Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använder ni eldkråka?  (läst 1921 gånger)

Palster

  • Inlägg: 16
    • Närke
Använder ni eldkråka?
« skrivet: 12 dec-22 kl 20:18 »
Vilken erfarenhet har ni av att använda eldkråka? Jag har bara sett att det används i öppen spis. Kunde man inte ställa en eldkråka på vedspisen för att få bättre spridning av värmen? Som ett alternativ till kaminfläkt.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-22 kl 20:31 »
Den gör nog varken till eller från. Om det ska bli något vidare självdrag i den, måste värmen tillföras runt omkring röret, inte bara under botten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #2 skrivet: 12 dec-22 kl 21:40 »
För att det ska fungera så krävs det en plan yta mot spisen och överdelen rundad och i trattform med den minsta mot intaget.

Då kanske den skulle fungera.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #3 skrivet: 13 dec-22 kl 10:16 »
Min syster hade en eldkråka i sin öppna spis. Det var ett rör som var böjt som ett u som var ställt på högkant med öppningarna in mot rummet.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #4 skrivet: 13 dec-22 kl 12:18 »
Eldkråka är att gå över ån efter vatten om den ställs ovanpå en spis, den värmen har man redan i rummet.

Om det är så att det luktar bränt eller att spisen ibland sotar lite till köket så kan du ju på spisen lägga ett fyrkantsrör som du utformar eller riktar så att det tar och ger luften som du vill, och så låter du en fläkt blåsa in i det.

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #5 skrivet: 13 dec-22 kl 13:27 »
Vilken erfarenhet har ni av att använda eldkråka? Jag har bara sett att det används i öppen spis. Kunde man inte ställa en eldkråka på vedspisen för att få bättre spridning av värmen? Som ett alternativ till kaminfläkt.
Jag förstår inte riktigt vad det skulle tjäna till, på spisen tror jag det är bättre att ställa sin största gryta och fylla den med vatten, vatten lagrar energin effektivt och grytan ger ockå en större värmeavgivande yta till rummet, många järnspisar är ju utformade för matlagning och inte primärt för uppvärmning, har man tillgång till varmt vedvärmt vatten kan man ju kanske dessutom minska mängden köpt elenergi för disk vilket kanske är vettigt när elförsörjningen är ansträngd som nu.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #6 skrivet: 13 dec-22 kl 15:21 »
Min systers eldkråka fungerade utmärkt. Den användes i en öppen spis den blåste ut varm luft när det eldades utan att där var någon fläkt.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #7 skrivet: 13 dec-22 kl 16:06 »
Som sagt, det var ju i en öppenspis och det är inte den användningen av en eldkråka som diskuteras i denna tråd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #8 skrivet: 15 dec-22 kl 15:47 »
Min syster hade en eldkråka i sin öppna spis. Det var ett rör som var böjt som ett u som var ställt på högkant med öppningarna in mot rummet.
I vissa applikationer fungerar den ypperligt andra "not so mutcho"
Det var de andra applikationerna som diskuterades.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #9 skrivet: 15 dec-22 kl 15:57 »
Den första frågan var; Vilken erfarenhet har ni av att använda eldkråka? Den har jag försökt besvara. Jag tror att det är en bra grej i öppen spis, men skänklarna ska vara långa så dom inte tar med sig eld eller koloxid in i rummet. Det får inte heller finnas småhål, inte ens porer i röret också det för att det inte ska dras in eld eller koloxid i rummet.
kretslopp

Palster

  • Inlägg: 16
    • Närke
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #10 skrivet: 15 dec-22 kl 19:49 »
Citera
Den första frågan var; Vilken erfarenhet har ni av att använda eldkråka? Den har jag försökt besvara.
Jag förstår det. Tack för svar.

Citera
Jag förstår inte riktigt vad det skulle tjäna till, på spisen tror jag det är bättre att ställa sin största gryta och fylla den med vatten, vatten lagrar energin effektivt och grytan ger ockå en större värmeavgivande yta till rummet, många järnspisar är ju utformade för matlagning och inte primärt för uppvärmning, har man tillgång till varmt vedvärmt vatten kan man ju kanske dessutom minska mängden köpt elenergi för disk vilket kanske är vettigt när elförsörjningen är ansträngd som nu.
Jag brukar ha en gryta på 10 liter fylld med vatten på spisen. Huset är inte anslutet till elnätet, så det kan inte värmas med hjälp av el. Det är därför jag söker andra lösningar för uppvärmningen. Vedspisar är ju inte tillverkade för att skapa värme, istället är ju tanken att de ska stänga in elden. Det är därför jag skulle vilja förbättra vedspisens uppvärmningsförmåga och ville veta om ngn har erfarenhet av om man kunde få den varma luften kring vedspisen att spridas bättre om man placerade en eldkråka ovanpå vedspisen.

Citera
Eldkråka är att gå över ån efter vatten om den ställs ovanpå en spis, den värmen har man redan i rummet.
Visst, luften blir ju inte varmare bara för att flyttar den. När köket är ganska stort bli det varmare närmare vedspisen än långt från den. Frågan är ju om man med hjälp av en eldkråka placerad ovanpå på vedspisen kan sprida den varma luften kring vedspisen till hela köket.

Citera
Den gör nog varken till eller från. Om det ska bli något vidare självdrag i den, måste värmen tillföras runt omkring röret, inte bara under botten.
OK. Menar du alltså att man kunde förbättra konstruktionen genom att den delen av eldkråkan närmast vedspisen skulle monteras i ett annat rör med en distans mellan rören med plats för luft?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #11 skrivet: 15 dec-22 kl 19:58 »

OK. Menar du alltså att man kunde förbättra konstruktionen genom att den delen av eldkråkan närmast vedspisen skulle monteras i ett annat rör med en distans mellan rören med plats för luft?

Nej, jag menar att röret måste vara placerat inne i eldstaden eller rökkanalerna i spisen så det värms upp direkt av flammor eller heta rökgaser. Det kommer inte att göra någon nämnvärd nytta att bara ha det stående ovanpå spisen.

Ett effektivt sätt att få ut mer av värmen från en vedspis till rummet är för övrigt att låta den stå med ugnsluckan öppen så länge man inte använder ugnen för matlagning.

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #12 skrivet: 15 dec-22 kl 20:22 »
Vedspisar är ju inte tillverkade för att skapa värme, istället är ju tanken att de ska stänga in elden. Det är därför jag skulle vilja förbättra vedspisens uppvärmningsförmåga och ville veta om ngn har erfarenhet av om man kunde få den varma luften kring vedspisen att spridas bättre om man placerade en eldkråka ovanpå vedspisen.

Om spisen är en upprökare kan man ju fundera på att dra skorstensröret en extra sväng likt man brukade göra på bergslagskaminerna, att ta tillvara mer av värmen i rummet och skicka ut svalare luft i skorstenen till kråkorna.
Jag har för mig att det kan gå att utvinna upp till en extra kWh med ett en meter långt oisolerat  rökrör men har ingen länk eller skriftlig källa som bekräftar detta.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1744
    • Skåne
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #13 skrivet: 15 dec-22 kl 20:32 »
En liten ångmaskinsfläkt kanske?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #14 skrivet: 15 dec-22 kl 21:00 »
Om spisen är en upprökare kan man ju fundera på att dra skorstensröret en extra sväng likt man brukade göra på bergslagskaminerna, att ta tillvara mer av värmen i rummet och skicka ut svalare luft i skorstenen till kråkorna.
Jag har för mig att det kan gå att utvinna upp till en extra kWh med ett en meter långt oisolerat  rökrör men har ingen länk eller skriftlig källa som bekräftar detta.

Det går säkert att få ut en kWh extra om man bara tar tillräckligt lång tid på sig. Energi är som bekant effekt x tid.

Och den värmeeffekt man får ut ur en meter rökrör går ju lätt att beräkna bara man vet temperatur på rökgaserna och omgivande luft, arean av rökrörets yta och har några siffror på värmeövergångstal för respektive sida av röret.

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #15 skrivet: 15 dec-22 kl 21:36 »
Det går säkert att få ut en kWh extra om man bara tar tillräckligt lång tid på sig. Energi är som bekant effekt x tid.

Och den värmeeffekt man får ut ur en meter rökrör går ju lätt att beräkna bara man vet temperatur på rökgaserna och omgivande luft, arean av rökrörets yta och har några siffror på värmeövergångstal för respektive sida av röret.
Vet du vad normal rökgas temperatur skulle kunna vara ur en typisk järnspis, tex Husqvarna 3026/3027?
Att sänka rökgastempraturen för mycket är självklart riskabelt om man har en murstock i tegel men om det typiskt finns en massa energi att ta till vara i röken kan dagens energipriser göra att man accepterar en "ful" extra rördragning i köket.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #16 skrivet: 15 dec-22 kl 21:41 »
Om spisen är en upprökare kan man ju fundera på att dra skorstensröret en extra sväng likt man brukade göra på bergslagskaminerna, att ta tillvara mer av värmen i rummet och skicka ut svalare luft i skorstenen till kråkorna.
Jag har för mig att det kan gå att utvinna upp till en extra kWh med ett en meter långt oisolerat  rökrör men har ingen länk eller skriftlig källa som bekräftar detta.
Precis och med en massa flänsar.
Även en värmevägg i plåt kan vara intressant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #17 skrivet: 15 dec-22 kl 21:58 »
Precis och med en massa flänsar.
Även en värmevägg i plåt kan vara intressant.
Blir det inte onödigt komplicerat och dyrbart att köpa eller tillverka rör med flänsar?
Bergslagskaminerna anslöts väl  typiskt med grova järnrör och ofta drog man rökröret nån halvmeter nedåt  och använde ett par extra 90° krökar innan man lät röken gå in i murstocken.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #18 skrivet: 15 dec-22 kl 22:41 »
Vet du vad normal rökgas temperatur skulle kunna vara ur en typisk järnspis, tex Husqvarna 3026/3027?
Att sänka rökgastempraturen för mycket är självklart riskabelt om man har en murstock i tegel men om det typiskt finns en massa energi att ta till vara i röken kan dagens energipriser göra att man accepterar en "ful" extra rördragning i köket.

Nej, men den bör väl vara minst lika med den temperatur man kan få upp i ugnen.  Lite sökningar på nätet tyder på att man kan vänta sig ganska måttliga temperaturer jämfört med andra slags eldstäder, ofta 200-300 grader.  Hur representativa de uppgifter jag hittade är, är förstås en helt annan sak.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Använder ni eldkråka?
« Svar #19 skrivet: 16 dec-22 kl 00:16 »
Har man ingen el och vill flytta luft kan ju de här kaminfläktarna vara intressanta, men också att man tänker på att inte hindra luften som vill stiga. Det är ju lite som med golfströmmen som hittar sin väg, och motsvarande ström som går tillbaks med kallt vatten. Om du har en tröskel (omvänd sådan) över köksdörren, så kan du ta ett hål där så att luften lättare hittar sin väg ut i huset.

En eldkråka som tar luften nere vid golvet och släpper den vid taket sätter mer fart på luften än en som endast har en lyfthöjd på en knapp meter som det brukar röra sig om.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser