Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Maneter som näring för odling?  (läst 1129 gånger)

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
Maneter som näring för odling?
« skrivet: 10 jun-20 kl 22:50 »
Maneterna är många och tidiga i år påstås det.

enligt en simpel googlesökning så innehåller maneter 95 procent vatten.

det kan jämföras med vattenmängden i kött man köper som googlesökning får till 75%

eller svampar som tydligen ska vara 92%

eller varför inte "växtnäring" på flaska i närmsta blomsterbutik, som enligt min uppskattning nog närmare bör vara kring 99%.




sökte på youtube efter b-la "jellyfish fertlizer" men gissa min förvåning när jag inte fann något alls om detta.

hittade däremot några forskningsrapporter som verkar ha positiva slutsatser i frågan


A perspective on the potential of using marine organic fertilizers for the sustainable management of coastal ecosystem services
https://link.springer.com/article/10.1007/s42398-020-00097-y

samt

Jellyfish as an organic fertilizer
Institute for Crop Science and Plant Breeding, University of Kiel, Germany
https://www.lfl.bayern.de/mam/cms07/ipz/dateien/aggf_2018_emadodin_reinsch.pdf

https://www.google.com/search?q=jellyfish+as+plant+nutrition



The application of jellyfish fertilizer increases soil contents of organic matter, nitrogen, phosphorus and potassium and enhances the growth and survival of seedlings significantly.

då jag bor nära havet f.t så funderar jag på hur jag ska gå tillväga om jag finner att strandkanten är full av döende maneter och vill använda dem som växtnäring framåt. kanske bara samla i en tunna och låta det torka i solen och använda det som blir kvar. nån med erfarenhet eller teorier?
« Senast ändrad: 10 jun-20 kl 23:35 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: Maneter som näring för odling?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-20 kl 13:25 »
 Våra barn plockade maneter en sommar och dekorerade lekstugans tak med.  Det luktade rätt illa när det torkade.  Fast jag kan tänka mig att om man lägger maneterna färska direkt i landen, mellan potatisplantorna t.ex.,  så vattnar man samtidigt som man gödslar.  Om det inte är för mycket salt i , vanligt NaCl alltså.  Men det finns en växt som visst tål en hel del salt och det är sparris.

Anders Flix

  • Inlägg: 1732
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Maneter som näring för odling?
« Svar #2 skrivet: 12 jun-20 kl 16:50 »
Nordsjön är för salt och Östersjön för giftig. Jag skulle inte använda dem i odlingarna.
Livet suger

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Maneter som näring för odling?
« Svar #3 skrivet: 12 jun-20 kl 20:58 »
På västkusten är det en klassiker att använda blåstång som jordförbättring, trots salt. Man kan väl skölja av maneterna i färskvatten? Men jag skulle nog lägga dom i en vanlig kompost först, och ta det den vägen.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Maneter som näring för odling?
« Svar #4 skrivet: 12 jun-20 kl 21:48 »
jasså östersjön är "för giftig" för att använda dess organismer som näringskälla till odling? vart kan jag läsa mer om det, tack. passar på att fråga Anders om det är så att du dricker kranvatten från kommunala ledningar eller om du kokar den först t-ex?


hittade några till rapporter med positiva slutsatser

Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Effect of Jellyfish fertilizer on Seedling Growth and<br /> Soil Properties Kun Woo Chun1)

4. Conclusion

Jellyfish fertilizer research has focused on the
sustainable use of natural resources through recycling.
This study demonstrated the potential benefit of jellyfish
as a fertilizer, and the negative impacts of its high
application rates. The study results showed that the low
application rate of jellyfish fertilizer (1.6 g/kg) could
increase the soil moisture and nutrient contents,
consequently enhancing the seedling growth.
On the other hand, the high application rates of jellyfish
fertilizer (2.7, 5.5, and 11.1g/kg) were shown to be lethal
for seedling. The negative effect of jellyfish fertilizer
application can be attributed to the direct effect of jellyfish
on the soil pH and to the increase in the available Cl contents.

It is recommended that jellyfish fertilizer can be
used while adding liming material, to overcome jellyfish’s
acidic physiological effect.

Furthermore, additional studies are needed to
investigate the pretreatment of jellyfish, such as washing
to decrease the Cl content
https://pdfs.semanticscholar.org/d905/ac6251ba95b640fcd95d614ca6a2888fb999.pdf


Citera
Conclusions
It can be concluded that the application of desalinated-dried jellyfish, small pieces of
jellyfish which are desalinated and dried, mixed in soil before transplanting can effectively
control weeds of rice fields and has a nutrient effect, presumed because of the high
nitrogen content (10-13%). Desalinated-dried jellyfish has potential as an agricultural
material to replace herbicides and chemical fertilizer. It also contributes to environmentfriendly
rice production. A similar result was observed in the case of rice bran, and it
controlled weeds better when mixed in the soil before the transplanting compared to an
application on the soil surface just after the transplanting
https://www.organic-systems.org/journal/81/8105.pdf


Citera
Contributions of jellyfish fertilizer to survival and growth of seedlings planted in a recently burned forest, Republic of Korea
Citat:
The results showed that jellyfish fertilizer contributed high concentrations of the available moisture and nutrients to soil conditions. Jellyfish fertilizer contains high concentration of organic matter, which plays an important role for improving the physical structure of the soil.
https://www.frames.gov/catalog/53189

här är en rapport som inte gav nån vidare positiv sammanfattning, men ett intressant påstående;
Citera
the USS Ronald Reagan, the world’s most advanced aircraft carrier at the time, was completely disabled because it sucked thousands of jellyfish into the cooling system of its nuclear engine. Recently several nuclear power plants that are cooled with ocean water have been in the news because of shutdowns caused by jellyfish clogging the cooling water intake lines. Some power plants must remove as much as 150 tons of jellyfish each day.
http://ucnfanews.ucanr.edu/Articles/Feature_Stories/Organic_Nitrogen_Fertilizers_for_Container_Substrates/

« Senast ändrad: 12 jun-20 kl 21:55 av Jesus Kristus Är Guds Ord »

 

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Maneter som näring för odling?
« Svar #5 skrivet: 12 jun-20 kl 21:52 »
På västkusten är det en klassiker att använda blåstång som jordförbättring, trots salt. Man kan väl skölja av maneterna i färskvatten? Men jag skulle nog lägga dom i en vanlig kompost först, och ta det den vägen.
ja, det skadar väl knappast?

 på tal om det så kanske man kan mata kompostmasken och  "bli av med det giftiga" genom att bara ta tillvara påt som maskarna skitit/pissat ut då jag funnit påståenden från maskuppfödare att "allt som går förbi maskens mage, är sånt som inte är giftigt för människan"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser