Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hackad!  (läst 1734 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1633
    • -
Hackad!
« skrivet: 05 aug-18 kl 08:05 »
Hej, mina vänner! Under min vistelse i Canada nyligen, blev jag hackad , både "emalj" (min formulering) och "Facebook!"  Mina vänner, inte alla men ett flertal, fick tiggarbrev i vilka det meddelades att jag var i Ukraina och behövde penningar! Lyckligtvis gick ingen påå det, och givetvis inte mina amerikanska vänner, som också fick tiggarebrevet, som f.ö var skrivet på klanderfri svenska!
Skall jag ändra min profil/"emaljadress?"  Ser att allt annat fungerar som vanligt för detta forum i alla fall, men om NI vill nå mig kan ni ju inte det! Det räcker väl med att endast fylla i/ändra "emaljadress" och inget annat?
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hackad!
« Svar #1 skrivet: 05 aug-18 kl 09:24 »
Börja med att säkra den e-mail adressen som är kopplad till ditt alternativ konto (och Facebook förstås). Sen behöver du inte göra mer än att ändra lösenord. Att byta adress är riskabelt, inte bra att en aktiv e-mailadress är i fel händer. Det kan komma mycket grejor i fel händer.

Mvh
Magnus


Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1633
    • -
SV: Hackad!
« Svar #2 skrivet: 05 aug-18 kl 10:06 »
"Magnus!"
Tack för svaret!
Jo, min datakunniga dotter hjälpte mig, och säkrade "det nya" omedelbart!
Jag gör som Du föreslår!
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hackad!
« Svar #3 skrivet: 05 aug-18 kl 10:13 »
En följdfråga, hur säkrar man en e-postadress?

En bekant blev drabbad för några år sedan av något liknande (jag fanns i hans e-postlista och fick ett halvskumt brev som jag inte riktigt trodde var skrivet av honom), men det tog flera dagar innan han upptäckte tilltaget. Skall man kanske lägga upp en egen extra e-post i sin kontaktlista så man ser om någon håller på med något skumt?

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1633
    • -
SV: Hackad!
« Svar #4 skrivet: 05 aug-18 kl 13:11 »
"Själv är bäste dräng!"
Jag vet att min dotter sade att hon installerat något som lät som ”Norton Safety” eller liknade, men hon betalade intet, så jag vet inte om säkerheten håller iiiii sig!
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hackad!
« Svar #5 skrivet: 05 aug-18 kl 13:25 »
Har man förlorat kontrollen över sin e-post adress. Dvs att någon har gått in och ändrat lösenordet. Då skall man be om reset av lösenordet via någon av de tjänster som plattformen tillåter. Jag har kopplat reset av lösenord till min telefon via sms. Inga ändringar går att göra på kontot utan att jag får sms. Jag får även Mail till en alternativ adress om det loggas in från okänd enhet. Det är ett bra sätt om din leverantör har den funktionen.

Om de bara har lyckats att lista ut ditt lösenord, men inte ändrat det så är det bara att gå in och ändra det själv så är den säkrad.

E-mailtjänsterna har oftast bra antivirus lösningar så den vägen är det ovanligt att få virus. Men det kan ju ligga något spionprogram i din burk som läser av din aktivitet. Då har hackaren dina uppgifter i samma sekund som du ändrar. Ett antivirusprogram är alltid bra att ha. Tycker man att det är ok att rensa lite småskräp på datorn ibland så funkar gratisprogrammen ok. Men kanske inte om man har en dyr dator, förvarar viktig information på den eller porrsurfar mycket. Det beror lite på behov.

Mvh
Magnus

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Hackad!
« Svar #6 skrivet: 05 aug-18 kl 15:12 »
Man bör komma ihåg att det är ganska lätt att skicka ett mail med förfalskad avsändaridentitet. Så om någon får ett konstigt mail som ser ut att komma från en viss person, betyder det inte alls nödvändigtvis att den personens mailkonto är hackat.

Det är lämpligt att låta mottagaren titta på källkoden (headers mm, det kan kallas olika saker i olika mailklienter) för de skumma mail som har fått dig som avsändare, respektive mail som du själv har skickat inom ungefär samma tidsperiod.
Om det då visar sig att de skumma mailen har sänts från en helt annan mailserver och gått en annan väg på nätet till mottagarens mailserver än de mail som du själv brukar skicka, så har skummisen alltså inte alls hackat ditt mailkonto utan bara utnyttjat din mailadress.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hackad!
« Svar #7 skrivet: 05 aug-18 kl 17:55 »
OK, nyttig information för en lite datorresistent användare :) Tackar!

När man får spam som ser ut att komma från sig själv är det väl som torbjörn skriver det som hänt antar jag. Skall kolla i källkoden nästa gång jag får något sådant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 3 användare (2 dolda)
Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser