Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver tips - Vad odla i 40kvm växthus för självhushållning?  (läst 10068 gånger)

Sandberg

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
Hej
Mottager alla tips på vad man kan odla i ett stort växthus på 40kvm till oss själva som självhushållare!
Om ni vet namnet på ex.vis vilken tomatsort ni använder så tar jag gärna det tipset också.   :)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Vad härligt med ett stort växthus. Lite avundsjuk!

Ett tips för den som är inriktad på självförsörjning är att odla pastatomater. De är fastare i köttet och lämpar sig bättre för att göra chilisås, soppor osv av. Vi brukar dessutom frysa in "krossade tomater" (det går förstås att konservera också om man vill och har apparat). Det är bara att skära tomaterna i lagom bitar och frysa. Ingen skalning, förvällning eller annat tjafs behövs. För hur det än är är det inte så förskräckligt mycket färsktomater som går åt under säsong.

Alltså några plantor "vanliga" tomater för färskkonsumption och en massa plantor med pastatomater för allt annat är mitt tips. Vi har odlat en sort som heter Bellstar från Runåbergs.

Utöver tomater tycker jag att du ska odla aubergin, paprika och olika sorters chili. Och så slanggurka om du äter sådant. Vi har skippat det det senaste året och istället haft frilandsvarianter av gurka.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
*Jag som inte har nått växthus muttrar förstås över livets orättvisa.* En bra sak att ha det till på vårarna måste väl vara att komma igång lite tidigare genom att förkultivera sallad och andra godsaker, som man iochförsig kan direktså men senare.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Det jag värdesätter högst av det jag odlar (förutom bär, frukt och nötter och annat som kan växa ute på gräsmattan
... så är det tomater. I år har jag 13 olika sorter över 100 sammanlagt. Överallt, i växthuset, ute på gamla gödselplattan som är i söderläge. Underbart.
Kokar in solmogna tomater till tomatmarmelad, ketchup, tomatpuré, vegetarisk tomatsås, köttfärssås, tomatsoppa, chili con carne, korvstroganoff, köttgrytor med mycket tomater i, fisk i tomatröra, torkar tomater och lägger in i olja, eller mixar sönder torkade tomater till krydda (pulver). Äter även färska tomater på ostmackan, i hemmagjord pizza (tomatsås + färska skivor tomat)........

Ni ser tomater kan användas till mycket och är gott som godis. Små, stora, gula, röda, svarta, orange, bifftomater, coctailtomater, randiga i olika färger.

Kör tomater i mixern så slipper man skolla och hålla på, skalet är näringsrikt och gott det med.

Mixtomater i olika storlekar, former och färger kostar över 100kr/kg, så det lönar sig att odla själv.

Rubensgården

  • Gäst
Majs brukar vi ha. Sen ska vi nog ha lite vanliga grödor i växthus för att förbättra oddsen kalla år. Var väldigt segt i år. Bor i fyran.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Kolla på "skillnadens trädgård", Land play. hon verkar ha många bra tips.
kretslopp

Sandberg

  • Inlägg: 9
    • Västerbotten
Oj det var många bra svar! Toppen med pastatomater. Skrev upp det på min odlingsplan till nästa år. Vi kom över detta superbilligt. Det var ett äldre par som skulle flytta som sålde det. :)

Är det någonting särskilt man måste tänkta på när man odlar majs?

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Majs är vindpollinerat. Jag har bara odlat det på friland där vinden kommer åt att sprida pollen. I växthus måste man nog hjälpa till lite. Majs odlas i grupp snarare än på rad för att få bra pollinering. Näringskrävande.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
Bumpar denna tråden och efterlyser mer tips.
Jag har tänkt odla :
Tomat
Gurka
Paprika
Chili
Melon
Majs.

Tips på mer saker att stoppa i växthuset?

Tornsvalan

  • Inlägg: 7
  • Med gröna fingrar i blodet
    • Värmland
Jag kan rekommendera backar med tidiga bönor oxå. Kan vara smart att kunna bära ut senare på sommaren. Ger bra med skörd och då kan man ha bönor  före midsommar.

Som någon innan har skrivit majs kan vara svårt . Beror på hur hett det blir när den ska polineras och hur det går.. Du kan testa men jag skulle ha planten i växthuset och sedan plantera ut för bättre säkrare skörd.

Så klart tidig odling av bladgrönt mm
Själksellrei är jätte bra i växthus den gillar värmen och man kan ha plantor man tar av allt efter som
Pysalis kan vara bra med men den har en liten tendens att växa lite väl mycket på det gröna i växthuset.  Men var lite snål med vatten och dynga så brukar det gå bra.

Såklart om du känner att du har plats så kan de bli någon perenn där inne. frukt eller så.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Kan inte så mycket om odling, men om jag skulle odla, så skulle det vara sånt som är gott och läskande.

Citroner, vindruvor och liknande.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
Jag har små kunskaper men nästan mikroskopisk erfarenhet, så här är mina råd. Till att börja med kan du ju tänka igenom vad ni verkligen äter. Kanske kan ni sälja, byta eller ge bort annat? Sen är det nog smart att kolla in lättodlade saker så det inte blir övermäktigt. Och sådant som är dyrt att köpa!

Kanske kan ni ha djur (vaktlar?) därinne också.

Härliga tider!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Bumpar denna tråden och efterlyser mer tips.
Jag har tänkt odla :
Tomat
Gurka
Paprika
Chili
Melon
Majs.

Tips på mer saker att stoppa i växthuset?
Majs brukar sättas "omlott" och vindpollineras så det blir kanske väl jobbigt. Dessutom verkar frö bara finnas som F1 hybrid och då kan du inte få egna användbara frön till nästa år. Om fröerna är F1-sort avseende det andra du vill odla så ta det i beaktande att det blir dyrare och mindre självhushållning än om du  kan ta fröer från det du odlar. Allt det andra du räknar upp går bra i växthus.
Odla i övrigt det du gillar och som således blir uppätet.

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Låna eller köp Sara Bäckmos bok om vinterodling där finns det många tips. Kolla också Sara Bäckmos blog.
kretslopp

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Majs brukar vi ha. Sen ska vi nog ha lite vanliga grödor i växthus för att förbättra oddsen kalla år. Var väldigt segt i år. Bor i fyran.

På tal om majs....Indianerna samodlade majs med squash och bönor. Bönorna slingrade sig kring majsstjälken som ju kan bli 3 m hög. Squashen fyllde ut mellanrummen mellan majs/bönor, så att ogräset inte fick grobarhet.
Majs ska gärna sås i fyrkant, inte långa rader, då pollineras det bättre.

Odla majs i växthus verkar onödigt, den platsen har du mer nytta av för känsliga växter.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
På tal om majs....Indianerna samodlade majs med squash och bönor. Bönorna slingrade sig kring majsstjälken som ju kan bli 3 m hög. Squashen fyllde ut mellanrummen mellan majs/bönor, så att ogräset inte fick grobarhet.
...
Provat det utan godtagbart resultat, majsen blev för låg, bönorna blev inte bra kanske inte tillräckligt pollinerade och squashen snodde sig överallt drog ner bönorna och gjorde det omöjligt att gå i odlingen  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
Ja, jag har också prövat majs i växthus - gav nästan inget.  På friland med förodling går det mycket bättre.  Jag odlar bara sockermajs, där man alltså äter kornen omogna så det går inte att ta eget utsäde.  Även sockermajsen blir knappt färdig ibland för mig (zon 3, Saltsjöbaden, nära skärgården).   Tidigaste sorterna.

Jag har också provat indianvarianten med majs  och squash och störbönor.   Gick inget vidare.  Nog fel temp och solförhållande i Sverige.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
Tillbaka till förslag om vad odla i växthus: Tomater, bönor, paprika, gurka förstås, men man kan börja säsongen med spenat och rädisor också

Om man har barn i närheten är det kul att odla pumpa till Halloween och annat i den familjen, särskilt om man har så mycket som 40 kvm.  Olika typer av vintersquash är ju också lätta att förvara under vintern.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
På tal om majs....Indianerna samodlade majs med squash och bönor. Bönorna slingrade sig kring majsstjälken som ju kan bli 3 m hög. Squashen fyllde ut mellanrummen mellan majs/bönor, så att ogräset inte fick grobarhet.
Majs ska gärna sås i fyrkant, inte långa rader, då pollineras det bättre.


Jag har också provat att odla tre systrar för det har jag för mig att det kallas. Jag tyckte det gick bra förutom att det inte blev så många majskolvar med majskorn på hela kolven. Lärde mig sen att det antagligen berodde på för dålig befruktning. Jag odlade i pallkragar och hade således inte så många majsplantor i varje.

I växthus odlar jag tomat, chili, basilika och aubergine. Hade jag haft ett större hade jag odlat vindruvor.
« Senast ändrad: 15 feb-19 kl 18:02 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
. Dessutom verkar frö bara finnas som F1 hybrid och då kan du inte få egna användbara frön till nästa år....
Lindbloms har sockermajs som inte är f1


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 9 användare (3 dolda)
Manimals90, xaelanar, ärt, kickan1971, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser