Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  1kg nöt kött = 100 000liter vatten  (läst 17212 gånger)

Avatar

  • Gäst
1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« skrivet: 05 maj-07 kl 11:54 »
David Pimentel, USA så krävs det 100 000 liter vatten för att producera 1 kg nöt kött.

http://www.drinfo.se/klimathotet.htm
http://webext.motala.se/mariebergsskolan/miljo/meat.htm

Oj jag kanske borde tänka i andra bannor vad det gäller kött nu när det är så mycket med klimatet. hmmm   :-\

Hur ser ni på detta?

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #1 skrivet: 05 maj-07 kl 15:59 »
David Pimentel, USA så krävs det 100 000 liter vatten för att producera 1 kg nöt kött.

http://www.drinfo.se/klimathotet.htm
http://webext.motala.se/mariebergsskolan/miljo/meat.htm

Oj jag kanske borde tänka i andra bannor vad det gäller kött nu när det är så mycket med klimatet. hmmm   :-\

Hur ser ni på detta?
Det är ju en sanning med modifikation.
Ett kilo vildhjort, älg, egenfiskad fisk eller gårdskyckling har inte krävt 100 000 liter färskvatten. Vill man kan man äta kött utan större vattenförbrukning.
De ligger sämmre till med vår egen art som t.o.m spolar ut vår egen skit ur husen med dricksvatten.
« Senast ändrad: 05 maj-07 kl 16:00 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #2 skrivet: 05 maj-07 kl 23:16 »
Man kan ligga sömnlös över mycket dessa dagar....... MEN

Jag tänker fortfarande föda upp ekologiska köttdjur med gott samvete.

Vad vi i lilla Sverige ska göra nu när 3 miljarder kineser och indier ska åka egen bil och äta oxfile ??? Snacka om miljöpåverkan  :o
 
Vad vi stackars 9 miljoner Svenskar gör spelar nog ingen som helst roll i detta sammanhang så;  ÄT KÖTT, ÅK BIL OCH MÅ GOTT

RaggarBonden :)
« Senast ändrad: 05 maj-07 kl 23:19 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Avatar

  • Gäst
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #3 skrivet: 06 maj-07 kl 14:45 »


Det är ju en sanning med modifikation.
Ett kilo vildhjort, älg, egenfiskad fisk eller gårdskyckling har inte krävt 100 000 liter färskvatten. Vill man kan man äta kött utan större vattenförbrukning.

Jag tror att jämförelsen med vattnet handlar om hur mycket energi det är att producera låt säg ett kg kött. Och hur mycket det påverkar miljön i koldioxid utsläpp globalt med 18% av koldioxid utsläpp mer än vad transport gör tex.

Då blir summan att på grund av människans begär av någonting den inte egentligen behöver i livet för att överleva. Gör att det förgiftar miljön.   :-\
Och om 23år så är 30 % av all natur och växt liv borta enligt FNs klimatraport feb2007.   :'(
Det innebär att minna barn barn kommer växa upp i betong utan natur.
På grund av att man bidrar till att äta kött så är man delaktig, indirekt för näst kommande generations utveckling,

kan det va så ?  ???

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #4 skrivet: 06 maj-07 kl 14:56 »
Alltsåå.. är det inte lite dumt att skylla allting på kött. Det behövs ju så många fler förändringar. Viktigare ting som bör förändras.

Dessutom så är kött nyttigt.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #5 skrivet: 06 maj-07 kl 15:04 »
Jag tror att jämförelsen med vattnet handlar om hur mycket energi det är att producera låt säg ett kg kött. Och hur mycket det påverkar miljön i koldioxid utsläpp globalt med 18% av koldioxid utsläpp mer än vad transport gör tex.

Då blir summan att på grund av människans begär av någonting den inte egentligen behöver i livet för att överleva. Gör att det förgiftar miljön.   :-\
Och om 23år så är 30 % av all natur och växt liv borta enligt FNs klimatraport feb2007.   :'(
Det innebär att minna barn barn kommer växa upp i betong utan natur.
På grund av att man bidrar till att äta kött så är man delaktig, indirekt för näst kommande generations utveckling,

kan det va så ?  ???
Som sagt det beror på vad man äter för kött....naturen förnyar sig själv årligen att ta del av överskottet påverkar ingenting negativt.
Om jag äter upp en hjort eller låter den självdö och bli maskföda spelar liksom ingen roll för kretsloppet, tids nog får maskarna äta på mig istället.

Problemet är att människorna är för många. Hade vi varit 7 miljoner istället för 7 miljarder hade vi kunnat leva tilsammans med naturen istället för emot den.
Men eftersom vi förklarat vårt eget liv heligt och okränkbart så kan utvecklingen bara gå åt ett håll.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Avatar

  • Gäst
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #6 skrivet: 06 maj-07 kl 21:44 »
Alltsåå.. är det inte lite dumt att skylla allting på kött. Det behövs ju så många fler förändringar. Viktigare ting som bör förändras.

Dessutom så är kött nyttigt.

Visst finns det mer att göra och allt är inte köttes fel, men kött industrin avger 18% koldioxid utsläpp vilket nästa är en femte del hur vi vrider och vänder på det.
I Indien är 880 miljoner människor vegtarianer sen tusentals år tillbaks då dom föredrar att se djur vid liv istället för dött. Varför kan inte vi Svenska följa samma spår och sluta äta kött på grund av begär till någonting den inte behöver.

Jag själv är uppvuxen av att äta kött, men idag frågar jag mig varför?
Jag kan ju faktiskt få mitt dagliga protein tillskott från annat håll.

Avatar

  • Gäst
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #7 skrivet: 06 maj-07 kl 21:56 »

Problemet är att människorna är för många. Hade vi varit 7 miljoner istället för 7 miljarder hade vi kunnat leva tilsammans med naturen istället för emot den.
Men eftersom vi förklarat vårt eget liv heligt och okränkbart så kan utvecklingen bara gå åt ett håll.


Kött är ett av de mest energikrävande livsmedel man kan producera. Enligt Naturvårdsverket skulle en köttfri kosthållning i Sverige medföra en minskning av energiåtgången för livsmedelsproduktion med ca 1/3.

Djurhållning kräver stora markområden. Att producera kött kräver 10 till 100 gånger mer mark jämfört med att få fram vegetabilier med samma näringsinnehåll. I takt med att köttproduktionen i världen ökar försvinner skogarna, vilket ökar risken för markförstöring genom jorderosion och ökenspridning.

Idisslande djur avger metangas från både strupe och ändtarm när födan bryts ned. Djurindustrin svarar för 15-20% av de totala globala metanutsläppen. Denna gas driver på den så kallade växthuseffekten vilken innebär ökade temperaturer och därmed risk för torka och miljökatastrofer.

Världens befolkning ökar med 90 miljoner människor per år. Hur ska vi försörja alla dessa? Spannmålsproduktionen hinner inte med befolkningsökningen. En orsak är att köttproduktionen ökar. Den mesta spannmålen ges nämligen inte till människor utan till djur som ska bli kött. Ett djur fungerar som en "omvänd proteinfabrik" - en bit mark som kan föda 12 människor om grödorna som odlas äts direkt, kan bara föda en människa om samma mat ges till ett djur för att få kött. 75% av Sveriges spannmål går enligt Naturvårdsverkets beräkningar till djurfoder. Sverige importerar bland annat soja som djurfoder från Brasilien, ett av många länder där människor svälter.

Jag älskar kött men det är fruktansvärt onödigt att göra av med så mycket energi på något i egentligen inte behöver.


Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #8 skrivet: 06 maj-07 kl 22:03 »
Visst finns det mer att göra och allt är inte köttes fel, men kött industrin avger 18% koldioxid utsläpp vilket nästa är en femte del hur vi vrider och vänder på det.
I Indien är 880 miljoner människor vegtarianer sen tusentals år tillbaks då dom föredrar att se djur vid liv istället för dött. Varför kan inte vi Svenska följa samma spår och sluta äta kött på grund av begär till någonting den inte behöver.

Jag själv är uppvuxen av att äta kött, men idag frågar jag mig varför?
Jag kan ju faktiskt få mitt dagliga protein tillskott från annat håll.

Ja det kan du....och så länge du inte ersätter kött från den storskaliga köttindustrin med sojaprodukter och bönor från sydamerika eller kina så kanske du kan påverka i rätt riktning.
Annars finns ju även alternativet att skaffa dig några höns, ett par getter och börja jaga och fiska.
Det finns många sätt att minska storskalig djurproduktion på.
Att bli storstadsvegan och börja handla tofubiffar som odlas och förädlas på andra sidan jordklotet är inte det bästa.
Har du odlingsmark så du kan odla egna bönor som du äter tillsammans med kosttillskott så du inte får bristsjukdommar så är det ett bättre alternativ.
Det bästa alternativet ser jag dock om du har möjlighet att hålla egna höns och kaniner alternativt köper, ägg kyckling/tupp, mjölk produkter från en småskalig farm som värnar om djuren och rött kött från jägare.

Men visst kan du inte göra det så är väl vegetarism/veganism ett hyffsat alternativ......så länge du köper närodlat.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #9 skrivet: 06 maj-07 kl 22:17 »
Visst finns det mer att göra och allt är inte köttes fel, men kött industrin avger 18% koldioxid utsläpp vilket nästa är en femte del hur vi vrider och vänder på det.
I Indien är 880 miljoner människor vegtarianer sen tusentals år tillbaks då dom föredrar att se djur vid liv istället för dött. Varför kan inte vi Svenska följa samma spår och sluta äta kött på grund av begär till någonting den inte behöver.

Jag själv är uppvuxen av att äta kött, men idag frågar jag mig varför?
Jag kan ju faktiskt få mitt dagliga protein tillskott från annat håll.


Jo visst, men det handlar inte bara om protein utan andra viktiga näringsämnen som finns i kött och inte i sojaprodukter och liknande. Köttindustin är under all kritik ja..  Jag äter mest vilt och det går att få i sig köttprodukter som inte tillhör den storskaliga köttindustin som avger de stora koldioxidutsläppen. Dessutom innehåller det köttet sämre näringsvärden, precis som frukt & grönsaker som inte fått ett naturligt liv ;)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #10 skrivet: 07 maj-07 kl 08:02 »
Problemet är att människorna är för många. Hade vi varit 7 miljoner istället för 7 miljarder hade vi kunnat leva tilsammans med naturen istället för emot den.
Men eftersom vi förklarat vårt eget liv heligt och okränkbart så kan utvecklingen bara gå åt ett håll.

Hur har du fått fram denna siffra Fred? Att vi är 1000 gånger för många stämmer ganska väl överens med förhållandena i Skåne. I boken Ett fångstsamhälle för 1000 år sedan av Lars Larsson om utgrävningarna i Skateholm här i närheten frinns en beräkning på att naturförhållandena i Skåne på jägarstenåldern tillätmax 2000 människor att leva här - 0,2 per kvadratkilometer. Enligt SCB:s senaste uppgift bor det ca 1,2 miljoner personer i Skåne i dag. Snacka om ett ekosystem i obalans.

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #11 skrivet: 07 maj-07 kl 08:05 »
F ö kan man väl till en början göra de miljöinsatser som känns bra för en själv. Såg i ett annat forum en hypotes om att om man lät bli att äta kött så kunde man unna sig fler flygresor i sitt liv för samma milljöpåverkan.

Avatar

  • Gäst
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #12 skrivet: 07 maj-07 kl 12:03 »
Att vi är 1000 gånger för många stämmer ganska väl överens med förhållandena i Skåne.


Jag ser att det handlar inte att vi är för många människor, det handlar nog mer att länder i väst med kapital inte dela med sig lika
20% av befolkningen de rika i väst använder 80% av resurserna. Medans dom andra 80%, dom fattiga lever på 20%.

 

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #13 skrivet: 07 maj-07 kl 13:56 »
Hur har du fått fram denna siffra Fred? Att vi är 1000 gånger för många stämmer ganska väl överens med förhållandena i Skåne. I boken Ett fångstsamhälle för 1000 år sedan av Lars Larsson om utgrävningarna i Skateholm här i närheten frinns en beräkning på att naturförhållandena i Skåne på jägarstenåldern tillätmax 2000 människor att leva här - 0,2 per kvadratkilometer. Enligt SCB:s senaste uppgift bor det ca 1,2 miljoner personer i Skåne i dag. Snacka om ett ekosystem i obalans.

Enligt National Geografic´s publiceringar var vi mellan 8-10 miljoner människor på jorden vid jesus födelse altså bara för 2000 är sedan.
När jag gick i skolan fick jag lära mig att vi var nästan fyra miljarder.
Idag har vi nästan fördubblat den siffran....på knappt 30 år.
Det går undan.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #14 skrivet: 07 maj-07 kl 14:43 »
Jag ser att det handlar inte att vi är för många människor, det handlar nog mer att länder i väst med kapital inte dela med sig lika
20% av befolkningen de rika i väst använder 80% av resurserna. Medans dom andra 80%, dom fattiga lever på 20%.

 
Det handlar inte om att det saknas resurser utan om politik.
När jag jobbade som sjöman så såldes det svenska sädesöverskottet till sovjetiska värmevärk för att användas som bränsle.
Samtidigt som miljoner ryssar, ester, letter m.fl köade för att få köpa bröd så eldade man upp ton efter ton med prima vete.
För säkerhets skull häldes det färg över lasten innan vi lämnade kaj så att vetet skulle bli otjänligt som människoföda.
Människans värld är en underlig plats.

Och självklart har våran överpoppulering en stor roll i hur djur behandlas...enbart NYC konsumerar runt 7 miljoner kycklingar/dygn.
Räkna ut vad det blir på ett år.
Världens miljonstäder blir fler och fler.....hur skall dessa kuna födas utan storskalig produktion.
Visst du kan gå över till veganism.....men samtidigt bygger Dubai världens största inomhusskidbacke.
120 hektar som skall frysas ner i ett jättelikt "växthus" så man kan få snöbackar mitt i öknen.
Att byta till lågenergiglödlampor och käka bönor uppe i norden känns nästan löjligt när man vet vad omvärlden ägnar sig åt.

/Fred


« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 14:45 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #15 skrivet: 07 maj-07 kl 14:54 »
Att byta till lågenergiglödlampor och käka bönor uppe i norden känns nästan löjligt när man vet vad omvärlden ägnar sig åt.
/Fred
Man kan inte tvinga någon annan att ändra på sitt beteende. Men man kan ändra på sig själv. Jag kan tänka mig att det finns många 40-åriga trebarnsmödrar i Dubai som tär mindre på jordens resurser än vad jag gör.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #16 skrivet: 07 maj-07 kl 15:08 »
Man kan inte tvinga någon annan att ändra på sitt beteende. Men man kan ändra på sig själv. Jag kan tänka mig att det finns många 40-åriga trebarnsmödrar i Dubai som tär mindre på jordens resurser än vad jag gör.

Ja jag håller med, och avstår själv att ta del av den storskaliga världens produkter i den mån jag kan. Jag hämtar min mat från skogen, grannen eller hönshuset och odlingarna och pumpar upp vatten från egen brunn.
Men jag skapar mig inga ilusioner om att det räddar vår jord, i bästa fall kan det möjligen rädda mitt samvete.
Och som bonus har jag vetskapen att jag hjälper viltstammar att tillse sina behov i ett allt mer krympande habitat.
Jag kan inte ur någon synvinkel se att jag skulle bidra bättre genom att övergå till veganism.

/Fred
 
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #17 skrivet: 07 maj-07 kl 15:32 »
Det handlar inte om att det saknas resurser utan om politik.

Jag läste någonstans, minns inte var, att under hela 1900-talet producerade vartenda land på jorden tillräckligt med mat varje år för att föda den egna befolkningen. Det är en svindlande tanke. Det betyder att var och en som svalt ihjäl, och det var några stycken, gjorde det av politiska skäl: krig, ojämn fördelning, ineffektiv administration, korruption etc.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #18 skrivet: 08 maj-07 kl 05:48 »
Jag tror på att föda upp, även idisslande djur på ogödslade betesmarker. Det är så nära viltproduktionen man kan komma. De där 100 000 liter vatten som har gått åt till att vattna gräset och släcka törsten hos djuren... för varje kg kött.  För det första är det en grov överdrift och för det andra blir inte vattnet förstört för att det ingår i ett kretslopp.

 

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:1kg nöt kött = 100 000liter vatten
« Svar #19 skrivet: 08 maj-07 kl 08:06 »
Fred, när man är så klarsynt som du så kanske man måste vara lite cynisk för att inte bryta ihop?  ;)
En annan kan ju inte låta bli att _hoppas_ att det inte ska gå åt helvete för barn och barnbarn...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 5 användare
fri, tuslus, Galaxie, skogskälla, Joakim Östlund

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser