomhus och är världens gulligaste när folk blir insläppta av mig.
sen när vi går ut på promenad så hatar han allt och alla, har liksom svårt att slappna av när det är rörelse runt omkring.
nån som har ett bra förslag hur jag ska göra?

det är en blandras mellan s:tbernad och schäfer

Diantha

  • Gäst
SV: har problem me min blandras
« Svar #1 skrivet: 28 apr-12 kl 22:55 »
Han vaktar dej då du inte har totalt ledarskap.
Börja i kontrollerade miljöer att gå framför hunden ,, bara det är ett pyssel men ger mkt .

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: har problem me min blandras
« Svar #2 skrivet: 28 apr-12 kl 23:18 »
Och han måste varit VÄÄÄÄLDIGT söt som valp  8) Visste du inte att det kunde bli en stor arbetskrävande hund som kunde bli lite vass ??? eller var det avsikten     Förlåt ironin  :-[
Mitt förslag är att ta kontakt med närmsta brukshundsklubb för att få ordning på situationen. Där bör det väll finnas någon instruktör som kan hjälpa dig praktiskt   Man  måste se individen och hur den beter sig
Att läsa dig till din hund på ett forum med blandade kunskaper eller en bok kan ge en bakrunds information men inte att lösa praktiskt med  problemet.. Tajming och känsla kan du aldrig läsa dig till.  Lycka till
   MvH Cokett
   
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

tonyb

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: har problem me min blandras
« Svar #3 skrivet: 28 apr-12 kl 23:21 »
han var bland det sötaste jag har träffat på nånsin..
vågar jag säga att han sover i sängen oxå?=)

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: har problem me min blandras
« Svar #4 skrivet: 28 apr-12 kl 23:22 »
Oj, så många frågor som dyker upp. Berätta lite mer om hunden. T.ex.:
Hur gammal är han? Har han alltid varit sån här eller har det växt fram? I så fall i vilken ålder? Hände det något med honom som utlöste problemet? Hur har du socialtränat honom under uppväxten? Har du sett till att han får träffa främlingar och andra hundar på okända platser? Reagerar han alltid likadant oavsett vad det är för människa/hund han möter? Han har ju arbetande raser i sig, får han något "jobb" av dig? Om en hund inte får det den behöver så kan den hitta på egna "jobb", t.ex. vakta husse/matte under promenad eller köra bort alla från reviret. Hur går promenaderna till? Får han t.ex. jobba genom att gå fot bitvis eller genom att husse/matte hittar på roliga övningar som att hoppa upp på stenar, leka med en boll, bära något i munnen? Eller släpar han dig bakom sig med fullt drag på kopplet? Får han korta eller långa promenader och får han röra ordentligt på sig varje dag?

Här är en övning i social träning:
Har du provat att träna honom på att ta det lugnt på okända platser? Se först till att han har rastat av sig den värsta överskottsenergin. Ta sen med dig en bok och åk iväg till en park eller liknande där du kan sätta dig i ett lugnt hörn. Du ska sitta såpass nära andra att det hela tiden är liv och rörelse, men ändå så långt ifrån att hunden inte reagerar. Sen sätter du dig ner och fokuserar på boken. Visa med hela kroppsspråket att du är avslappnad och skiter totalt i alla som rör sig en bit bort. Titta inte ens på dem. Budskapet ska vara att de där människorna där borta är så ofarliga så dem behöver vi inte bry oss om. Hunden kanske stirrar runt lite, men efter ett tag blir han troligen lugn och nöjer sig med att titta på folket som passerar längre bort. Hunden brukar efter ett tag inse att det inte händer mer än så så till slut tröttnar han och lägger sig ner eller slappnar av. Och det är då du ska kasta dig fram med berömmet och stora godisburken.  ;D Helt enkelt belöna när han slappnar av och ignorerar folket (dvs. gör som husse eller matte). Gör om övningen vid flera tillfällen och på olika platser. Prova sen att öka svårighetsgraden genom att sätta er närmre folket. Tänk på att hunden ska lyckas varje gång så gör det inte för svårt för snabbt. Och sluta så fort hunden har slappnat av och fått belöningen, det är ingen idé att hålla på för länge. Så småningom kan man sätta sig väldigt nära folket som passerar. Nästa steg blir att gå bland folket och sen bland mer folk (t.ex. mitt inne i stan). Men hunden måste bli helt bekväm med ett steg innan du går vidare till nästa.

Brukshundsklubben var ett bra råd! Där kan du få mycket hjälp, för det är som sagt var väldigt svårt att lösa problemet i ett forum, man behöver se hunden in action för att kunna veta hur man ska gå vidare.

Malines här igen

  • Gäst
SV: har problem me min blandras
« Svar #5 skrivet: 28 apr-12 kl 23:26 »
Jag hade hellre lagt pengar på IMMI än brukshundsklubben, som enligt min mening kukmäter mest hela tiden oavsett om de har tävlingsambitioner eller inte.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: har problem me min blandras
« Svar #6 skrivet: 29 apr-12 kl 00:00 »
Helt okey tonyb hade redan listat ut att han sover i sängen var annars   ;)  ;D
 MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

tonyb

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: har problem me min blandras
« Svar #7 skrivet: 29 apr-12 kl 21:17 »
och vad e immi??

Jag hade hellre lagt pengar på IMMI än brukshundsklubben, som enligt min mening kukmäter mest hela tiden oavsett om de har tävlingsambitioner eller inte.

Malines här igen

  • Gäst
SV: har problem me min blandras
« Svar #8 skrivet: 29 apr-12 kl 21:49 »
Googla. :)

Malines här igen

  • Gäst
SV: har problem me min blandras
« Svar #9 skrivet: 29 apr-12 kl 21:50 »

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: har problem me min blandras
« Svar #10 skrivet: 29 apr-12 kl 22:04 »
Jag hade hellre lagt pengar på IMMI än brukshundsklubben, som enligt min mening kukmäter mest hela tiden oavsett om de har tävlingsambitioner eller inte.


Det skiljer enormt mellan olika BK, så det går absolut inte att dra alla över en kam. På vissa är folket jättebra, och på andra är det som du skriver precis tvärt om. Skövde t.ex. är enligt min erfarenhet riktigt bra.

Tonyb; IMMI är en sammanslutning för hundtränare, se deras hemsida immi.nu.

Han vaktar dej då du inte har totalt ledarskap.
Börja i kontrollerade miljöer att gå framför hunden ,, bara det är ett pyssel men ger mkt .


Om det säger jag bara en sak: Pfft. Ledarskap har noll och inget att göra med om du går framför eller bakom hunden. Att däremot gå mellan hunden och en retning kan vara ett sätt att bryta en begynnande blockering, men det är något helt annat.

Eller menar du att jag och min hund bytte ledarskapet mellan oss med sisådär 1-2 minuters mellanrum praktiskt taget halva dagen idag när vi var ute och gick? Tips: han lyssnar vare sig bättre eller sämre beroende på vem av oss som går främst.

Jag tycker att Tindrah's svar var väldigt bra, dels frågorna och tipset på övning, men framför allt att man måste se vad som faktiskt händer för att kunna komma med råd. Att anlita en instruktör i några timmar kanske kostar 1000-2000 kronor om du går utanför brukshundklubben men tro mig, bryr du dig om hunden och vill komma till rätta med det här så är det väldigt väl investerade pengar.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: har problem me min blandras
« Svar #11 skrivet: 29 apr-12 kl 22:21 »
Läs en bok av Jan Fennel. Sen har du en "ny" hund, helt utan brukshundsklubbar, våld, hårda ord eller 2000:-'s hundtränare.
Lycka till med er bägge!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: har problem me min blandras
« Svar #12 skrivet: 29 apr-12 kl 22:44 »
Läs en bok av Jan Fennel. Sen har du en "ny" hund, helt utan brukshundsklubbar, våld, hårda ord eller 2000:-'s hundtränare.
Lycka till med er bägge!

Poängen med att ta in en instruktör är inte hundträningen, utan perspektivet. Det är väldigt svårt att ta till sig exakt vad ens egen hund säger och gör i varje ögonblick när man vet att "nu smäller det nog snart", i synnerhet om man dessutom själv är på fel sida (bakom hunden). Det är ännu svårare att tänka på vad man själv gör i det läget. En bra instruktör kan peka ut skeenden som man själv kanske inte ens tänker på men som bidrar till att situationen eskalerar - sen kan man själv välja ifall man vill jobba vidare med instruktören, vända sig till exempelvis sin lokala BK, eller jobba helt själv.

I TS' fall så skulle jag nog vilja säga att hur man än vänder och vrider på det så kommer det att behövas arrangerade träningstillfällen. Då är en bra BK en väldigt bra resurs.

Våld ska för övrigt aldrig användas i hundträning, är min bestämda åsikt.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: har problem me min blandras
« Svar #13 skrivet: 29 apr-12 kl 22:49 »
Citera
Våld ska för övrigt aldrig användas i hundträning, är min bestämda åsikt.
Inte heller brukshunsklubbar, är min speciella erfarenhet. Brukar va där det brukas våld.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: har problem me min blandras
« Svar #14 skrivet: 29 apr-12 kl 22:54 »
Inte heller brukshunsklubbar, är min speciella erfarenhet. Brukar va där det brukas våld.

Trivs man inte med de metoder en viss tränare använder så är det bara att säga ifrån. Respekterar denne inte det så tar man sin hund och går. Svårare än så är det inte.

Och som jag skrev i det inlägg du uppenbarligen läste så är det väldigt stor skillnad mellan brukshundklubbar.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: har problem me min blandras
« Svar #15 skrivet: 29 apr-12 kl 23:42 »
Och som jag skrev i det inlägg du uppenbarligen läste så är det väldigt stor skillnad mellan brukshundklubbar.
Och som Jag(!) skrev i inlägget du uppenbarligen läste, behövs inga 2000:-'s tränare, våld, hårda ord eller brukshundsklubbar till en hund.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Fleur

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: har problem me min blandras
« Svar #16 skrivet: 01 maj-12 kl 09:29 »
Först, jag tycker Tindrah har gett bra råd och ställt frågor du själv bör fundera över.
Det är viktigt att en hund får tillräckligt med motion och mentala utmaningar för att kunna slappna av och vara bekväm i sig själv, det är många gånger för lite aktivering som ställer till det.
 Har du problem med själva hund och människomötena så är skvallerträning något som brukar funka bra OCH det är dessutom ofta roligt att träna. Här är lite info om skvallrträning http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9 i denna artikel finns också en beskrivning över hur man kan lära hunden skvallra.
 
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society" - Jiddu Krishnamurti

Diantha

  • Gäst
SV: har problem me min blandras
« Svar #17 skrivet: 01 maj-12 kl 12:34 »
Det skiljer enormt mellan olika BK, så det går absolut inte att dra alla över en kam. På vissa är folket jättebra, och på andra är det som du skriver precis tvärt om. Skövde t.ex. är enligt min erfarenhet riktigt bra.

Tonyb; IMMI är en sammanslutning för hundtränare, se deras hemsida immi.nu.

Om det säger jag bara en sak: Pfft. Ledarskap har noll och inget att göra med om du går framför eller bakom hunden. Att däremot gå mellan hunden och en retning kan vara ett sätt att bryta en begynnande blockering, men det är något helt annat.

Eller menar du att jag och min hund bytte ledarskapet mellan oss med sisådär 1-2 minuters mellanrum praktiskt taget halva dagen idag när vi var ute och gick? Tips: han lyssnar vare sig bättre eller sämre beroende på vem av oss som går främst.



En hud som har tagit över ledarskapet utomhus måste lära sej att han inte är högst i rang . Ett bra sätt är just att gå framför hunden hela tiden .
Gärna med en människa man känner längre bakom som har koll på vovvens signaler bakot.
Men med en hund som redan vet sin rang gör det ingen skillnad vart man går .

Malines här igen

  • Gäst
SV: har problem me min blandras
« Svar #18 skrivet: 01 maj-12 kl 13:31 »
En hud som har tagit över ledarskapet utomhus måste lära sej att han inte är högst i rang . Ett bra sätt är just att gå framför hunden hela tiden .
Gärna med en människa man känner längre bakom som har koll på vovvens signaler bakot.
Men med en hund som redan vet sin rang gör det ingen skillnad vart man går .

Rangen hänger ingenting på placeringen i ledet.

trassla

  • Gäst
SV: har problem me min blandras
« Svar #19 skrivet: 01 maj-12 kl 14:12 »
För mig låter det som att han känner sig osäker när ni är ute. Du kanske omedvetet känner lite obehag mm, och detta märker hunden via ditt kroppsspråk, samt hur du håller i kopplet (kanske lite kortare). Detta gör att han känner att han måste ta över och hjälpa dig. Mitt råd är att när du kommer i en sådan situation, ta och vänd om och gå åt ett annat håll en bit, för att sedan vända och gå tillbaka. Om han är tränad med godis, ha din hand ganska nära hans nos, så att han förhoppningsvis fokuserar på detta.Ge honom beröm och godis emellanåt, tills ni kommer bort från det som gör honom så osäker. Jag rekomenderar dig att antingen ta kontakt med brukshundsklubben, eller någon annan tränare om det inte skulle fungera. Du kan också träna lite kontaktövningar en bit ifrån, så att han kopplar av. Sträck på dig och gå stolt och visa din hund att här kommer jag, det finns ingen som kan sätta sig över dig ;D, lättare sagt än gjort. Tänk bara på att detta inte är något som vänder fort, utan du kommer att få jobba både med dig själv och din hund, och det tar TID. Men trägen vinner. Prova olika saker tex godis, boll eller annat som hunden tycker om, och använd det som fungerar bäst. När du märker att det går bättre, använd din röst mer med att berömma honom, och att belöningen med godis, boll mm, kommer lite då och då, för att till slut ta bort allt helt. Du skall aldrig oja din hund om han reagerar tex, så ja det är inte farligt, för då förstärker du hans rädsla/osäkerhet. Lycka till med din hund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare
torbjorn, Numera, ninanna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser