Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Läckande" höna?  (läst 604 gånger)

Melas

  • Inlägg: 3
    • Småland
"Läckande" höna?
« skrivet: 27 dec-15 kl 20:09 »
Hej. Är ny hönsägare. Köpte kycklingar i somras (5 st) och för några veckor sedan började de lägga ägg. Lycka! För ett par dagar sedan upptäckta jag att de stod och åt på något som såg ut som äggvita. Trodde kanske någon lagt ett skinnägg? Det kan väl hända i början? Idag har de inte velat gå ut eftersom snön kom. Jag har då sett flera små slempölar inne hos dem. Blir jätteorolig. Vet inte helt säkert vem som lagt dem. Ser att min blommehöna "kniper" med baken. Hon har börjat värpa. Är detta äggledarinflammation? Kommer alla bli sjuka nu när de ätit av "äggvitan"? Ingen höna verkar sjuk. Alla äter. Kan det bli såhär när de precis börjat värpa? Har försökt att läsa i bok och på forumet men känner mig osäker. Hoppas någon kan råda.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: "Läckande" höna?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-15 kl 22:02 »
Du har nog tyvärr råkat få det stora problemet äggätning. En ovana som lätt uppstår, t.ex. om  ett ägg läggs på golvet och går sönder,  men ovanan är mycket svår att få bort om den blivit befäst i flocken. Skaffa ett konstgjort ägg och lägg det på golvet och se vad som händer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Melas

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: "Läckande" höna?
« Svar #2 skrivet: 27 dec-15 kl 23:15 »
Ingen sjukdom då? Tre av hönorna lägger ägg i redet och jag har inte sett något äggskal.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: "Läckande" höna?
« Svar #3 skrivet: 28 dec-15 kl 07:25 »
Äggskalen brukar också bli uppätna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 5 användare (1 dolda)
Erik Forsman, Rospigg, Sundance, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser