Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa själv...  (läst 1113 gånger)

Helena S

  • Inlägg: 51
Klippa själv...
« skrivet: 10 maj-08 kl 13:53 »
Hej !

Jag har klippt våra gutar själv med handsax i ett par år och det har gått ganska bra. Inte särskilt snabbt  ::) men ändå. Så igår började jag med en av tackorna, hon hoppade och var spattig och nervös och jag råkade klippa henne i skinnet ett par gånger   :( . På eftermiddagen tog jag baggen, han brukar stå still på klippbordet som en staty, men han var lika spattig han ! Han lyckades till och med komma loss flera gånger, jag fattar inte hur han gjorde  ??? Till allt elände klippte jag några hack i hans skinn med, jag kände mig som en värdelös usel människa, men idag ser såren fina ut ( det var bara väldigt ytligt som tur var).

Frågan är varför de var så känsliga ? Jag brukar klippa dem lite senare, gutefårsföreningen rekommenderar ju vid midsommartid, men det är ju redan så varmt så de ser ut att lida av sin tjocka ull. Därför började jag redan nu.Var de inte redo att klippas , hade det varit lättare om jag hade väntat? Jag får väl se när jag ska klippa resterande fyra tackor, för nu måste jag samla nytt självförtroende innan jag klipper igen  :P.

Min fundering är om det är lättare att klippa med elsax ? Är det inte ännu lättare att klippa dem i skinnet då eftersom det går mycket fortare ?

/ Helena.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Klippa själv...
« Svar #1 skrivet: 10 maj-08 kl 18:40 »
Var de svårare att få in saxen i ullen än normalt?

Ibland kan ullfettet sitta ända in mot huden o då är de svrårare att klippa.. de tuggar mest o trilskas...  trycker man då in saxen i ullen så förljer skinnet med o man klipper dem i skinnet...

vänta en eller ettpar veckor så kommer e säkert gå mycket lättare...
brukar kunna vara så på våren...

klippte själv en tacka idag som hade ullfettet mot huden .. gick inte alls speciellt bra...

en annan jag klippte igår gick som en dans...
så de är lite olika på dem...

om de skulle gå bättre med elsax... beror mycket på skären...
går också bra på vissa o sämre på andra...
 
står lite om klippning på lammproducenternas hemsida...

http://www.lammproducenterna.org/Kunskap/Fårklippning/Attklippaettfårbådevetenskapochkonst/tabid/539/Default.aspx
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Helena S

  • Inlägg: 51
SV: Klippa själv...
« Svar #2 skrivet: 11 maj-08 kl 11:37 »
Hej !

Ja, det var svårare än normalt att få in saxen, det är säkert så som du säger att det går lättare om ett par veckor. Jag kände själv att de inte var redo på nå´t sätt. Det brukar bli som ett slags mellanrum mellan den gamla ullen och den nya där det går lätt och bra att klippa. Så var det inte alls nu. Det blir nog bättre om ett tag hoppas jag.

Tack för länken. Det stod där att man inte ska klippa i mars-maj så nu väntar jag till juni  :) . Jag vill inte riskera att perforera dem mer än jag redan har gjort  :-[ .

/ Helena


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser