Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Logosol elektrisk kedjesågverk. Erfarenhet?  (läst 3027 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Logosol elektrisk kedjesågverk. Erfarenhet?
« skrivet: 09 jul-19 kl 11:08 »
Morsning
Står i begrepp att klicka på "Köp-knappen" för ett sågverk. Det lutar åt Logsol F2 med elsåg och manuell frammatning.
Är det någon här som har erfarenhet av denna såg, eller dess föregångare? Tar gärna emot synpunkter/tips.

En fundering jag hade på frammatning var om man inte någorlunda smidigt borde kunna bygga om den manuella frammatning som sker via en vev till en elektriskt styrd sådan? Logosols egna elektriska frammatning tycker jag var lite dyr i överkant.
Ser man på filmerna verkar det ju inte behövas mkt kraft för att veva fram sågverket och det borde ju kunna gå att hitta någon liten elmotor man kan köra detta med istället, en motor som går att köra åt två håll. Går det så finns det ju även radiostyrning för några hundralappar som funkar på 12-volt. Så min tanke var en mindre 12-voltsmotor som går att köra åt två håll och så radiostyrning. Tror ni det går att bygga in på den manuella frammatningen?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Logosol elektrisk kedjesågverk. Erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-19 kl 12:32 »
Låter som en vinch eller skruvdragare är lämpliga donatorer.

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Logosol elektrisk kedjesågverk. Erfarenhet?
« Svar #2 skrivet: 09 jul-19 kl 12:33 »
Logosols elektriska frammatning anpassar såghastigheten efter motståndet och jag antar att den också stoppar frammatningen om sågen fastnar. Det blir en del pyssel om man vill ha samma funktion i ett hemmabygge. Det är inte heller helt säkert att det bara är att sätta en elmotor på den manuella veven. Jag har visserligen en mycket äldre modell än F2. På den vevar man upp ett snöre på en spole vilket gör att veven endast fungerar åt ena hållet. Sedan måste man putta tillbaka sågen.

Då konstruktionen av den elektriska frammatningen tycks vara sådan att man av säkerhetsskäl måste hålla in spaken hela tiden så tycker jag nog att man lika gärna kan stå och veva för de tusenlappar man sparar. I ditt fall hade jag alltså köpt sågverket med manuell frammatning och i framtiden eventuellt fundera över om det går att bygga om den till en automatisk elektrisk frammatning.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Logosol elektrisk kedjesågverk. Erfarenhet?
« Svar #3 skrivet: 09 jul-19 kl 12:53 »
Logosols elektriska frammatning anpassar såghastigheten efter motståndet och jag antar att den också stoppar frammatningen om sågen fastnar. Det blir en del pyssel om man vill ha samma funktion i ett hemmabygge. Det är inte heller helt säkert att det bara är att sätta en elmotor på den manuella veven. Jag har visserligen en mycket äldre modell än F2. På den vevar man upp ett snöre på en spole vilket gör att veven endast fungerar åt ena hållet. Sedan måste man putta tillbaka sågen.

Då konstruktionen av den elektriska frammatningen tycks vara sådan att man av säkerhetsskäl måste hålla in spaken hela tiden så tycker jag nog att man lika gärna kan stå och veva för de tusenlappar man sparar. I ditt fall hade jag alltså köpt sågverket med manuell frammatning och i framtiden eventuellt fundera över om det går att bygga om den till en automatisk elektrisk frammatning.

Jo, kollade lite mer och jag är böjd att hålla med. Plus att jag kollade fel på priset. Jämförde en E5-motor med manuell frammatning med en E8 med elektrisk frammatning.  När jag inte jämförde äpplen och päron så blev ju skillnaden acceptabel.

En sak som jag dock ser utvecklingspotential i om man nu ändå automatiserat frammatningen och det är stockhöjningen.  Såg inget tillägg där man kunde köpa till elektrisk stockhöjning. Att via knapptryck kunna höja sänka stocken vore ju gött. Känns som man skulle kunna spara en del tid på det. Så det kanske är där jag får börja fundera på något hemmasnickrat om jag nu ska våga trycka på "köp-knappen"
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Logosol elektrisk kedjesågverk. Erfarenhet?
« Svar #4 skrivet: 09 jul-19 kl 21:18 »
jag har sågat både med el och bensindriven solosåg och diverse bandsågverk m fl. enda fördelen med solosågen jämfört med bandsågverk är när solosågen är bensindriven och man kan enkelt transportera den. annars föredrar jag bandsågverk alla dagar i veckan.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Logosol elektrisk kedjesågverk. Erfarenhet?
« Svar #5 skrivet: 09 jul-19 kl 21:33 »
jag har sågat både med el och bensindriven solosåg och diverse bandsågverk m fl. enda fördelen med solosågen jämfört med bandsågverk är när solosågen är bensindriven och man kan enkelt transportera den. annars föredrar jag bandsågverk alla dagar i veckan.

Lite för dyra för min plånbok dock. Nu beställde jag iaf en Logosol F2 med elektrisk kedjesåg E5 och automatisk frammatning. Så får vi se hur det funkar.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Logosol elektrisk kedjesågverk. Erfarenhet?
« Svar #6 skrivet: 09 jul-19 kl 21:42 »
hittade intr vad din konfiguration kostar men e8 6m med automatisk framdrift kostar lika mycket som mitt bandsågverk.
Men bara att hoppas du blir nöjd!

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Logosol elektrisk kedjesågverk. Erfarenhet?
« Svar #7 skrivet: 10 jul-19 kl 20:59 »
hittade intr vad din konfiguration kostar men e8 6m med automatisk framdrift kostar lika mycket som mitt bandsågverk.
Men bara att hoppas du blir nöjd!
Jo, kikade på ett bandsågverk som i orginalutförande kostade ungefär lika mkt som den uppsägningen jag nu köpte. Det som för min del vägde över för kedjesågen var den automatiska framdrivningen som även kan användas för att skjuta tillbaka brädan, och dels att jag redan hade en bra sågkedjeslip.

"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser