Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårklippare  (läst 4153 gånger)

kackelo

  • Inlägg: 189
    • Skåne
    • Solåkra
Fårklippare
« skrivet: 13 aug-12 kl 15:02 »
Jag har en liten besättning får (8st) och undrar om det är någon som kan tipsa om fårklippare med mellanskåne (Hörby) som arbetsområde.

Hur skyddar man sig bäst mot att dra i smitta från andra besättningar när man anlitar fårklippare? Finns det MV3 status klippare? :D
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Fårklippare
« Svar #1 skrivet: 13 aug-12 kl 18:06 »
maedi visna smittar nos mot nos....
har inte träffat någon fårklippare med nos än... ;)

jag e i dina trakter ibland och klipper
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fårklippare
« Svar #2 skrivet: 13 aug-12 kl 19:05 »
maedi visna smittar nos mot nos....
har inte träffat någon fårklippare med nos än... ;)

jag e i dina trakter ibland och klipper
Det smittar också via blod. Om ett får får en klippskada i en besättning och sedan kan det rent teoretiskt bli en klippskada i den andra besättningen - långsökt, jag vet.

Men man kan kräva att fårklipparen kommer med rena skär (desinficerade, eller nyslipade) och att fötterna/skorna är rengjorda (skurade och desinficerade), från förra besättningen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

johan svensson

  • Inlägg: 77
SV: Fårklippare
« Svar #3 skrivet: 13 aug-12 kl 19:25 »
Ja , Vallhunden vi håller med .
Tar man in en klippare så flyger M3 åt skogen ,klippsår blir det många för fort går det ,nya skär och kläder byts ju inte mellan gårdarna.

Tänker man efter så är det ju ganska solklart.

Johan

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fårklippare
« Svar #4 skrivet: 13 aug-12 kl 21:14 »
Nja, klippsår behöver det ju inte bli - det beror på hur pass bra fårklipparen är ;)
Min fårklippare gör inte många klippsår alls...
Men rena skär och kläder ska man ju kräva! Och bra djurhantering!Och inget tvång, utan arbeta MED djuret.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fårklippare
« Svar #5 skrivet: 13 aug-12 kl 21:19 »
Kom till någon av mina vänner och orsaka klippskada, och ditt uppdrag som klippare far all världens väg ...

Anlitar man yrkesfolk så väntar man sig yrkesskicklighet.  Det är ju den man betalar för.  Inklusive smittskydd.

Vem bestämmer över MV-status?  Är det faktiskta prover eller måste man sköta besättningen på särskilda sätt, typ anlita klippare endast om de följer vissa rutiner med skär och skor?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Fårklippare
« Svar #6 skrivet: 13 aug-12 kl 21:42 »
"Om redskap, instrument eller dylikt, som varit i bruk i annan besättning används, skall
dessa rengöras och desinficeras innan användningen. Detta gäller t.ex. transportvagn/-
fordon, injektionsspruta av typ automatspruta/ingivare för avmaskningsmedel, tång för IDmärkning, klippsax och -skär, klövsax, lamningslinor, mönstringsbord" sid 12

http://www.svdhv.org/upload/documents/Kontrollprogram/120103_bekamp_mv_bestammelser.pdf
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

johan svensson

  • Inlägg: 77
SV: Fårklippare
« Svar #7 skrivet: 13 aug-12 kl 21:47 »
Nja, klippsår behöver det ju inte bli - det beror på hur pass bra fårklipparen är ;)
Min fårklippare gör inte många klippsår alls...
Men rena skär och kläder ska man ju kräva! Och bra djurhantering!Och inget tvång, utan arbeta MED djuret.
Det är ju helt riktigt,TYVÄRR är det VÄLDIGT ovanligt med fårklippare som är så duktiga ,jag har aldrig träffat någon till mina 500 tackor plus lamm under de 15 år jag har hållt på med får.
M3 status har jag inte,fattar inte riktigt vitsen med det och slakterier skiter totalt i M3.

Johan

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fårklippare
« Svar #8 skrivet: 13 aug-12 kl 22:40 »
Nog beror det en del på hur bråttom man gör sig?  Om det blir hål i skinnet eller ej?

Nu läste jag det inledande inlägget igen, och ser att jag läste slarvigt första gången.  Åtta får, inte arton som jag först läste.  Har TS tänkt på möjligheten att göra det själv?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Fårklippare
« Svar #9 skrivet: 13 aug-12 kl 23:23 »
Ja , Vallhunden vi håller med .
Tar man in en klippare så flyger M3 åt skogen ,klippsår blir det många för fort går det ,nya skär och kläder byts ju inte mellan gårdarna.

Tänker man efter så är det ju ganska solklart.

Johan
Varför flyger m3 om man tar in klippare ??   Enligt dig så skulle det inte finnas många m3 besättningar då..
Man kan klippa fort utan att hacka sönder djuren ,  men har dom hoptovade pälsar och/lite dåligt hull är det ganska så lätt att det blir något hack.
Och har du 500 tackor så har dom säkert nya skär när dom börjar och lär byta flera gånger.
« Senast ändrad: 13 aug-12 kl 23:29 av Klipparn »
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fårklippare
« Svar #10 skrivet: 14 aug-12 kl 07:35 »
Man kan klippa fort utan att hacka sönder djuren
Jajamän, men inte är det lätt!  Det kräver skicklighet.
Och grattis till nygiftheten, det såg jag precis nu!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Fårklippare
« Svar #11 skrivet: 14 aug-12 kl 12:19 »
Det är ju helt riktigt,TYVÄRR är det VÄLDIGT ovanligt med fårklippare som är så duktiga ,jag har aldrig träffat någon till mina 500 tackor plus lamm under de 15 år jag har hållt på med får.
M3 status har jag inte,fattar inte riktigt vitsen med det och slakterier skiter totalt i M3.

Johan

Har man som jag genbanks djur och vill sälja till liv så är MV-status nödvändigt.
För din del så märker du ju förre eller senare ändå om du har smittan då fruktsammeten går ner och och djuren dör i förtid.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fårklippare
« Svar #12 skrivet: 14 aug-12 kl 12:27 »
Jag klippte alla mina själv, och lät det ta tid.  Visst blev det ibland hål i skinnet, men det ansåg och anser jag vara ett misslyckande, betydligt värre än om det tar lång tid per djur.

  Man måste ofta välja mellan kvalitet och kvanitet.  Klippa många får på en timme, eller klippa helt utan skador.  De som kan kombinera dessa två är skickliga!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

sheep shearer

  • Inlägg: 25
SV: Fårklippare
« Svar #13 skrivet: 14 aug-12 kl 12:36 »
Bra Johan Svensson att du ska klanka ner på klipparkåren och dra alla över en kant....men bara för att jag kommer till djurägare som ibland inte klippt sina får på flera år så behöver ju inte alla ha det som har får..sen finns det folk som sköter sej inom klippbranschen med hygienrutiner etc..

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Fårklippare
« Svar #14 skrivet: 14 aug-12 kl 12:36 »


Jag är glad att jag har en klippare som klipper snabbt och utan skador på djuren.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

johan svensson

  • Inlägg: 77
SV: Fårklippare
« Svar #15 skrivet: 14 aug-12 kl 12:42 »
Varför flyger m3 om man tar in klippare ??   Enligt dig så skulle det inte finnas många m3 besättningar då..
Man kan klippa fort utan att hacka sönder djuren ,  men har dom hoptovade pälsar och/lite dåligt hull är det ganska så lätt att det blir något hack.
Och har du 500 tackor så har dom säkert nya skär när dom börjar och lär byta flera gånger.
Ja visst de fyra som kommer har nya skär och kläderna ser nya ut också.Fort går det och klippsår blir det .
Jag känner inte till MV så bra men visst är risken STOR om en klippare som tar 6-8 smågårdar på en dag .
Men antagligen är det väl så med MV som allt annat ,det är noga med prover i början sedan stannar det av.

Johan

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Fårklippare
« Svar #16 skrivet: 14 aug-12 kl 18:54 »
Har man som jag genbanks djur och vill sälja till liv så är MV-status nödvändigt.
För din del så märker du ju förre eller senare ändå om du har smittan då fruktsammeten går ner och och djuren dör i förtid.

Innan man hunnit så långt har många djur insjuknat och kanske även fört smittan vidare till många andra får. Vitsen med M3-status är att man vill utrota sjukdomen i Sverige, det är möjligt bara om alla fårägare hjälper till.
Glömde skriva att jag inte fått något djur smittat genom någon fårklippare. De jag har anlitat har varit både duktiga att klippa (utan några jack i fåren) och noga med hygienen. Det tror jag de allra flesta fårklippare är, annars har de nog svårt att få jobb.
« Senast ändrad: 14 aug-12 kl 18:57 av MonaW »
Åsenfår, hundar och katter

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fårklippare
« Svar #17 skrivet: 15 aug-12 kl 03:48 »
Ja, den som kombinerar snabbhet med kvalitet är skicklig.  Endast den som är skicklig kan ta betalt för att göra det åt andra.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare (1 dolda)
malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser