Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  UPS  (läst 3176 gånger)

Avos

  • Inlägg: 41
    • Norrbotten
UPS
« skrivet: 06 feb-08 kl 16:10 »
Jag har skrivit här tidigare i tråden "Bygga konverter" http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=26393.0;topicseen . Mitt problem anser jag borde vara löst, eller går att lösa, då problemet är vanligt.

Var och en som bor mycket på landet, eller är fast boende utan ström, kommer att köpa sig ett elverk. Det kommer då att hamna på ca 4-6 Kw, vilket är den elförbrukning som ett hushåll brukar ha. Men när man sedan ska börja använda elverket så åker man på en överraskning: Elverket ger bara 4 eller 6 Kw vad det nu är man köpte, på 3-FAS !

Mitt kineselverk, exempelvis, som ju är utmärkt för det ändamål det köpts, hushållsel, ger 4.2 Kw på trefas, 19 A, men när jag ska använda det på enfas , 220 V så ger det 1400 W, 10 A. Då kan jag välja istället att ta ut ström mellan faserna, så får jag 3800W, 13 A.

Men detta är riskabelt, och den effekten får man inte försöka ta ut, för då brinner generatorn upp, och spänningsregulatorn pajar.

Resultatet är att man kan mellan faserna ta ut ca hälften, 2000 W eller så.

Men mitt huvudsakliga problem är olöst: Min multiplasmaskärare på  15 A, 2500 W, 220 V. Det går inte att köra den mellan faserna då den ska ha mer än 13 A.

 Då har jag pratat med leverantören av multiplasmaskäraren, som säger att jag kan halvvägs likrikta trefasen, så att jag får ut ca 500 V. Problemet består antagligen i att plasmaskäraren som i och för sig har helt elektronisk strömförsörjning,(ingen startström) och inte bryr sig om den sönderhackade sinuskurvan, antagligen har en spärr inbyggd, som sätter stopp vid ca 280 volt.Den kommer då att gå sönder.

Jag övergav tanken, eftersom jag inte visste om leverantören kommer att ge mig tillförlitliga uppgifter därborta i Moskva..

NU har jag fått upp ett annat spår.

Funderar i UPS-tankar.

Det finns trefas UPS:er, och det är ju just vad jag söker ! Problemet är att antagligen ingen tillverkar UPS:er för mina ändamål.
Om UPS:en är trefas, så är den säkert byggd för stora effekter. Mitt syfte är ju bara att kunna dra nytta av HELA effekten som ett vanligt billigt elverk faktiskt ger. Men ett vanligt hushåll har ju inte nytta av tre-fas så väldigt mycket, så större delen av effekten är ju oåtkomlig. På mitt 4.2 Kw-elverk kan jag använda 1400 W på 220 volt, eller ca 2300w mellan faserna. Resten är oåtkomligt för enfas.

Problemet är att den minst3-fas UPS jag hittat är på 5 Kw. Den kräver ett elverk som är på en tredjedel större, ca 8 Kw. UPSen kostar då 50 000 kr... Elverket till den UPS:en på ca 8 Kw binder upp än större overkill på energiproduktion.

Jag behöver en trefas UPS på 3000W, men de jag talat med säger att så små trefas UPS:er tillverkas inte.

Finns de att köpa ? Eller kan någon göra en sådan UPS åt mig ? Den vore faktiskt bra. Jag tror t o m jag skulle kunna köra MIG-svets genom den(10A).Vet inte om startströmmen tillåter det. Normalt sett förstör man ett billigt elverk om man kör svets genom den, eftersom elverket inte hinner med, och då brinner generatorn. Men om man hade en UPS så ligger det ju en backup inbyggd i den, och då kan man ju svetsa  t o m med ett kineselverk ! I alla fall med min multiplasmaskärare, som är allt i ett svets !

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: UPS
« Svar #1 skrivet: 06 feb-08 kl 18:37 »
Skulle det inte räcka med en transformator som tar in tvåfas och ger ifrån sig 240 volt? Det verkar mycket enklare än att koppla in svetsen på en UPS.

Avos

  • Inlägg: 41
    • Norrbotten
SV: UPS
« Svar #2 skrivet: 07 feb-08 kl 10:40 »
Skulle det inte räcka med en transformator som tar in tvåfas och ger ifrån sig 240 volt? Det verkar mycket enklare än att koppla in svetsen på en UPS.

Jo, men de finns inte att köpa,vad jag vet. Är jag den ende i Sverige som störts av detta problem ? Tror inte det.. Victron electronic visste en kille som kunde bygga en trafo åt mig, för si så där 5000 kr... Men i tråden om konverters ( länken finns i ursprungsinlägget) fanns det farhågor om en trafo. vad det gäller MIG-svets måste det nog till en backup, diod eller någonting som magazinerar energin, annars går elverket sönder. Problemet är att MIG:en inte har elektronisk energiförsörjning, utan kräver startström. Så jag tror att det endast är hypotetiskt att en MIG ska kunna fungera på ett kineselverk. Men däremot min multiplasmaskärare som varken behöver startström, eller använder energi på samma sätt som en elsvets !

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
SV: UPS
« Svar #3 skrivet: 08 feb-08 kl 09:26 »
Hej!

Jag vet inte om jag tänker fel för just _din_ applikation, men varför inte lägga krutet på en utbytt generator istället för en massa annat dyrt??

Om du hade en kraftig 1~generator, t.ex. nån av dessa, kunde du ju kanske köra den med samma motor via kilrep eller förlängd axel. Har du stora startströmmar kan du enkelt klara detta med ett svänghjul, för generatorn klarar stora (korta) startströmmar. Om Kina-gennyn klarar startströmar vet jag ju inte, men sånt brukar märkas via den "magiska röken"! ::)

Du slipper en massa elektroniskt "plipp-plopp" och har både 1~ och 3~ upp till ca 4-4,5 kW. Det bästa av två världar! ;D
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Avos

  • Inlägg: 41
    • Norrbotten
SV: UPS
« Svar #4 skrivet: 08 feb-08 kl 13:58 »
Hej!

Jag vet inte om jag tänker fel för just _din_ applikation, men varför inte lägga krutet på en utbytt generator istället för en massa annat dyrt??

Om du hade en kraftig 1~generator, t.ex. nån av dessa, kunde du ju kanske köra den med samma motor via kilrep eller förlängd axel. Har du stora startströmmar kan du enkelt klara detta med ett svänghjul, för generatorn klarar stora (korta) startströmmar. Om Kina-gennyn klarar startströmar vet jag ju inte, men sånt brukar märkas via den "magiska röken"! ::)

Du slipper en massa elektroniskt "plipp-plopp" och har både 1~ och 3~ upp till ca 4-4,5 kW. Det bästa av två världar! ;D


Om man ska byta generator, så måste man ha marginal. Jag behöver 2,5 Kw-15 A, och jag kan inte köpa en generator med den märkeffekten. Den måste vara åtminstone 30% större. för att få ut mer än 15 A behöver jag en generator på 20w. Då måste jag ha en starkare motor, och kostnaderna drar iväg. Det bästa vore ju att komma åt de kilowatter som redan finns där i mitt elverk, men ligger oåtkomliga på grund av att de är åtkomliga endast via tre-fas. I annat fall blir det en uppgradering till 20 Kw, och massor av onödig overkill i energiproduktion.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
SV: UPS
« Svar #5 skrivet: 08 feb-08 kl 14:54 »
Nu vet jag ju inte hur du tänker....  ???

Med en enfasgenerator på 6 kVA plockar du ut 4,8 kW. Detta ger vid 230 V en kontinuelig ström på 20,8 A. Har du behov av att klara höga startströmmar så klarar generatorn över 14 kW under 20 sekunder, vilket ger en ström på över 60 A vid 230 V.

Bristen ligger inte hos generatorn, utan att motorn kommer att storkna om du har för stor 230 V belastning. Det är där ett svänghjul kommer in i bilden: Man lagrar mera energi per volymenhet (och per viktenhet) i ett svänghjul än i en blyackumulator. Alltså ett smart sätt att klara kortvariga överbelastningar av motorn.

Idén med att behålla 3~generatorn och bara förlänga axeln (eller nått) gör att du kan rycka igång elverket och både ha tillgång till 4,2 kW 3-fas och via andra generatorn ha tillgång till minst 4,2 kW 1-fas! Natuligtvis kan du inte belasta båda generatorerna för fullt samtidigt, men det är ju uppenbart.

Så vitt jag kan överblicka borde detta vara billigaste sättet att klara av dina 2,5 kW (+30%=3,25 kW) 1-fasbelastningar!
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Avos

  • Inlägg: 41
    • Norrbotten
SV: UPS
« Svar #6 skrivet: 09 feb-08 kl 15:46 »
Nu vet jag ju inte hur du tänker....  ???

Aja... jag glömde att man får mer ampere ur 220 än trefas..

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
SV: UPS
« Svar #7 skrivet: 09 feb-08 kl 22:31 »
Fort gjort, lätt hänt!  ;D
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser