Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja ras  (läst 9161 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Välja ras
« skrivet: 05 dec-10 kl 21:36 »
Jag har getter som jag vill använda en vallhund till. Blir vilsen när det gäller val av ras. Ingen stor, helst. Har lösa höns o ankor på gården samt en tioårig taxhane som är gårdshund.
Funderar på Kelpie, Isländsk fårhund, Västgötaspets, Lancashire heeler, eller?
Förslag, fördelar och nackdelar mottages tacksamt!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Välja ras
« Svar #1 skrivet: 07 dec-10 kl 07:19 »
Nu har jag ingen erfarenhet av getter, bara får, men tanken med traditioner (som du beskriver i din profil) är väl att bevara de nordiska vallarna? Alltså västgötaspets eller islänning. Tror västgöten är lite mer robust, vad gäller getter, som jag tror är ganska egensinniga?

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Välja ras
« Svar #2 skrivet: 08 dec-10 kl 11:10 »
liten erfarenhet av dessa raser dock men..
mig veterligen har kelpie och lancashire heeler lättare att ta till tänderna.. vilket kanske inte är så värst bra om den också vallar dina lösa fåglar

fauve

  • Gäst
SV: Välja ras
« Svar #3 skrivet: 08 dec-10 kl 17:44 »
  tanken med traditioner (som du beskriver i din profil) är väl att bevara de nordiska vallarna? Alltså västgötaspets eller islänning. 

+ svensk lapphund, finsk lapphund och lapsk vallhund. Har haft de två sistnämnda raserna som vallhundar på får och höns och de har fungerat utmärkt.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Välja ras
« Svar #4 skrivet: 09 dec-10 kl 22:18 »
Det här är inte lätt! Har en lapphundskennel på orten. Kanske ska kolla med dem... Finns det avlat på mer eller mindre vallningsegenskaper eller "bara är" de lapphundar, vet du?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

fauve

  • Gäst
SV: Välja ras
« Svar #5 skrivet: 10 dec-10 kl 11:15 »
Tror tyvärr inte att det är så många i sverige som avlar på vallningsegenskaperna, men hör med Raiddokas kennel. Hon vet säkerligen mest om var du kan hitta en med bra förutsättningar att fungera som vallhund.

Lycka till  :)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Välja ras
« Svar #6 skrivet: 10 dec-10 kl 11:38 »
Slår ett slag för Västgötarna eller Svensk Lapphund
Tycker att man ser dem allför sällan.
Hedemorahöns

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Välja ras
« Svar #7 skrivet: 10 dec-10 kl 11:52 »
Finsk lapphund skulle jag säga.Min far har en som ofta är på besök,har aldrig varit tränad att valla utan är bara sälskapshund,men när han kommer hit så struntar han totalt i fåglarna men getterna vallar han supersnyggt in i hagen om dom rymt,(vilket har hänt allt för många gånger)Verkar ha en naturlig fallenhet för det vet precis hur han ska göra och det går snabbt och smidigt
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Välja ras
« Svar #8 skrivet: 10 dec-10 kl 23:16 »
Tack för svaren! Hur är pälsen på lapphundarna, mycket jobb? lossar den mycket hår?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Välja ras
« Svar #9 skrivet: 11 dec-10 kl 00:24 »
Tror att du generellt hittar fler bra vallhundar bland lapsk vallhund och finsk lapphund än bland svenska lapphundar. Lapska vallhunden har dessutom toppenpäls - kort och 'självrengörande'.
Men kolla runt, se till att få träffa hundar av alla de sorter du funderar på, och prata med hundfolket kring dem. Så hamnar du nog tillslut med precis den ras du söker, till slut. :)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Välja ras
« Svar #10 skrivet: 14 dec-10 kl 07:00 »
Har själv haft en svensk lapphund, också avlad för sällskap. Hon hade rejäla vallningsegenskaper naturligt. Vi hade även lösgående höns under hennes tid och hon rörde dem aldrig (stal dock ägg ibland).
Pälsen verkar däremot vara avlad för utställning, det var en del pyssel med den och hon fick lätt tovor m.m.
Lapsk vallhund har väl den mest lättskötta pälsen av de tre lapphundarna och är väl den som har mest vallegenskaper?

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Välja ras
« Svar #11 skrivet: 16 dec-10 kl 23:28 »
Tack för alla svar. Ska titta på en isländsk fårhund snart. Få se om vi kommer överens.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Välja ras
« Svar #12 skrivet: 29 dec-10 kl 13:43 »
Den isländska fårhunden är en mycket trevlig ras jag har det och trivs med den. Jag skulle med min hund ha svårt med fåglar då de har en benägenhet att bita igäl dem. En av våra valpar plockade i sommras minst en fågel om dagen. Det kan ju gå med en valp som får växa upp tillsammans med fåglar.

Vi använder vår hund till vallning av våra får och den täcker vårt vallnings behov. Vallar med skall och bitter till lite i hasorna.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Välja ras
« Svar #13 skrivet: 30 dec-10 kl 09:31 »
En islänning ska inte bita ihjäl höns m.m. Det är inga som helst problem att lära dem att vakta höns. Däremot främmande fåglar är de väldigt avoga till.
Har själv en nu och har haft islänning i många år. Även svensk lapphund. Det är lätt att lära dem respektera det som tillhör gården. Däremot är islänningar något av poliser ::) och har en hel del egna uppfattningar om var djur ska vara osv.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Välja ras
« Svar #14 skrivet: 30 dec-10 kl 21:11 »
Känns som om det ska gå om det är en valp som får lära sig att hönsen o ankorna är "no touch".
Någon som har tips på uppfödare av isländsk vallhund som har mycket vallning i hundarna?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Luvan

  • Inlägg: 49
    • Närke
SV: Välja ras
« Svar #15 skrivet: 02 maj-11 kl 19:33 »
Varför inte kolla med  lapphundsrasernas rasklubb? Här har du massvis med information och länkar:  http://www.slk.nu/?p=38

trallallaa

  • Gäst
SV: Välja ras
« Svar #16 skrivet: 21 maj-11 kl 07:50 »
Citera
liten erfarenhet av dessa raser dock men..
mig veterligen har kelpie och lancashire heeler lättare att ta till tänderna.. vilket kanske inte är så värst bra om den också vallar dina lösa fåglar

Men jag däremot HAR en Kelpie och dementerar det, här tas inte till några tänder och han går lös med ankorna på gården  ;)

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Välja ras
« Svar #17 skrivet: 03 mar-12 kl 13:39 »
Mitt tips är att börja utifrån egenskaper istället för att skriva upp raser och jämföra mot varandra. Då får du förhoppningsvis en tydligare bild av vad du vill ha och behöver. Sen är inte det alltid som alla skriver jämt...blir smått trött på "rassnacket". Du köper inte ett märke likt en bil! Med många hundar i våra liv, vet jag att du som ägare betyder stor, stor del av vad din hund sen blir. Men det ska absolut kännas i hjärtat, magkänslan ska vara rätt. Åk runt till olika uppfödare och träffa olika raser, "känn efter" om du inte vet säkert vad du står. Många raser som den vi har och Kelpie exempelvis, har många olika "typer" av hundar i samma ras...ibland kanske en hund av en ras viss typ är mer lik en annan hund av annan ras, än en rasfrände. Lycka till!

 

herdinginstincts

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Välja ras
« Svar #18 skrivet: 04 apr-12 kl 18:34 »
Såg att tråden var ganska gammal men vill som lapphunds ägare och uppfödare lägga till lite. Getter har jag aldrig vallat med mina svenska lapphundar men väl får, kan tänka mig dock att de utmärkt skulle klara av att flytta även getter då de är ganska tuffa och bestämda. Med tanke på att det idag registreras under 100 svenska lapphundar per år är det dessutom en ras som är starkt på tillbaka gång så att välja just svensk lapphund är ju också ett sätt att hjälpa en ursvensk ras att överleva. Den är en underbar hundras som fungerar utmärkt som gårds/familje hund och brukar inte ha svårt att lära sig vilka som är gårdens djur och inte. När jag jämför den svenska och finska lapphundens vall egenskaper och arbetskapacitet i övrigt så är den svenska lapphunden fortfarande så mycket arbetshund än den finska ( jag föder upp båda raserna). Pälsen är oerhört lättskött, är bara under fällningen av underullen de behöver regelrätt pälsvård. Det finns exempel med väldigt lång, silkigare päls men det är ju helt fel pälskvalitet . En riktig lapphundspäls rasar skiten av och den tovar inte. Här har ni två svenska lapphundar. En mycket pälsad hane och en 3 månaders valp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser