Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintra bi på både bifor o socker  (läst 1592 gånger)

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
Invintra bi på både bifor o socker
« skrivet: 06 sep-19 kl 22:09 »
Hej
Undrar om någon vet om det har någon betydelse om man ger först exv. 10 l. Bifor och sen 10 l sockerlösning vid infodring till samma samhälle

 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bi på både bifor o socker
« Svar #1 skrivet: 07 sep-19 kl 10:30 »
Det har ingen betydelse. En detalj bara är att jag skulle gett sockerlösningen först, och Bifor alltså efter.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Invintra bi på både bifor o socker
« Svar #2 skrivet: 07 sep-19 kl 17:25 »
Det har ingen betydelse. En detalj bara är att jag skulle gett sockerlösningen först, och Bifor alltså efter.

Varför?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bi på både bifor o socker
« Svar #3 skrivet: 07 sep-19 kl 20:38 »
Hej
Undrar om någon vet om det har någon betydelse om man ger först exv. 10 l. Bifor och sen 10 l sockerlösning vid infodring till samma samhälle

Det har betydelse. Jag skulle ha gjort tvärtom och gett sockerlösning först och Bifor efteråt. Det är nämligen färdiginverterat socker i Bifor och därmed betydligt mindre arbete för bina - en klar fördel nu när det är sent att invintra och kyligt väder.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Invintra bi på både bifor o socker
« Svar #4 skrivet: 07 sep-19 kl 21:50 »
Gäller detta även om man invintrar på mellanväggar i södra Sverige där vi ligger kring 15- 20 grader C nu?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bi på både bifor o socker
« Svar #5 skrivet: 08 sep-19 kl 20:53 »
Jag upplever att även utbyggnad av vaxmellanväggar går fortare med Bifor än med sockerlösning, svar ja.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Invintra bi på både bifor o socker
« Svar #6 skrivet: 09 sep-19 kl 10:11 »
Gäller detta även om man invintrar på mellanväggar i södra Sverige där vi ligger kring 15- 20 grader C nu?

Jag upplever att även utbyggnad av vaxmellanväggar går fortare med Bifor än med sockerlösning, svar ja.

Borde man då inte ta Bifor först, om man vill ha mellanväggarna utbyggda så fort som möjligt?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bi på både bifor o socker
« Svar #7 skrivet: 10 sep-19 kl 10:08 »
Varför?

Vädret kan lätt slå om i september och bli kallare, vad man absolut inte vill då om man är lite sent på det med invintringen är att de ska sluta dra ner. Inte helt ovanligt. Så jag skulle nog börjat med det som har lägre sockerhalt, den drar de absolut ner. På slutet bifor, inverterat och med lite högre sockerhalt vilket bina bedömer lite mer attraktivt och som gör det lite lättare att dra ner när det är kallt och kanske nästan är fullt och också då att täcka


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 3 användare
JuliaM, Lynga, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser