Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa tidigt födda lamm?  (läst 982 gånger)

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
Klippa tidigt födda lamm?
« skrivet: 26 apr-09 kl 19:19 »
Jag har två lamm (Åsenfår) som är född i början av feb, nästan 3 månader gammla nu. Dem har fått rätt så lång ull, ca 5 cm. Om ca 2 veckor ska fårklipparen kommer och nu funderar jag om vi ska klippa lammen också? Dem ska inte slaktas, tacklammet kommer vara kvar hos oss och bagglammet blir kanske såld. Hur gör man, blir det för lång ull till sept / okt? Kommer det bir för varmt för dem om jag inte klipper? Dem har fortfarande sin svarta ull kvar i toppen men under börja dem bli grå nu som mamman. 

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Klippa tidigt födda lamm?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-09 kl 08:27 »
Ska de inte slaktas är det väl helt OK att klippa dem tyckr jag.
Det är lite av en avvägning när det gäller slaktlamm. Klipper man dem vid fel tid avtar tillväxten, samtidigt som jag antar att den kan bromsas av jättemycket ull mitt i värmen också
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser