Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölk och Jämtget  (läst 2873 gånger)

Jean80

  • Inlägg: 22
Mjölk och Jämtget
« skrivet: 05 okt-09 kl 15:46 »
Hej!

Jag har kikat runt här i forumet och frågor har dykt upp som jag tror att det finns medlemmar på forumet kanske kan svara på.

Om man har marken, är det "lönsamt*" att hålla tex Jämtgetter för att mjölka och producera ost som man säljer i lokala butiker?
jämtgetter just för att göra ett slag för bevarandet och för att de är trevliga djur. Getter för att man ska få jobba med det man älskar.
Med en besättning under 30 mjölkande getter? Eller är man dömd att behöva ha 70+?

*Med lönsam tänker jag: Att man får igen det man lägger ut på foder, byggande av stall och hage och en mindre "månadslön" för sitt hårda arbete. Så man har råd att faktiskt bo kvar på marken där getterna finns :D

Hur mycket mjölk kan man få ur en Jämtget? Minimum/maximu som ni upplevt.
Och hur mycke ost får man ut ur mjölken? Om man gör tex shevré, hur mycket får man då på 20 liter mjölk?

Finns det någon som idag har en lyckad, mindre  affärsverksamhet uppbyggd på jämtgetter eller någon av de utrotningshotade allmogegetterna?

Alla svar och tips mottages varmt!

« Senast ändrad: 05 okt-09 kl 16:51 av Jean80 »

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Mjölk och Jämtget
« Svar #1 skrivet: 05 okt-09 kl 20:55 »
Finns det någon som idag har en lyckad, mindre  affärsverksamhet uppbyggd på jämtgetter eller någon av de utrotningshotade allmogegetterna?


Inte för jag tycker det är någon god idé, men Vallgarns gårdsmejeri har ju jämtgetter....
http://www.vallgarn.eu/

Satsa på svensk lantrasget istället! ;)

Jean80

  • Inlägg: 22
SV: Mjölk och Jämtget
« Svar #2 skrivet: 06 okt-09 kl 10:20 »
Inte för jag tycker det är någon god idé, men Vallgarns gårdsmejeri har ju jämtgetter....
http://www.vallgarn.eu/

Satsa på svensk lantrasget istället! ;)


Jag litar på dig angående att den rasen kanske mjölkar mer, det är iallafall tonen jag snappat upp här på forumet. Och jag ser ju det "dumma" i att inte gå efter det mest lönsamma om man ska ha en affärsverksamhet också. Men är Svensk lantras utrotningshotad?

Förstår allmogegetens "idé" med genbanken och registreringen. Men ingen likvärdig information om svensk lantras, kring registrering, avel och mål med rasen. Om du vet en sådan sida (inte ett tele nr till någon, för dit ringer jag inte! ;) som helst är på svenska :D så motar jag den gärna.

Jag finner just Jämtgeten som enormt sharmig, inte minst storleksmässigt, och jag gillar tanken på att tillföra något för rasen. Men Svensk lantras verkar ju också otroligt trevliga. Ska kolla länken du postade. Tack!

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Mjölk och Jämtget
« Svar #3 skrivet: 06 okt-09 kl 12:23 »
Men ingen likvärdig information om svensk lantras, kring registrering, avel och mål med rasen. Om du vet en sådan sida (inte ett tele nr till någon, för dit ringer jag inte! ;) som helst är på svenska :D så motar jag den gärna.

Jämtlands semin- och bockavelsförening är registerförande för Svensk Lantrasget. Deras sida finns på www.bockavel.se
Men några avelsmål hittar du nog inte på deras hemsida. Lättast hade förstås varit att läsa avelsplanen för Svensk Lantrasget. Den fanns tidigare på Jordbruksverkets hemsida, men har tydligen bytts ut mot en gammal (inaktuell) då www.sjv.se gjordes om nu i dagarna....
Borde finnas här.


Förstår allmogegetens "idé" med genbanken och registreringen.
(....)
Jag finner just Jämtgeten som enormt sharmig, inte minst storleksmässigt, och jag gillar tanken på att tillföra något för rasen.

Det är just det som är problemet! Att sätta in en oförädlad lantras i produktion tillför inte rasen något, snarare tvärt om - man riskerar att skada rasen istället, genom att (medvetet eller omedvetet) selektera för höjd produktion. Att inte selektera för enstaka egenskaper är liksom en stor del av "idén" med genbanken. ;)
« Senast ändrad: 06 okt-09 kl 12:56 av Mmmm »

 

Jean80

  • Inlägg: 22
SV: Mjölk och Jämtget
« Svar #4 skrivet: 06 okt-09 kl 13:53 »
Jämtlands semin- och bockavelsförening är registerförande för Svensk Lantrasget. Deras sida finns på www.bockavel.se
Men några avelsmål hittar du nog inte på deras hemsida. Lättast hade förstås varit att läsa avelsplanen för Svensk Lantrasget. Den fanns tidigare på Jordbruksverkets hemsida, men har tydligen bytts ut mot en gammal (inaktuell) då www.sjv.se gjordes om nu i dagarna....
Borde finnas här.

Det är just det som är problemet! Att sätta in en oförädlad lantras i produktion tillför inte rasen något, snarare tvärt om - man riskerar att skada rasen istället, genom att (medvetet eller omedvetet) selektera för höjd produktion. Att inte selektera för enstaka egenskaper är liksom en stor del av "idén" med genbanken. ;)


Mnja.
Om jag har produktionen för att kunna hålla getterna, snarare än att jag försöker avla fram getterna till att passa produktionen så är ju ingen skada skedd. Det är väl isf att jag inte skulle kunna hålla så många bockar samtidigt. Därfär är jag ju just nyfiken om det ens är en möjlig "idé". Och länken som postades ovan verkade lovande tycker jag. (den om företaget med jämtgetter)

Såg någon annan tala om att tex försöka få fram "kulliga" jämtgetter om jag inte missminner mig. Det om något är fel i så fall. Det är ett selektivt urval för egenintresse mer än rasens. Mitt mål är inte att eftersträva en förändring i rasen för ökad produktion, mer en möjlighet att kunna ha det som ett jobb och liv och "leva" av det och samtidigt tillföra genbanken och rasen någonting :) (iomed att jag har ett stort antal individer, inte för att jag mjölkar dem!) Men är det dödfött från början (att en jämtget inte ens kan mjölka hälften av vad en förädlad ras kan, eller inte får ut mer än 1dl) så är ju iden om produktion dödfödd. Men det handlar kanske mer om antalet. Kanske 20 är för få, men fungerar det med 40+ så finns det ju ett mål. Man måste börja någonstans.

Men vill tydliggöra: Föreningen skriver ju kontrakt med de som vill finnas i avelsbanken, och tar man hjälp av dem som de råder en, för avel- så borde väl risken vara rätt liten? Även om det fungerar annorlunda bland mera vanliga raser som producerar saker.

Produkt- rasens bästa- hand i hand, tänkte jag + att jag kna hålla på med det deltid/heltid.
Vad är iden med att bevara en bruksras om den inte får/kan brukas? Därför är ju deras genbank och föreningen så bra. Tycker jag.

Men tack för dina synpunkter. De är väldigt tänkvärda. Kanske bara jag som är envis och inte vill skrota min lilla dröm :D
« Senast ändrad: 06 okt-09 kl 13:55 av Jean80 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser