Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning av får  (läst 1201 gånger)

zebra

  • Inlägg: 12
Klippning av får
« skrivet: 31 aug-07 kl 09:13 »
Har äntiligen fåt hem mina värmlanska skogsfår, nu undrar jag om man kan klippa dom nu för baggen är inte klippt på länge och tackorna sen ut att behöva en klippning för ullen är aldeles tovig som en matta. Dom skall gå ute hela året men dom har en ligghall att gå in i.

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:Klippning av får
« Svar #1 skrivet: 31 aug-07 kl 09:49 »
Jag rekommenderar att INTE klippa nu. Spara till våren istället.
Tittade just på vädret och det ska visst bli kyligare än normalt hela september. Kul ...!?

Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så är rekommendationerna från föreningen (Sv.Allmogefår) att sista klippningen ska ske senast i september. Men det beror väl på var i landet man bor oxå. Här i dalarna brukar det komma en skvätt snö redan i oktober.
Klipper man senare hinner de inte få tillräckligt lång ull innan vintern. Snön ska inte smälta på fårens ryggar, då är ullen för kort.  
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

annan

  • Inlägg: 918
Re:Klippning av får
« Svar #2 skrivet: 31 aug-07 kl 10:24 »
du behöver ju inte klippa dom jättekort, verkar dom känna obehag av att pälsen tovat ihop sig så drar det ju i skinnet på dom och det kanske är bättre att ändå klippa dom och samtidigt kolla över kroppen. klippning både vår och höst är ju inget konstigt.

så jag säger KLIPP dom
« Senast ändrad: 31 aug-07 kl 10:25 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Klippning av får
« Svar #3 skrivet: 31 aug-07 kl 10:28 »
Håller helt med "annan" klipp fåren.

Inte ska dom behöva gå ihoptovade över vintern och om vi ska vara riktigt ärliga så får dom INTE göra  det heller.

Är ullen ihoptovad så fryser fåren och det räknas som vanvård!

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Klippning av får
« Svar #4 skrivet: 31 aug-07 kl 11:32 »
Håller absolut med Rosa och Annan - klipp dom nu! Det är helt ordinärt tidspunkt i större delen av landet. Du vil bli förvånad över hur fort ullen blir lagom til vintern. Har fåren en ligghall som du skriver, är det inget problem alls. (Men skjut å andra sidan inte upp det) Det är bättre att fåren har en schyst ull som de kan skaka av snö och regn än en tung tovat klump.

Fördel med att klippa nyinköpta får är dessutom att du får en mycket bätte uppfattning om deras foderskick och kropsbyggnad. Får du kallt väder medan fåren har kort ull, så tänk bara på, att de behöver lite mer att äta för att hålle värmen. Den ökade ämnesomsättning ger f-ö chans till fler lamm vid betäckningen i höst.

Jag har läst, att fåren gillar en oklippt bagge bäst - de gillar lukten. Men skulle nog gissa att de löser den biten oavsett.

- jag tycker faktisk nog at säljaren borde har fixat klippningen om man handlar så här års. Hur länge sedan är det de har blivit klippta?

Om de inte har blivit klippta skulle jag gissa at de inte har fått klippt klövar heller, - se över klövarna om du inte redan har gjort det.

Om du är intresserat af ullen, så tänk på, att den där förväxta ullen vill inte spinnerierne ha, men det som inte har tovat sig kan vara mycket bra til handspinning. Under den långa täckull finns den mjukaste underull, och du kan lätt dra isär de två och få olika kvalitéer. Det är sådant som är kul med de får du har valt.
« Senast ändrad: 31 aug-07 kl 12:26 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser