Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varghundar  (läst 1204 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
Varghundar
« skrivet: 18 mar-21 kl 10:20 »
Kan ett par sådana skydda får mot vargangrepp. Jag tror att detta har funnits i något TV-program.
I en artikel i Dagens Nyheter 18/3 2021 klagar fårägaren Ulf Pyk över att det finns vargar i Skåne.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Varghundar
« Svar #1 skrivet: 18 mar-21 kl 12:23 »
Man brukar väl använda boskapsvaktande hundar av robustare, inte så snabb typ. Men att släppa ett par Irländska varghundar efter en varg som försöker ta fåren är nog effektivt, men säkert olagligt. De vargar som finns i Sverige nu för tiden är inte av den största rasen, så är det en strövarg så får den det hett om öronen.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Varghundar
« Svar #2 skrivet: 18 mar-21 kl 15:32 »
Vad är det för varghundar som menas? Är det varghybrider så är det nog helt olämpligt att ha som skydd mot varg då deras beteende snarare överens stämmer med vargen och de troligen följer de vilda vargarna ut i skogen. Varghundar är vinthundar som sagt och de jagar med synen för att döda vargar men även hjort.
Är det boskapsskyddande hundar så är det ju en annan sak, deras mål är ju att skydda den flocken de lever med. Är det får de lever med så skyddar de den flocken är det annat djurslag de växt upp med så skyddar de den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 7 användare (3 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser