Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lövfoder till får  (läst 6634 gånger)

fiskelaborant

  • Inlägg: 2
    • Halland
lövfoder till får
« skrivet: 02 aug-13 kl 23:13 »
hej, jag har en fråga ang hassellöv som foder till fåren. under tiden som nötterna blir mogna så verkar inte det vara intressant att äta hassellöv? håller på att återställa en gammal betesvall med mycket hassel i. är det någon som har svar ang detta? hittade en avhandling som redogjorde för energivärde för olika lövslag men kan inte finna den igen, någon som vet var jag kan hitta en sådan! mvh kalle

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: lövfoder till får
« Svar #1 skrivet: 04 aug-13 kl 19:35 »
Mina gutefår äter i princip av alla sorters löv fram till midsommar,sen blir dom mer kräsna.. Jag tar in lövruskor för att ge som godis under vintern men då ska de vara torra till midsommar :) Det som är äldre ratar mina finsmakare. Hassel äter dom inte alls - någonsin!
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

fiskelaborant

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: lövfoder till får
« Svar #2 skrivet: 07 aug-13 kl 09:28 »
Hej och tack för svaret, de får som jag har är gotländska utegångs får och de äter hassel i början på säsongen men sen blir det uppehåll några veckor för att sen börja äta igen. Nu verkar det smaka bra igen för hasselbuskarna mumsas på men sen är ju asp, hägg o även sälg populärt. I den avhandlingen jag fortfarande letar efter ( som nog från början var dansk ) fanns näringsvärde på i princip alla sorters lövfoder och dylika informationer.

Aline

  • Inlägg: 65
    • Västerbotten
SV: lövfoder till får
« Svar #3 skrivet: 18 aug-13 kl 09:38 »
Ja löv är jättebra för fåren. Släng in ett knippe om dagen under vintern så kommer du få får som mår utmärkt.
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

Nock

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: lövfoder till får
« Svar #4 skrivet: 18 aug-13 kl 10:24 »
Här finns lite analyser av lövfoder
http://www.ksla.se/anh/files/2012/06/1993-Curman-J.pdf

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: lövfoder till får
« Svar #5 skrivet: 11 jul-18 kl 08:16 »
Intressant artikel. Vi har börjat samla in lövkvistar till vintern. Kanske kan det komplettera det minst sagt sparsamma mängden ensilage vi kommer att få tag i. Mycket svårt att uppskatta hur mycket lövfoder som krävs. Blir spännande att se.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: lövfoder till får
« Svar #6 skrivet: 11 jul-18 kl 12:27 »
När jag var liten samlade vi in en massa lövfoder. Vi skar tunnare kvistar med löv cirka en meter långa som vi lade tillsammans i en bunt som vi sedan band ihop med en vidja. Buntarna lades sen på logen för att torka innan dom travades i höladan. Häst och kor gillade både löv och kvistar. Får vet jag inte för det hade vi inga. Höstningen av löv gjordes hela sommaren. När lövet var tort höll det sig bra hela vintern och någon gång till vintern därpå. Lövet släppte ibland från kärvarna så det blev att sopa ihop det från golvet.
kretslopp

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: lövfoder till får
« Svar #7 skrivet: 11 jul-18 kl 12:34 »
Jag provade ett år med pil och brännässlor, fåren var inte imponerade då det även fanns hö.

I år kommer det ju bli sämre med hö så dom får nog vara nöjda med torra löv. Så det börjar bli dags att samla inom torkan i söder ska fortgå länge till.
Det är aldrig för sent att ge upp.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: lövfoder till får
« Svar #8 skrivet: 23 jul-18 kl 20:34 »
Jordbruksverket ska ha lagt upp på sin hemsida hur man skaffar alternativt foder.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser