Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stora leverflundran...  (läst 1491 gånger)

agge

  • Inlägg: 231
Stora leverflundran...
« skrivet: 02 nov-08 kl 16:08 »
Misstänker att vi fått stora leverflundran på ett av lammen.
Kan man se ägg i träckprov nu el. finns det ägg bara vid vissa tider??  Har för mig att jag läst att det är så.
Bagglammet som jag misstänker har detta, magrade av i somras och fick vattenpåse under hakan.
Efter vet. konsultation fick han både antibiotika o maskmedel.
lammet frisknade till och mår bra men han är fortfarande mager trots stödmatning med extra pellets.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Stora leverflundran...
« Svar #1 skrivet: 03 nov-08 kl 07:48 »
Vilket parasitmedel fick du? Som du beskrev det kan det likaväl vara haemonchus (stora magmasken). Fick du ex. Valbazen, så tar det inte haemonchus. Däremot har haemonchus säkert gått till vila nu och är svår att bekämpa under vintern. Men när ljuset börjar återvända på våren ska man ge en omgång. Kolla med djurhälsovet. hur du bör göra.
Ta det också lugnt med pellets nu. Hans mage kan vara i obalans efter problemen. Ge grovfoder och salt/mineraler. Han kommmer igång, men troligen först efter nyår. Nu ska han återhämta sig.

agge

  • Inlägg: 231
SV: Stora leverflundran...
« Svar #2 skrivet: 03 nov-08 kl 20:20 »
Han fick Ivomec .
Om det varit haemoncus, st.magmasken borde inte det varit fler individer som visat symptom?
Tar det så lång tid att komma igen efter st.magmasken ?
« Senast ändrad: 03 nov-08 kl 20:54 av agge »

Henning

  • Inlägg: 706
SV: Stora leverflundran...
« Svar #3 skrivet: 03 nov-08 kl 22:13 »
Ivomec biter inte op leverflundra. Du har en hemobhusinfektion eller nån annan elak parasit. Avmaska hela gänget med ivomec men det kanske du har gjort redan.

agge

  • Inlägg: 231
SV: Stora leverflundran...
« Svar #4 skrivet: 06 nov-08 kl 07:47 »
Flocken blev avmaskad med Ivomec i somras.
Ju mer jag hittar att läsa om Leverflundror så tror jag inte på det längre.

Vad är en hemobhusinfektion för något ??
På Ivomec flaskan står det att det är verksamt mot " Nostyng " vad är det ??



Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Stora leverflundran...
« Svar #5 skrivet: 06 nov-08 kl 11:03 »
Hoppas att det inte är stora leverflundran du har för den är svår att bli av med och kan ställa till med mycket skada. Det är lurigt att avmaska mot den eftersom medlet (Valbazén som ska ges i föröjd dos) bara biter när de är i ett visst utvecklingsstadium inne i fåret. Först i januari/februari kan man komma åt den enl. vad jag har lärt mig (på parasitkurs med Fårhälsovårds-veterinär). Viktigt att tänka på om man köper in djur som kan har gått på smittade beten!

Haemonchus är inte heller rolig men med genomtänkta strategier kan man bli av med den. Ett medlemskap i Fårhälsovården är något jag rekommenderar varmt, särskilt om du misstänker att du har fått in haemonchus.

Kan lammet ha spottat ut sin Ivomec-dos eller fått den i fel mage? Sånt händer oftare än man tror. Jag tror att Ivomec tar haemonchus i alla stadier så det kan vara läge för en ny avmaskning av det magra lammet, men kanske bäst att rådgöra med veterinären eller Fårhälsovården först.

Henning

  • Inlägg: 706
Stora magmasken
« Svar #6 skrivet: 06 nov-08 kl 15:54 »
Haemonchus övervintrar inte på betesmarkerna. Avmaskar du under vintern med Ivomec så kan du bli av med parasiten.

Ivomec har även bra effekt mot insekter och kvalster


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser