Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda utan Vermikulitskivor?  (läst 1750 gånger)

Fredrik Lundgren

  • Inlägg: 4
Elda utan Vermikulitskivor?
« skrivet: 27 sep-22 kl 22:34 »
Hej, jag har en gjutjärnskamin som saknar vermikulitskivorna invändigt. Fungerar det att elda utan dessa? Förstår att effekten minskar vad mer är nackdelarna/ riskerna?

fri

  • Inlägg: 2528
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elda utan Vermikulitskivor?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-22 kl 22:44 »
Visst ställde du en liknande fråga för ett par månader sedan?

Om du eldar utan de skyddande skivorna kanske du måste elda mer för att få samma temperatur i rummet där eldstaden står, du utsätter sannolikt skorstenen för större belastning och kommer att förbruka mer ved.

Det brukar gå att köpa skivor av vermeculit i bygghandeln, sist betalade jag ca 400kr och skivan går lätt att bearbeta och anpassa med enkla verktyg som fogsvans och morakniv.

Fixa eldstaden, det är alldeles strax uppvärmningsäsong och detta år är det extra värdefullt att ha en vedkamin i gott skick när elpriserna är så volatila.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Elda utan Vermikulitskivor?
« Svar #2 skrivet: 28 sep-22 kl 08:57 »
Vår lokala kaminförsäljare har hela skivor som han sågar till plattor i rätt storlek från. Då behöver man inte köpa en hel skiva själv.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elda utan Vermikulitskivor?
« Svar #3 skrivet: 28 sep-22 kl 09:50 »
Följderna av att elda utan skivorna finns ju beskrivna i ett svar i den förra tråden https://www.alternativ.nu/index.php?topic=200417.msg1869823#msg1869823 och behöver inte upprepas här.

Gick det inte att få tag på reservdelar via importör eller ÅF som föreslogs i den tråden?

fri

  • Inlägg: 2528
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elda utan Vermikulitskivor?
« Svar #4 skrivet: 18 okt-22 kl 17:29 »
Har du fått ordning på din eldstad?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elda utan Vermikulitskivor?
« Svar #5 skrivet: 20 okt-22 kl 09:59 »
+1 för att det är lätt att bearbeta en vermiculitskiva. Jag blev förvånad själv av hur enkla de är att få bra, jag gjorde egna till en kamin och tog måtten från de gamla trasiga stenarna.

eldkraft.se är bra. scan-spis.se kan säkert vara till nytta de med om du vill köpa nytt.

Jag upplever att stenarna skyddar kaminen så den håller längre, de styr även värmen mot luckan och rummet istället för att baksida och väggar på kaminen blir varma. Det kan säkert vara så att din kamin står nära en vägg och att det avståndet är uträknat för en kamin med stenar. Så håll ett öga på hur varm väggen blir om du eldar utan stenar.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

fri

  • Inlägg: 2528
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elda utan Vermikulitskivor?
« Svar #6 skrivet: 20 okt-22 kl 12:04 »
+1 för att det är lätt att bearbeta en vermiculitskiva. Jag blev förvånad själv av hur enkla de är att få bra, jag gjorde egna till en kamin och tog måtten från de gamla trasiga stenarna.
Om de gamla stenarna saknas är för söndereldade för att fungera som mall är talmeter ett klart användbart  mätverktyg vid tillpassning av vermeculit skivor, att försöka mäta med vanl måttband eller tumstock är betydligt svårare.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Fredrik Lundgren

  • Inlägg: 4
SV: Elda utan Vermikulitskivor?
« Svar #7 skrivet: 24 okt-22 kl 20:28 »
Hej, tack för alla tips. Jag köpte en skiva vermikulit på bygghandeln och måttade först ut skivornas storlek i papp för att vara säker på att få rätt mått. Sen var det som andra beskrivit lätt att såga till sidoskivor och rökhylla. Nu är nästa steg i att få klar kaminen i min jaktstuga/tinyhouse att installera rökröret. Någon som har rekommendationer när det gäller att välja mellan rostfritt rör eller 2mm lackat stålrör?
Det är dom här två varianterna jag funderar över:
Rostfritt: https://www.kamintillbehor.se/roekroer-130mm/roekroerkaminroer-o130mm-l-1000mm
lackat stål: https://www.kamintillbehor.se/kaminroer-130mm/kaminroer-o130mm-l-1000mm

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elda utan Vermikulitskivor?
« Svar #8 skrivet: 24 okt-22 kl 20:42 »
Fundera på vilken livslängd hos skorstenen du förväntar dig eller kräver, och inte minst hur hårt och ofta du tänker elda i kaminen, och väg det mot prisskillnaden mellan rostfritt och vanligt kolstål.
Tänk på risken för galvanisk korrosion där rostfritt ansluter mot andra material (t ex kolstål eller gjutjärn i kaminen).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 4 användare (1 dolda)
fri, xaelanar, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser