Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bohål för köttkaniner  (läst 2062 gånger)

Linnön

  • Inlägg: 1
    • Småland
Bohål för köttkaniner
« skrivet: 22 feb-18 kl 22:38 »
Jag tänker skaffa köttkaniner och har kollat upp vilka mått som gäller. Ett mått jag inte hittar dock är hur stort hålet in till buren från hagen respektive in i bohålan ska vara. Någon som kan hjälpa mig?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Bohål för köttkaniner
« Svar #1 skrivet: 23 feb-18 kl 00:18 »
Finns inget specificerat mått på hålet. Kaniner kommer in genom relativt små hål men är det för tajt så skaver de päls. Lämpligt öppning borde vara 20x20cm.. eller ett runt hål 15cm i diameter.. Kaninerna gnager upp hålet om de tycker att det är för litet..
Kaninbestämmelser finns här:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html
Fjäderfän och kaniner

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Bohål för köttkaniner
« Svar #2 skrivet: 24 feb-18 kl 09:42 »
20x20 är det mått jag också kommit fram till. tidigare hade jag något mindre men då va det alltid gnag i kanterna men 20x20 blir det inget gnag.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 4 användare
RindertD, Stengrim, skräptanten, Andreas Wallin

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser