Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sörjer påkörd storpudel. Tips ang ras på ny hund? Barn/höns/får/gris-vänlig?  (läst 14485 gånger)

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
Vår snälla, tramsiga, roliga, stolliga tik blev påkörd förra måndagen. Hon var så lycklig på vår lilla gård (2 ha med lite bete och blandskog) jagade sork och lekte med barnen och grannhundarna men så sprang hon ut på stora vägen vilket jag inte trodde hon skulle eftersom hon var lite rädd av sig, hade ju växt upp i stan. Hon verkade ju hålla sig på gården. Hon dog åtminstone direkt och ingen människa skadades även om han som körde var omskakad och ledsen han också. Skaffar vi ny hund, och det vill vi ju, sätter vi stängsel och grind ... Det blev så tomt efter henne, hon var ju alltid med oss. 7-åringen grät hela kvällen och 5-åringen har sina funderingar om hon blivit en ängel-hund?, om man kunde givit henne "livets kyss" (har han sett på Madagascar 2-filmen, menar mun-mot-mun-metoden)?
Själv tycker jag att sommaren fick ett abrupt slut. Det blev plötsligt så mörkt och massa främmande ljud i stora huset på landet. Och suset från trafiken på stora vägen känns inte bara lite störande utan som en påminnelse om hur farlig tillvaron kan vara. Nåväl, ingen människa skadades ju som sagt var ...

Vill nu ha en hund som:

#Inte behöveragility/vallningstränas men som vid behov kan vara behändig med lösgående höns och på sikt några får och kanske grisar
#Tillgiven, lyhörd och barnvänlig/pålitlig - cool men inte tråkig.
#Själv är jag pinsamt nog ganska mörkrädd och kan bli rädd för vilda djur på skogspromenad. Tex en älg alltför nära och jag tror jag skulle svimma om jag mötte en björn (obs att jag är absolut för rovdjur i våra marker - jag får väll stanna hemma om jag är rädd, vilket är knäppt) så jag behöver liksom ett tryggt sällskap som inte hispar upp sig och stormskäller på en okänd skottkärra. Men hunden får ju inte vara så vaktig att den biter grannen om han kommer och vill ha kaffe, eller ett barn - gud förbjude!
#inte jagar utan håller sig på gården och är nöjd med vårt sällskap. (har tänkt oss en tik).

Jag har tidigare haft gråhundar, soft coated wheaten terrier och nu senast alltså stor pudel (som jag nog tyckte var lite på nervösare sidan även om hon var helt pålitlig med barnen).
Hoppas ni har tid att läsa inlägget. som blev lite långt, och vill ge mig råd.




Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
Stackars er så sorgligt. Hundar blir som ens barn, vi älskar ju dem gränslöst :'(
Har inga bra råd om ras men mitt råd till er är:
Skaffa en ny hund så snart som möjligt. En ny hund läker inte alla sår men fyller det stora tomrum som blev efter den tragiska olyckan. Väntade själv länge innan jag skaffade ersättaren vilket jag idag tyckte var dumt, den nya hunden blev den bästa lindringen av sorgen.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
 :o Oh hemska tanke...om något sånt skulle hända.!!

Här har vi en 75% labradorkorsning, kastrerad tik, 5 år. Har aldrig haft problem med något, mer än hon älskar allt och alla. Kan nattetid dock larma och uppmuntras att vakta lite mer. Hotar någon fara blir hon en JÄTTESTOR hund.
Har även varit fodervärdar åt försvaret, en svart schäfertik. Hon var bara 16 mån. när vi lämnade henne och hade lite valpfasoner. Dessa hade vi säkert kunnat ta ur henne, det gick ju bra med labben. Hon hade nog blivit betydligt livligare men annars samma stuk.

Drivande jakthundar och terrier skulle vi nog aldrig skaffa. Tror inte man kan få ur deras instinkter helt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Jag har Leonberger hundar .
Dom är visserligen stora och fäller mkt men helt underbara .
Lugna och cola i alla lägen , stora gose lufsar som ändå har lagom mkt vakt . Riktiga gårdshundar som älskar barn .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
Usch va hemskt, tänker på er :'( Jag har 2 finska lapphundar och det är en ras jag kan rekomendera. Men oavsett vilken ras ni väljer så försök träffa båda föräldrarna om ni tar en valp. Jag har far och son men de är som natt och dag och så tror jag det är med alla raser. Varför inte ta en vuxen hund från något djurhem? En god gärning och så vet ni lite mer vad ni får. Lycka till!!

Lillemor Eklund

  • Inlägg: 98
  • Positiv till det mesta :)
    • Uppland
Tråkigt att du förlorade din hund så olyckligt...
Jag har i dag en Parson Jack Russell Terrier, en Pappillon och en Irländsk Varghund. Alla funkar kalasbra med barn, grannar och hönsen på gården. Varghunden som är 1 år, har hittills inte visat intresse av att jaga något. Han är väldigt fokuserad på oss här hemma. Visst är han busig och emellanåt rätt "brôtig" men har ett hjärta av guld! Har respekt för bilar men är inte skott eller åskrädd. Trygg i mörker och talar om med djup stämma när någon kommer....
Det finns massor av hundar som skulle passa i er familj, Leonberger som Travelerhorses skriver om är underbara hundar! Engelska Mastiffer är också supermysiga tillika är Dogo argentino! Gå till bibblan o läs på ;) Gå på hundutställningar för att titta på olika raser...
Ibland förvånas man av vad man faktiskt faller för....

Lycka till med hundvalet!
//Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Jag beklagar verkligen eran förlust. När min första hund dog kändes det som världen slutade snurra, men ändå visste jag att jag skulle köpa en ny. Det är ju inte att man glömmer den gamla hunden, utan att man vill fortsätta med det underbara liv som man som hundägare har privilegiet att leva.

Titta på Sheltien (shetland sheepdog), den har sitt ursprung som valhund, men av idag är den mest avlad som sällskapshund. Det är inte så mycket pälsvård som man tror (sen går det ju att spinna på pälsen  ;) ). Du skrev att du inte ville ha en tråkig hund, min erfarenhet är att om det finns barn i närheten som de växer upp med brukar alla hundar bli livliga pga allt bus och lek de blir erbjudna.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
Tack för tröst, råd och tips! Läser gärna fler svar.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
Varför inte en Australisk terrier?

Glada i barn, kniper en och annan mus, om man tar en valp så kan man få den att låta bli hönsen utan större problem (mina var vuxna/halvvuxna när vi blev med höns)
Lååångt bak i deras historia hjälpte de till med vallning (Australien).

Lagom stora 6-8 kilo, robusta, kan gosa en heldag utan problem, men bangar inte en 3-timmars promenad i skogen eller hänga med på timslång ridtur.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Lönnhult

  • Inlägg: 134
    • Halland
Vi har en briard, en ypperlig gårdshund som är trogen och revirbunden och har lagom vallning för att valla höns med lite träning o:).
Har man haft en storpudel är pälsvården antagligen en barnlek.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
ja så tråkigt när man mister en  trogen vän :'(
Jag har haft storpudel , den mest okomplicerade hund nånsin.
Skulle jag vara Du, skulle jag köpa en sån igen.
Tycker inte att de är nervösa utan mycket följsamma.
Ta tid och välj en bra uppfödare så är jag säker på att du blir nöjd.
Vill du inte ha tik  så köp en hane och kastrera den senare.

Lycka till .
Hedemorahöns

Nedley

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
Beklagar sorgen - vet hur det känns att få hund påkörd då jag själv råkat ut för det.

Jag vill rekommendera Welsh Corgi Cardigan (med svans) eller Pembrok (utansvans).

En pigg liten hund, vaksam och intelligent. Mycket hund i en liten kropp och vall anlag finns fast få vallar så mycket med dem idag. En väldigt trevlig ras, en sån ska jag skaffa mig nästa gång och jag vill också ha en gårdshund som säger till när någon kommer men som inte jagar och som om jag vill det skulle kunnna gå att valla med!

Det finns en mycket trevlig uppfödare i Tivedskanten utanför Karlsborg. Possibles kennel - ring och prata med Helena!

Det är klart att din 5-åring har rätt - hon har blivit en ängelhund!
Lycka till!   

TFia

  • Gäst
Usch vad tråkigt att läsa om vad som hänt din hund, och jag förstår att ni saknar henne :-(

Vad det gäller ras så har jag Dansk/svensk gårdshund, tycker det är en superbra ras, just som gårdshund... Mycket lättlärd och vill vara matte till lags, men absolut inte mesig. Håller sig på gården och skäller bara om någon går borta på vägen för att varna. Är snäll med djuren (ankor, kaniner, katter), och är jättesnäll med barn, dessutom är hon så liten så att barnen kan hantera henne. Otroligt anpassningsbar och är med överallt. Frisk dessutom. Min är alltid lös hemma, jag kan t.om lämna henne ensam ute och åka bort och hon har stannat medan jag är borta.

Sedan hade jag kunnat tala om hur bra GD är också, men det kanske inte var den typen av hund du menade ;-)

Irmelinis

  • Gäst
En berner sennen brukar vara coola och modiga hundar. Kolla bara så du köper en valp från friska föräldrar.

Annars tänker jag på schnauzer, mellanstorlek eller dvärg. De är också väldigt modiga, kräver inte jättemycket stimulans. Men de ska ju trimmas så de kräver lite tid till pälsvård.

stjärnfors230

  • Inlägg: 74
Har haft schnauzer av dvärg- och mellanstorlek och de kräver inte lite pälsvård utan ganska mkt. om de skall se ut som en schnauzer. Om inte man är beredd på det så kan man ju köpa en annan ras. I dagens läge skulle jag uppskatta en genomsnittlig månadskostnad på 200 kr till 2-3 trimningar per år. Dessutom är schnauzer överlag ingen lätt hund.

 

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
Så tråkigt med er hund, det är alltid svårt att förlora en trogen vän. Bra att ni är inne på att skaffa hund igen. Det finns förstås många raser, som kan passa er. Storpudel kan ni säkert skaffa igen, det brukar vara kloka, fina hundar. Jag förstod inte riktigt vad du menade med "vara behändig med" höns, får, grisar. Menar du att du vill att hunden ska hjälpa till och valla "litegrann" så blir det nog svårt. Jag tror att den i så fall måste ha vallegenskaper och då kommer det där med träning (vallhundar måste ha träning om de inte bara ska jaga djuren och valla cyklar och bilar m m.) och då blir det även en energisk hund. Säkert skulle Labrador eller Golden, som är apporterande hundar, hantera höns m m. Det är ju också hundar, som brukar gå bra ihop med barn. Jag har en Labrador/Flat korsning, som är jättefin med alla, både människor och djur. Jag har även en vallhund, som är ganska lugn och fin, en Working Kelpie, som älskar alla levande varelser. Men även om hon är lugn och lydig så kräver hon en del arbete, för att må bra. Det måste inte vara vallning, periodvis så är det mindre sådant, utan det kan vara annat också men hon måste ha hjärngymnastik, hon mår bra när hon får lösa problem. Dansk-svensk gårdshund har jag träffat några och tycker de verkar väldigt fina men kanske lite väl skälliga. De ska ju vakta gården och det gör de bra. Lycka till med valet av hund.
Åsenfår, hundar och katter

Yashica

  • Inlägg: 40
    • Östergötland
Vilket fruktansvärt sätt att förlora en familjemedlem Jag känner verkligen med dig

Den dagen det ändå blir aktuellt med ny "bebis", skulle jag oxå råda dig att skaffa Leonberger om du vill ha alla önskemål uppfyllda
Lugna, trygga, barnkära familjehundar, som ändå inte är "tråkiga"
Lättlärda o intelligenta, kramgoa o anpassningsbara o att ha en Leonbergervalp, är som att ha en liten björnunge i huset!
De har dessutom inte speciellt många för rastypiska sjukdomar
Missade var du bor, men i Sjötorp, norr om Mariestad, finns en liten kennel jag VARMT kan rekommendera; Wänerlands

Tycker inte att du, som ngn föreslog, ska skaffa en omplaceringshund om du har småbarn
Dels vet man ofta inte vad en sådan hund råkat ut för, vilket beteende som triggas igång i olika situationer och dessutom behöver en sådan hund väldigt mycket egen uppmärksamhet o kärlek vid flytt till en helt ny familj, vilket man kanske inte har möjlighet o tid till om man har mindre barn
Lycka till

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
 :'( sorgligt för er själv fick jag kasta mej i bilen en morra i morgonrocken och tofflor o håret på ända när våra då bara 2 bestämde sig (lille korsningen tysk spets/shetland sheepdog spinger gärna med samojeden på äventyr) för att ta en ensampromenad över kohagen o upp på vägen drog dom fort som fanken som tur va var det inte mycket bilar ute då så jag hann i fatt dom glada små liv HEJ MATTE KOMMER DU ska vi åka bil okej in hoppar vi  ;D men gud om det hade kommit en bil han hade aldrig fått stopp sådan fart dom kommer i
så jag rustar på spetsar underbara familjehundar och en omplaseringshund kan väl mycket väl fungera med barn finns ju tusen anledningar till varför man måste omplasera en hund el andra djur el hur måste ju inte vara för att det är en problemhund det märker man ju fort om så e fallet vi fick våran 3e hund i juni, tik snart 4 år  från denna sidan då förra ägaren inte orkade med 2 hundar så jag tänkte då kan jag la ha 3  ::) o så blev det hon funkade klockrent i familjen direkt med ALLA dom olika djuren vi har och barn !! helt underbar och blev "min hund" från första dagen hon kom
så gör en hund en tjänst och ta en omplacering om ni kan o vill men det är klart att valpar e ju otroligt goa  o:)
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
Fy vad jobbigt det är att bli av med en hund... jag fick låta min förra hund somna in när hans dåliga hälsa hann ikapp honom. Har nog inte riktigt kommit över det än ens faktiskt trots att det gått snart tre år, jag tänker fortfarande på honom av och till. Och då hade jag ändå tid att "förbereda" mig och låta beslutet gro, istället för att få honom bara undanryckt från mig på det sättet ni råkat ut för.

Jag skulle faktiskt också tipsa om leonbergern, om ni kan tänka er en ganska stor hund med den pälsen. Har inte så mycket personlig erfarenhet av dem men alla jag har pratat med tycker att de är enormt trevliga allroundhundar som kan hänga med på i stort sett allt men inte kräver mycket alls. Men jag vill generalisera Irmelinis' råd att se till att köpa en hund efter friska föräldrar, till att gälla ALLA (men i synnerhet större) raser, inte bara berner sennen. Det är så enormt trist att behöva ens fundera på att avliva en hund i unga år för att den har någon svår krämpa, hälta eller liknande, och alldeles speciellt om det hade gått att undvika bara genom att kolla upp föräldrar, kullsyskon osv på SKK Hunddata och ev. Avelsdata. Alla är inte så mycket för renrasaveln och jag är den första att hålla med om att det finns rötägg även där, men man har åtminstone som köpare helt andra möjligheter att kolla upp hundens linjer jämfört med blandrashundar, och veta ungefär vad man får i andra änden av snöret i en tio, tolv år när hunden blivit vuxen.

Oavsett vilken ras du fastnar för i slutänden, kontakta rasklubben innan du bestämmer dig helt. Det är inte alls ovanligt att de ordnar träffar då och då, så kan ni allihop träffa både hundar och ägare i en situation där det finns lite fler hundar, och se hur hundarna verkar vara mot varandra. Det är guld värt. Jag valde själv faktiskt bort en ras som jag varit inne på ett tag först, efter att ha träffat ett gäng några gånger, då det helt enkelt inte kändes riktigt rätt för mig. Hittade en annan och har blivit helt fast, men den stämmer inte in på dina önskemål för fem öre. :)
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 3 användare
xaelanar, Galaxie, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser