Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattnet luktar vidrigt!  (läst 21388 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Vattnet luktar vidrigt!
« skrivet: 19 aug-11 kl 12:07 »
Vårat varmvatten har på senare tid börjat lukta så inni helvete äckligt! Ägg/bajs lukt varje gång man sätter på kranen :x
Varför?!  :-X  ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #1 skrivet: 19 aug-11 kl 15:21 »
Spola ur vv-beredaren och gör rent den.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Päsko

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #2 skrivet: 19 aug-11 kl 15:35 »
Bor ni nära havet?

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #3 skrivet: 19 aug-11 kl 15:44 »
Bor ni nära havet?
Nä, bor mitt i småland..
Lukten har kommit nu senaste månaden, duschade nyss och man känner sig inte direkt ren kan jag säga...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #4 skrivet: 19 aug-11 kl 15:49 »
Döda råtter, möss i brunnen.
En har det som en förtjänar!

snöängeln

  • Inlägg: 24
    • Skåne
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #5 skrivet: 19 aug-11 kl 15:59 »
Blev så där jag bodde innan om man varit borta några dagar på sommaren  så fick man tappa ut allt vatten i varmvattenberedaren o sen luktade det som vanligt igen

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #6 skrivet: 19 aug-11 kl 16:04 »
Döda råtter, möss i brunnen.
Då luktar väl kallvattnet oxå. Usch drick inte vattnet innan du får ordning på det.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Päsko

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #7 skrivet: 19 aug-11 kl 16:14 »
Har ni grävd brunn? Då kan det ha kommit in ytvatten. Småland är känt för ha mycket järn i vattnet men det går fint att avhjälpa utan dyra vattenfilter, likaså om man har surt vatten så kan man fixa det utan filter.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #8 skrivet: 19 aug-11 kl 16:34 »
Det låter spännande att man skulle kunna få bort järnet utan dyra filter. Vi har myyyyyyycket järn så det missfärgar vattnet och man känner smaken (vilket i och för sig inte gör något) utan det är missfärgningen samt att det täpper igen filter, duschmunstycket o det sista lilla röret i wc-stolen, det som fyller på vatten i cisternen.

Kan du ge tips på effektiv metod?

Kajsa

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #9 skrivet: 19 aug-11 kl 17:04 »
det kan bero på vad ni har för berggrund.Jag har för mig att det kan finnas ngn. gas som luktar f-n. Prova med att ställa en kanna vatten på "avluftning" över natten. Luktar det inte sedan så kan det vara problemet.

mig

  • Gäst
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #10 skrivet: 19 aug-11 kl 17:08 »
Blir vattnet tillräckligt varmt i beredaren? Den kanske inte värmer tillräckligt, någon propp (säkring) som gått? Låter ju som någon slags bakterietillväxt då kallvattnet är ok... Blev så i svärföräldrarnas tvättmaskin då den slutade värma...

Annars luktar svavelväte ruttna ägg, men då borde det ju vara i kallvattnet med. Detta är dock inte farligt enl min mamma, men luktar vedervärdigt...

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #11 skrivet: 19 aug-11 kl 19:02 »
Jag har ingen aning vad det är för brunn, eller hur marken ser ut där den är grävd...
Vi hyr huset, värden är inte intresserad av sina hus o låter dem helt enkelt förfalla...
Så att han skulle göra något åt detta är knappast troligt, han fixar inte ens mögel/ruttna väggarna...

Skönt att vi ska flytta endå! Så slipper vi detta huset  ::)  ::)

jag ska prova detdära med en kanna vatten på "avluftning"
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #12 skrivet: 19 aug-11 kl 19:11 »
Googla på illaluktande varmvatten. Kan bero på mangan i vattnet som reagerar med magnesiumanod i varmvattenberedaren.
//Torry

Nordhina

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #13 skrivet: 20 aug-11 kl 13:58 »
En trolig anledning kan vara mikrosvamp i varmvattenberedaren. Detta uppkommer då vattnet i beredaren inte värms upp ordentligt. Sen kan restprodukter ha satt sig i kranen. Ett första steg kan vara att göra rent beredaren, ställa in så att vattnet värms upp till 70C minst en gång i veckan.
Gör rent kranen ordentligt.
Kolla alla kranar. Luktar det likadant överallt?
Ta kontakta ett labb och be dem skicka provflaskor så att ni kan ta vattenprov på råvattnet. Om ni har möjlighet ta både kemisk och mikrobiologiskt prov. Exempel på lab är Eurofins och ALcontrol.
Jag tror inte att det är järn (om ni inte har haft problem med missfärgad tvätt).
Vet ni vart brunnen finns så kan det ju vara en god idé att gå dit och ta en titt. Se till att inte smutsa ner den bara.

Jag skulle nog inte dricka vattnet utan att koka det...

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #14 skrivet: 21 aug-11 kl 22:25 »
Det kan som sagt vara många orsaker. Ytterligare en är att i en brunn som är otät för ytvatten och läcker in humusämnen blir det till slut ett lager slam på bottnen. Detta slammet förbrukar syre och skapar en väldigt otrevlig doft på vattnet, speciellt varmvattnet. Beroende på hur högt grundvattnet är så ligger detta slam periodvis still och periodvis blir det omrört när det kommer in nytt vatten i brunnen. Detta kan göra att en brunn omväxlande får ok vatten och illaluktande vatten. Men gör man en vattenanalys får man alltid för höga halter av bakterier, speciellt efter regn. Låt inte besökare dricka vattnet förrän ni har en vattenanalys som berättar mer.

Och ja, det är faktiskt alltid fastighetsägarens ansvar med vattnets kvalitet, men hyr man småhus har man ingen rätt på sin sida och lär bli uppsagd om man bråkar.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #15 skrivet: 22 aug-11 kl 11:46 »
Om fastighetsägaren enbart hyr ut ett hus kan man ligga pyrt till som hyresgäst. Men om det är 2 eller fler hus/bostäder som hyrs ut räknas fastighetsägaren som hyresvärd och då går ett helt annat reglemente in och styr.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #16 skrivet: 22 aug-11 kl 12:38 »
Skicka in ett vattenprov så får du veta hur ert vatten är
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #17 skrivet: 22 aug-11 kl 22:36 »
Syrefattigt vatten luktar vedervärdigt. Kan ju tänkas att vattnet i brunnen kommer från större djup nu på sommaren. Många kör en snikvariant och tar en syrepump för akvarium och stoppar ner slang och syresten i brunnen. Det fungerar!

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Vattnet luktar vidrigt!
« Svar #18 skrivet: 22 aug-11 kl 23:24 »
Hade exakt samma problem, stank i hela huset när man duschat... Är det bara varmvattnet så problemet antagligen varavattenberedaren. Offeranoden är slut och vattnet reagerar med metallen. Den ska gå att byta så börja med att testa det!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 3 användare
Anna Broman, Hokuspokus, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser