Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får eller get???  (läst 1801 gånger)

afrika

  • Inlägg: 31
    • Övriga världen
Får eller get???
« skrivet: 18 mar-20 kl 06:19 »
Enklast skötsel; får eller getter?

Vem klarar sig bäst på bara bete?
Vem klarar fukt och kyla bäst?
« Senast ändrad: 19 mar-20 kl 02:37 av afrika »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Får eller get???
« Svar #1 skrivet: 18 mar-20 kl 08:40 »
Andra regler och klimat än här, men samma djur. De är flockdjur både get och får, så minst 2 st även om det inte krävs i Etiopien. Sedan tror jag att det är lättare att hitta mat till en get än ett får, plus att de förmodligen tål värmen bättre.

Garaget kan nog vara smart så inte hyenorna tar getterna på natten.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Får eller get???
« Svar #2 skrivet: 18 mar-20 kl 22:46 »
Det går inte ha får uppbundna. Jag har provat och han sprang runt runt busken och höll på strypa sig. Jag gjorde det i samband med klippning för det blev lite bråkigt första gåret jag hade baggar.

Både getter och får är flockdjur. Även om du bor i ett annat land är det väl inte lämpligt att bli djurplågare.

Dina frågar vad ditt bete är mest lämpligt till får du ju fråga grannen om. De flesta är väl bönder där såvida du inte bor i en storstad. Det är väl ingen här som vet vad du har för bete.

Det är mycket lättare att ha hand om 10-20 får än att ha hand om ett får.

Om det är så svårt att köpa kött i affären kan du väl handla kött direkt från en bonde. Det kan ju inte vara enklare att hitta levande får/getter att köpa än att hitta slaktade.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Får eller get???
« Svar #3 skrivet: 19 mar-20 kl 21:03 »
Dom ska väl ha ett godkänt slakteri om dom ska få sälja från gården, hur många har det?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Får eller get???
« Svar #4 skrivet: 19 mar-20 kl 21:31 »
Dom ska väl ha ett godkänt slakteri om dom ska få sälja från gården, hur många har det?

Det är i Etiopien. Där är inte samma slaktregler som i Sverige.

En get är bättre på att föda sig när det inte finns bete.
se bara till så ingen själ din get


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 6 användare (1 dolda)
von tratt, Björkris, peterm, Sjul, Ewamarie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser