Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ällingar!?  (läst 11072 gånger)

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Ällingar!?
« skrivet: 19 apr-05 kl 20:06 »
Vi ska få ällingar när som helst...vi har ett ankhus kommer ällingarna ut ur det så fort dom kläcks för att äta(vad äter ällingar?)eller stannar dom kvar inne i ankhuset dom första dagarna?
Är det nån mer man behöver känna till om ällingar?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Ällingar!?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-05 kl 23:32 »
När vi hade ällingar malde vi ( i mortel ;D ) havrekross och hönsfoder som vi gav till både ankungar, gässlingar och kycklingar i början. Vi mosade också i kokt ägg.

Vi hade våra så att vi kunde stänga av till badvattnet för att inte di små skulle bli blöta för tidigt.

De brukar följa med mamma när hon lämnar redet.
Du kan ju ställa lite mat och dricksvatten i ankhuset också för säkerhetsskull.

Nu har vi bara haft ällingar en gång så det finns säkert fler med mycket mer erfarenhet.

Bondmoran


Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Ällingar!?
« Svar #2 skrivet: 21 apr-05 kl 09:46 »
Hej!
Har inga ankor nu men är uppväxt med att det alltid kläcktes ankungar på våren, både under ankor, höns och i maskin. Jag tror vi matade dem med samma mat som vi gav kycklingar. Startfoder, hackat ägg, matrester mm.
Det jag minns som viktigast var att ankungar kläckta under höna eller i maskin inte fick bada de första veckorna. Detta eftersom de blev blöta och lätt dog i lunginflamation. Men var ungarna kläckta under en anka som de sedan gick med var detta aldrig ett problem. Då smörjdes de in av henne och vattnet rann bara av bem och de blev inte blöta. De kunde bada på en gång, om det inte är kallt ute. Finns det nå't underbarare än att se ankungar få bada för första gången, eller vuxna som inte haft möjloghet att simma och dyka på en hel vinter. Jag skulle verlkligen vilja ha ankor själv, men har inte plats. Du får njuta åt mej med...
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Ällingar!?
« Svar #3 skrivet: 21 apr-05 kl 15:02 »
Jag vet inte om du har maskinkläckta ällingar eller om de är naturruvade. Maskinkläckta ällingar har jag ingen som helst erfarenhet av, så jag kan bara svara utifrån mina egna ankor som alltid ruvat fram sina ällingar själv.

Jag har hållt dem inne den första veckan innan de fått lov att gå ut. De kan mycket väl gå ut tidigare, men jag brukar ändå ha denna vecka som en slags säkerhet, bl.a. så de hinner bli lite stadigare på sina ben. Mat och vatten har funnits inne. Maten har bestått av allfoder, våtarv och allehanda grönt från köket. Gurka är det absolut godaste som finns!  ;D

Förutom denna första vecka så har jag överlåtit alllt till ankmor. De brukar veta bäst när ällingarna kan vara ute och när det är olämpligt. Likaså med badandet. Precis som föregående inlägg skriver så kan ällingarna bada redan deras första dygn, men det är under förutsättning att de har en ankmor som "fettar" in deras dun. Jag bor vid en älv vars temperatur inte håller varmare än kring 10 grader under sommaren. Badandet anpassar ankmor helt till vad det är för väder och ällingarnas ålder. Tiden i vattnet ökas successivt i samband med att fjäderdräkten växer ut.

Alltså, om du har en ankmor till dina ällingar så kan du förhoppningsvis lugnt luta dig tillbaka och låta henne ta hand om skötseln av de små. Jag skriver förhoppningsvis eftersom det kan finnas lite slarvigare ankmödrar också.

Ällingar är det absolut sötaste som finns!  ;D

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Ällingar!!!!
« Svar #4 skrivet: 21 apr-05 kl 18:40 »
Vi har nu fått ällingar men vad ska dom äta?
ankmamman vill inte gå in i huset ska vi tvinga in henne och ällingarana så att dom i nte fryser ihjäl???
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

lilleulv

  • Gäst
Re:Ällingar!!!!
« Svar #5 skrivet: 21 apr-05 kl 19:21 »
Hej - Få de ankungar inomhus så fort som möjlikt. Jorden är all för kall. Detta i kombination med värmen från mamman gör, att du mister alla av lunginflammation. Jag råkede ut ör detta under förra årets kalla sommar.
lLilleulv

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Ällingar!?
« Svar #6 skrivet: 21 apr-05 kl 19:44 »
Vad kul, ällingar är söta!
Jag har haft mina inlåsta med mamma anka i några veckor i en utegård, för när jag inte har haft det, har de genast blivit uppätna av trutar och kråkor!  :'(

Linda

 

Ankapanka2

  • Inlägg: 2
  • Ankapanka
    • Gotland
SV: Ällingar!?
« Svar #7 skrivet: 16 maj-20 kl 13:25 »
Kan man ha fårull i lådan med nykläckta ällingar eller äter de upp det? Tänkte att de blir naturligt infettade då.  ::)

Bitte Hammar

  • Inlägg: 2
SV: Ällingar!?
« Svar #8 skrivet: 16 jun-20 kl 14:05 »
Vi ska få ällingar när som helst...vi har ett ankhus kommer ällingarna ut ur det så fort dom kläcks för att äta(vad äter ällingar?)eller stannar dom kvar inne i ankhuset dom första dagarna?
Är det nån mer man behöver känna till om ällingar?

Bitte Hammar

  • Inlägg: 2
SV: Ällingar!?
« Svar #9 skrivet: 16 jun-20 kl 14:15 »
Vi ska få ällingar när som helst...vi har ett ankhus kommer ällingarna ut ur det så fort dom kläcks för att äta(vad äter ällingar?)eller stannar dom kvar inne i ankhuset dom första dagarna?
Är det nån mer man behöver känna till om ällingar?
hej
Vi har fått 4 ällingar som V
Ve gulanka Ester ruvat fram vi har skilt dem åt från hanen och den andra honan hela tiden
Nån som vet när alla kan gå tillsammans
Har inte vågat om ankismen blir aggressiv på de små de är snart 2 veckor o nor med sin mor
De ser dock de andra men han är orolig ibland i springer utanför och försöker komma in med näbben
Tycker synd om honom han vill kanske bara ha sin flock???nån som vet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 5 användare (2 dolda)
Anders Flix, EvaMärta Granqvist, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser