Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängselaggregat  (läst 2558 gånger)

enebacken1

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Stängselaggregat
« skrivet: 23 jun-19 kl 19:29 »
När jordkabeln är kopplad till aggregatet är det helt tyst, tar jag bort jorden så tickar det och det är även ström i staketet, hur kan det fungera utan jorden?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Stängselaggregat
« Svar #1 skrivet: 23 jun-19 kl 19:43 »
Vad händer om du kopplat bort stängslet och kopplar in jorden?

Har du 100% koll på din jordning?

Om den inte klickar med varken stängsel eller jord inkopplat så bör du reklamera aggregatet.
« Senast ändrad: 23 jun-19 kl 20:12 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Stängselaggregat
« Svar #2 skrivet: 23 jun-19 kl 21:19 »
Troligen överslag mellan lindningarna i transformatorn i stängselapparaten. Det är vanligt att det uppstår i samband med åsknedslag i stängslet, och det är ett mycket farligt fel eftersom det kan leda till att man får ut nätspänning (50 Hz växelström) i stängslet förutom stängselpulserna, vilket ger allvarlig risk för hjärtflimmer hos den (människa eller djur) som kommer i kontakt med stängslet.
Kör alltså inte vidare med den där stängselapparaten, utan ta den ur bruk så snart du läser detta!

Det är ingen idé att reklamera ett sådant fel, eftersom det uteslutande orsakas av åska så täcks det inte av garanti eller producentansvar.
Vad är det för fabrikat och modell på stängselapparaten? Ev kanske en transformator går att få fram som reservdel.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Stängselaggregat
« Svar #3 skrivet: 23 jun-19 kl 22:31 »
Troligen överslag mellan lindningarna i transformatorn i stängselapparaten. Det är vanligt att det uppstår i samband med åsknedslag i stängslet, och det är ett mycket farligt fel eftersom det kan leda till att man får ut nätspänning (50 Hz växelström) i stängslet förutom stängselpulserna, vilket ger allvarlig risk för hjärtflimmer hos den (människa eller djur) som kommer i kontakt med stängslet.
Kör alltså inte vidare med den där stängselapparaten, utan ta den ur bruk så snart du läser detta!

Det är ingen idé att reklamera ett sådant fel, eftersom det uteslutande orsakas av åska så täcks det inte av garanti eller producentansvar.
Vad är det för fabrikat och modell på stängselapparaten? Ev kanske en transformator går att få fram som reservdel.

Min senaste maskin har 3 års åsk-garanti...så håll koll på kvittona.
Det är aldrig för sent att ge upp.

enebacken1

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Stängselaggregat
« Svar #4 skrivet: 24 jun-19 kl 09:25 »
Tack för svaren.
Jag har tagit den ur bruk och beställt ett nytt.

 

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Stängselaggregat
« Svar #5 skrivet: 24 jun-19 kl 09:49 »
Tack för svaren.
Jag har tagit den ur bruk och beställt ett nytt.

Bra, växelspänning i eltråden gör ingen glad men BNP ökar ju!
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Stängselaggregat
« Svar #6 skrivet: 24 jun-19 kl 22:10 »
Vad var det för märke och modell på den apparat som gick sönder?

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
SV: Stängselaggregat
« Svar #7 skrivet: 08 maj-20 kl 17:57 »
Lånar denna tråd för en fråga om anslutning av jordkabel mot jordspett. Finns inte en chans att klämma dit kabeln mot den skruv och bricka som jag köpt in >:( Någon som vet vad man ska klämma dit kabeln med? Antar att det borde finnas någon skruv med hål för jordkabeln

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Stängselaggregat
« Svar #8 skrivet: 08 maj-20 kl 17:59 »
Lånar denna tråd för en fråga om anslutning av jordkabel mot jordspett. Finns inte en chans att klämma dit kabeln mot den skruv och bricka som jag köpt in >:( Någon som vet vad man ska klämma dit kabeln med? Antar att det borde finnas någon skruv med hål för jordkabeln
Så brukar jag göra med mina ”ful-spett”.

Borrat hål med en liten bult och bricka.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Stängselaggregat
« Svar #9 skrivet: 08 maj-20 kl 18:32 »
Lånar denna tråd för en fråga om anslutning av jordkabel mot jordspett. Finns inte en chans att klämma dit kabeln mot den skruv och bricka som jag köpt in >:( Någon som vet vad man ska klämma dit kabeln med? Antar att det borde finnas någon skruv med hål för jordkabeln
Så brukar jag göra med mina ”ful-spett”.

Borrat hål med en liten bult och bricka.
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Stängselaggregat
« Svar #10 skrivet: 08 maj-20 kl 19:08 »
Vanligtvis använder man galvad järntråd som jordkabel. Böj den till en ögla (inte så att änden går omlott) som passar till skruvens diameter, lägg den runt skruven och dra åt. Obs att öglan ska läggas medurs, annars vill den krypa ut när du drar åt skruven.

Ett annat sätt, om du har en flertrådig ledare, är att ta en ringkabelsko och pressa på kabeländen, skruva sen fast den med skruv och mutter i jordspettet.  Dock bör man undvika kopparledare, det kan ge galvanisk korrosion (jordspettet fräts bort i närheten av kopparledaren om det är fuktigt). Koppar kan dock vara ok om den är förtennad.  Kan man inte undvika bar koppar i anslutning till järn, så bör man smeta på något fuktskyddande (t ex kallasfalt) när man är klar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Stängselaggregat
« Svar #11 skrivet: 08 maj-20 kl 23:49 »
Eller så lindar man bara tråden några varv runt spettet. Går att dra några varv eltejp med.

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
SV: Stängselaggregat
« Svar #12 skrivet: 09 maj-20 kl 12:38 »
Tack för bra tips ;) Jag använde 2.5 mm jordkabel och den är ju inte så smidig direkt. Ska testa att borra hål i skruv och klämma åt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser