Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tomatpuré  (läst 3626 gånger)

markatta

  • Gäst
tomatpuré
« skrivet: 19 aug-05 kl 15:23 »
Nu har jag gått igenom alla kokböcker jag har och kan fortfarande inte hitta ett bra recept på tomatpuré :-\!! Är det någon här som gör sådan eller hur brukar ni konservera era tomater??

Tack på förhand Markatta.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:tomatpuré
« Svar #1 skrivet: 19 aug-05 kl 16:39 »

Hej.
Jag försökte göra tomatpure för ett antal år sedan. Jag hade gott om egenodlade tomater det året, annars är det ju ingen poäng, liksom.

Jag hittade inte heller något recept.
Jag flådde tomaterna först, sedan kokade jag helt enkelt dem samman under lång tid.
Så här efteråt har jag förstått att jag nog borde ha skurit bort kärnorna och det väldigt vattniga, så bara det riktiga fruktköttet fanns kvar.

Men det blev OK, ändå och jag valde att frysa ner dem.

Alltså väldigt mycket pill för något som ändå är ganska billigt.

Numera överväger jag inte att göra mig allt det besväret, eftersom det finns så bra passerade ekologiska tomater i pappersförpackning på både Coop och ICA.

Mikael Perman.

markatta

  • Gäst
Re:tomatpuré
« Svar #2 skrivet: 02 sep-05 kl 12:43 »
Tack för tipset!!

Tar man ut kärnorna får man ju utsäde tills nästa år (fast det kanske blir bra mycket) eller foder till något djur ::)

HP

  • Inlägg: 193
    • Ångermanland
Re:tomatpuré
« Svar #3 skrivet: 02 sep-05 kl 13:11 »
Hallå!
Jag har ett "recept" som jag inte själv prova(skulle gärna få synpunkter på det, dock  ;) ), som jag hittat i en gammal bok "Hem konservering"- från 1935, underbar bok, förövrigt!
Hur som hellst:
"Snoppa & skölj tomaterna.
Bryt sönder det direkt över en tjockbottnad gryta- ej järngryta.
Finhacka lite lök och tillsätt denna. Lägg lock på grytan och låt tomaterna långsamt koka till mos. Passera den hela massan & häll pureén tillbaka i grytan.Låt den koka samman, tills den nått önskad konsistens. Omröres under kokningen. Smaksätt pureén med salt, socker & vitpeppar och fyll den på små konservglas eller flaskor. Låt kallna. Sterilisera vid 90 c i 20 min. För fylligare smak tillsätt lagerblad samtidigt som löken. "
Om jag skulle göra denna skulle jag hälla den i istärnings förpackningar, du vet sånna av hårdplast, och frysa.
Då får man bra "portioner" på köpet så att säga...
Lycka till!
Hör gärna av dej med hur du gör och om det blir bra!!!
//HP
If You Run You'll Just Die Tired


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 6 användare (2 dolda)
ärt, Stengrim, jonne70, jogge

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser