Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljövänlig färg/rostskydd för metall?  (läst 2259 gånger)

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« skrivet: 02 aug-18 kl 10:12 »
Hej,
jag undrar vad det finns för minimalt miljöstörande färg och / eller rostskyddsbehandling för metall.
Primärt gäller det fälgarna till en vagn, men på sikt även traktor o kanske grävmaskin.
Tacksam för initierade tips med länkar osv.
Bästa.
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-18 kl 10:22 »
Är det redan tidigare målade och nu rostiga ytor som ska avrostas och få ny färg?
Hur gamla är sakerna och vad tycks de vara målade med sedan tidigare? Bara fabrikslackning eller har det bättrats på i flera omgångar under årens lopp med alla möjliga olika sorters färg?
Vad har du för möjligheter och ambitioner när det gäller underarbete (skrapning, slipning, blästring, maskinstålborstning etc)?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #2 skrivet: 02 aug-18 kl 10:37 »
Det beror ju lite på hur man räknar med ytbehandlingens störning. Om du bara ser till själva rostskyddets miljöstörning så skulle jag säga kokt linolja, men om man ser till livslängden hos det som skall rostskyddas, väger in arbetskostnad mm så kan det vara miljövänligare att ta någon annan lösning.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #3 skrivet: 02 aug-18 kl 10:49 »
Fälgarna är ev aldrig målade, men min mekaniker sade spontant att de bör både skrapas o målas invändigt innan det är idé att byta slang i däcken.

Utvändigt är de målade o jag tror inte det är originallack. Samma sak traktorn, rätt vackert matt rödmålad nu, så det är mest detaljer jag tänker på, på traktorn o åkermannen.

Skrapa med stålborste och typ kofot gör jag gärna, o även slipa o stålborsta med vinkelslipen vid behov. Vad ska jag förresten i så fall köpa för skivor till vinkelslipen? Blästra tror jag inte jag mäktar med i nuläget.

Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #4 skrivet: 02 aug-18 kl 10:56 »
Jag tycker de här går bra https://www.biltema.se/verktyg/slipning/sliptillbehor/flapdisc-2000017845

Stålborste tycker jag polerar för mycket om man skall måla och få det att fästa.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #5 skrivet: 02 aug-18 kl 12:08 »
Fintrådiga roterande stålborstar för borrmaskin brukar mest bara polera rosten istället för att nöta bort den (och om man är så illa tvungen att använda en sådan, så måste både borsten och arbetsstycket vara absolut fettfria för att borsten ska ta bra, man bör rengöra arbetsstycket från all ev oljig smuts och skölja borsten i bensin eller thinner innan man börjar arbetet). Stålborstar för vinkelslip med trådarna hopvirade i knippen tar bättre. Dock vill jag bestämt avråda från att köpa sådana borstar på lågprisställen. Biltemas borstar fäller lite för mycket hår för att det ska vara hälsosamt att vara i närheten av dem, och Julas är så dåligt balanserade att det knappt går att hålla i vinkelslipen. De tysktillverkade och tämligen dyra stålborstar som säljs på Swedol är många gånger bättre.

Fälgar och andra löstagbara saker behöver man sällan blästra själv, ofta går det bra att ha med sig dem, lite social kompetens och en påse gott fikabröd till en industrimålningsfirma så får man jobbet gjort där.

Tjocka rostkakor går ofta bra att få bort med huggmejsel, gärna tillsammans med borrhammare eller liknande. Är det grova rostlager kan det vara intressant att se om man kan få bort det värsta med elektrolys innan man börjar stålborsta eller slipa.

När det gäller färgval så ska man nog sikta på flera lager alkydfärg. Först en grundfärg som är avsedd för rostskyddsmålning av stål utomhus, gärna en zinkrik sådan. Och ett eller två lager täckfärg på det. När det gäller grundfärg så är min erfarenhet att ju längre torktid tillverkaren påstår att den har, desto bättre brukar den sitta.
Kom ihåg att alkydfärger, liksom andra oljefärger, torkar i två steg. Först ska lösningsmedlet avdunsta och därefter ska oljan oxidera (härda) genom inverkan från luftens syre. Oxideringen kan ta mycket längre tid än normalt om luftfuktigheten är hög, är det riktigt blött väder kan man bli tvungen att lägga in sakerna i ugn vid kanske 80 grader för att få färgen genomtorr inom rimlig tid.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #6 skrivet: 02 aug-18 kl 13:35 »
 Elektrolys som Torbjörn nämner är helt fantastiskt, 8) ;D
genom en hel process eller innan man börjar stålborsta eller slipa.
man kan reversera processen och lägga på zink Anodisering/elförzinkning.
Hur miljövänligt det är med zinken kan jag inte riktigt?
Om man sätter det i relation till färger med lösningsmedel plaster osv?

Det finns massor av lektioner på -ett You tube nära dig...;)
annars så ska jag skriva en instruktion vid tid och tillfälle.

OM NI TESTAR: Var noga med ventilation och skyddsutrustning, som gummihandskar och skyddsbrillor.
grodmansdräkt om ni vill ;D
Ventilation för det kan förekomma vätgas :o,  inga gnistor eller öppna lågor är att rekommendera i sammanhanget.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #7 skrivet: 02 aug-18 kl 13:42 »
Det där med elektrolys har jag tänkt testa, men vill ha en större balja.
Vilka material kan baljan vara av?

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #8 skrivet: 02 aug-18 kl 14:12 »
https://www.youtube.com/watch?v=eut3uPfC0Uc

Baljan kan praktiskt taget vara av vilket mtrl som helst, om den är ledande så får man isolera föremålet med något,
självfallet är det bäst med glas, plast, typ hink.
Jag har använt badkar när jag renoverade bilar och kokade bort rosten,
 hängde ner dörren och fick bort rosten på det sättet.
Det blir helt metalliskt rent!
 ganska långsam processes, inte blankt utan metalliskt svart, skrapar man lite på ytan så är det blankt.
Jag använder en batteriladdare 12 volt duger fint, ibland har jag haft ett gammalt bil batteri som källa och laddaren på det.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #9 skrivet: 02 aug-18 kl 14:52 »
https://www.youtube.com/watch?v=AQNvhUYqCkw

Min typ av process 8) o:)
Mer erfarenheter är:
Stoppa inte ner aluminium  :o
Det försvinner fullständigt!
Rostfri offer anod förbrukas inte :o,
 soppan ser ut som kaffe-latte och kan bli varmt om man har för hög
koncentration av natriumhydroxid (Lut), typ ,soda alt för hög spänning. 6-12 volt har jag använt.
Drar ur processen över natten, då rosten sjunker ned till botten.
Soppan går att användas igen och igen igen och igen igen och igen igen och igen ....
Aaaaah Ni fattar 8)
Man kan filtrera det ba.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #10 skrivet: 02 aug-18 kl 15:05 »
Det svarta som är kvar på ytan är II-värd järnoxid (rosten, som är III-värd, har alltså reducerats ett steg, minskar i volym och blir då porös och lätt att få bort). Denna sorts järnoxid kallas för övrigt magnetit då den förekommer naturligt som järnmalm.

Man får prova sig fram med olika lutkoncentrationer, olika stor och olika placerad motelektrod tills man får ett bra resultat.  Senast avrostade jag en liten plåtfälg till en snöslunga, höll till i en murarhink och använde kanske 50 ml NaOH till 10 liter vatten. Motelektrod var en bit fyrkantrör av vanligt kolstål som jag tog upp och putsade av då och då.  Det blev onödigt mycket fart på elektrolysen när jag körde med 12 V, jag ställde in den gamla batteriladdaren på 6 V så blev det mer lagom. Ström ca 3,5 A med nyputsad motelektrod, när den hade sjunkit under 2 A vilket tog några timmar, var det dags att putsa igen.
Jag höll till utomhus men ställde in badet i garaget när jag inte hade uppsikt, för att ingen ovetande skulle råka ställa till det med frätande lutlösning.

Det finns ett par saker att tänka på för att undvika giftiga gaser från elektrolysbadet:

1) Använd ENDAST lut, soda eller liknande som elektrolyt. Absolut inte salt som vissa rekommenderar, då utvecklas klorgas! Naturligtvis bör man inte heller blanda till elektrolyten av saltvatten eller t ex stoppa ner bildelar som har kvar vägsmuts som är inpyrd med vägsalt.

2) Se till att inga andra metaller än järn finns i badet. Koppar, mässing, rostfritt, bly, krom mm är högst olämpligt.  Alla anslutningar till både det föremål som ska avrostas och motelektroden bör göras med järntråd, skruv och mutter av vanligt stål osv.  Gulkromaterat stål bör också undvikas.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #11 skrivet: 02 aug-18 kl 15:13 »
https://www.youtube.com/watch?v=eut3uPfC0Uc

Baljan kan praktiskt taget vara av vilket mtrl som helst, om den är ledande så får man isolera föremålet med något,
självfallet är det bäst med glas, plast, typ hink.
Jag har använt badkar när jag renoverade bilar och kokade bort rosten,
 hängde ner dörren och fick bort rosten på det sättet.
Det blir helt metalliskt rent!
 ganska långsam processes, inte blankt utan metalliskt svart, skrapar man lite på ytan så är det blankt.
Jag använder en batteriladdare 12 volt duger fint, ibland har jag haft ett gammalt bil batteri som källa och laddaren på det.

Jag tänkte också på bildelar, men då vill jag kunna stoppa ner en hel bil.

Jag åker nog på ett jobb med att plocka ut en stor oljetank ur ett hus och den måste klyvas på mitten för att få ut.
Skulle den vara lämplig som balja?

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #12 skrivet: 02 aug-18 kl 15:26 »
Bra input Torbjörn!
En rensad kaross borde teoretiskt gå att använda denna process,
och använda stålbaljan som offer anod?
Torbjörn put in.;)

Men jag hade nog inte gjort det.....
Kaross snurra och bläster, värmepistol och tålamod..;)

En annan erfarenhet är att regnvatten funkar bättre då vissa förespråkar destillerat vatten.
Då inte kemi är min "master", så borde någon annan kunna detta bättre....
Naturligtvis har det med salter joner mm att göra....
 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #13 skrivet: 02 aug-18 kl 15:30 »
Är väll bättre att ta en nyare bil som offer anod, de är ju ändå inget att ha och baljan är ju värdefullare.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #14 skrivet: 02 aug-18 kl 15:44 »
 
Är väll bättre att ta en nyare bil som offer anod, de är ju ändå inget att ha och baljan är ju värdefullare.

 ;) :D ;D Det är väl sant....
Plåten är väl typ 0,3 idag?
prova rikta det..

Annan rolig kommentar:
Would this work on my wife ?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #15 skrivet: 02 aug-18 kl 19:56 »
Det är nog bättre att ha en isolerande balja ändå och rigga upp anod eller anoder där de gör mest nytta från gång till gång.  Elektrolysen "tar" ju bara på ytor som har så att säga fri sikt till anoden, så om det är komplicerad form på den sak som ska avrostas kan man behöva flera anoder, eller vrida och vända på anod och arbetsstycke allteftersom.

Det där rådet om destillerat vatten eller regnvatten är förmodligen inte relevant för svenska förhållanden utan härstammar från något land där geologin gör att det är mycket annorlunda kvalitet på grundvattnet än här.  T ex vissa trakter i USA där grundvattnet är surt, eller England/Frankrike där det är vanligt med extremt hårt vatten pga kalkrik berggrund.  I en del kustnära trakter finns det lite väl mycket salt i grundvattnet för att det ska vara användbart utan vidare.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #16 skrivet: 03 aug-18 kl 05:26 »
För att förtydliga angående gaser som Torbjörn nämner klorgas=Stridsmedel.

Enl uppgifter senast använt i Syrien.....;/

Den 22 april 1915 inledde den tyska armén ett genombrytningsförsök vid den lilla staden Ypern i västra Belgien. Soldater öppnade kranarna på 5 730 gasflaskor fyllda med 171 ton klorgas. Molnet svepte fram på en 6,5 kilometer lång frontsträcka mot en linje som hölls av franska trupper, främst från Algeriet och Marocko. De som fångades i molnet förlorade synen och fick vävnadsskador i lungorna. Attacken dödade och skadade omkring 6 000.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #17 skrivet: 04 aug-18 kl 12:02 »
Apropå klorgasutsläpp så stötte jag precis på en länk till en olycksrapport om ett järnvägsmissöde där en klorvagn började läcka, torde kunna vara av visst intresse.
https://ekeving.se/acc/1957/Skrikbo/index.html

 

Mr_Smurf

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
SV: Miljövänlig färg/rostskydd för metall?
« Svar #18 skrivet: 17 okt-18 kl 00:17 »
Fertan kan jag rekommendera, inte speciellt giftig men väldigt effektiv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser