Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten system frusit???  (läst 1837 gånger)

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
Vatten system frusit???
« skrivet: 19 jan-19 kl 09:00 »
Nu hoppas jag att inte detta är något som är överjävligt men jag vänder mej till er kunniga personer för att få lite tips.
Mitt vattensystem står ute i förrådet, det är kallförråd men givetvis isolerat och under vintern har jag ett element på därinne, aldrig några problem. Men för några dagar sedan så var min morfar ute och härjade lite med elverktyg och inget konstigt med det. Imorse märker jag att vattentrycket är väldigt dåligt och blir bara sämre ju längre man spolade. Min spontana reaktion var att strömbrytaren till vattensystemet slagit ifrån då den gjort det ibland på sommaren. Går ut och upptäckte att morfar givetvis hade dragit ut den elkabel som går till elementet i vattenrummet! Cirkulationspump har varit igång dock. Starta givetvis elementet nu och antar att det tar ett bra tag innan man lyckats få upp normal värme därinne. Men det jag tycker är konstigt är att klockan för vattentrycket som sitter på ena tanken (brukar stå på 4 bar) nu står på noll trots att strömbrytaren står som påslagen? Vad innebär detta? Inte heller hört att pumpen gått igång. Bifogar en bild hur de ser ut vid tanken

Postat med Alternativ.nu´s app


addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Vatten system frusit???
« Svar #1 skrivet: 19 jan-19 kl 09:10 »
Vattnet har frusit i rören men inte i tanken. Du har släppt på trycket in i huset så då går trycket ner i tanken. Men mot tryckströmbrytaren är det väl fortfarande fruset, dvs ingående rör i tanken. Jag hade nog stängt av pumpen tills rören var tinade.

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Vatten system frusit???
« Svar #2 skrivet: 19 jan-19 kl 09:13 »
Bara slå av strömbrytaren på väggen då alltså?

Postat med Alternativ.nu´s app


addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Vatten system frusit???
« Svar #3 skrivet: 19 jan-19 kl 09:18 »
Ja, precis. Annars kanske det tinar till tryckströmbrytaren innan det tinat i pumpen. Och då går den tomt vilket inte är bra. Det borde väl vara tinat på några timmar med plusgrader tycker jag.

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Vatten system frusit???
« Svar #4 skrivet: 19 jan-19 kl 09:19 »
Okey tack för svar! Testar detta och återkommer

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vatten system frusit???
« Svar #5 skrivet: 19 jan-19 kl 09:21 »
Vi har fryst vattnet ett flertal gånger under åren.
För att så långt som möjligt förhindra att sker igen så har vi installerat värmekabel och dessutom lagt extra isolering runt tanken och alla rören. 
Nu riskerar det bara att frysa där röret kommer upp ut marken och där det går vidare in i huset.

För att snabbt få igång när det frusit använder jag som regel en kupévärmare med den kan man göra riktigt bra punktinsatser.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Vatten system frusit???
« Svar #6 skrivet: 19 jan-19 kl 09:26 »
Skönt att höra att det inte behöver vara slutet för systemet om det fryser! Inte riktigt något man vill lägga pengar på i onödan.. Men nu har jag igång elementet och stängt av pumpen så får jag vänta och se.

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vatten system frusit???
« Svar #7 skrivet: 19 jan-19 kl 09:28 »
Skönt att höra att det inte behöver vara slutet för systemet om det fryser! Inte riktigt något man vill lägga pengar på i onödan.. Men nu har jag igång elementet och stängt av pumpen så får jag vänta och se.

Postat med Alternativ.nu´s app


Det handlar väldigt mycket om att hitta en medod att förhindra frysning och vara uppmärksam på hur saker och ting utvecklar sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Vatten system frusit???
« Svar #8 skrivet: 19 jan-19 kl 09:31 »
Ja precis. Jag startar ju värmen därinne redan när det börjar bli nån enstaka minus på natten just för att inte glömma sen står det på hela vintern. Har ändå bott här i 7 år och aldrig varit några bekymmer. Men man får helt enkelt hålla koll på pensionärer med elverktyg

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vatten system frusit???
« Svar #9 skrivet: 19 jan-19 kl 11:07 »
Ja precis. Jag startar ju värmen därinne redan när det börjar bli nån enstaka minus på natten just för att inte glömma sen står det på hela vintern. Har ändå bott här i 7 år och aldrig varit några bekymmer. Men man får helt enkelt hålla koll på pensionärer med elverktyg

Postat med Alternativ.nu´s app
det ser ut som du har ett göingefilter. tryckvakten sitter normalt på en böj i golvnivå och den böjen fryser först om du har minus i rummet. rikta en kupevärmare eller annat mot den hade varit mitt första tips

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vatten system frusit???
« Svar #10 skrivet: 19 jan-19 kl 14:34 »
När det har varit risk för att vattnet fryser i ledningarna har jag genom arr låta en kran rinna sakta, förhindrat att det fryser. Där det funnits vc-stol har jag ställt flottören så det smårinner.
kretslopp

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Vatten system frusit???
« Svar #11 skrivet: 19 jan-19 kl 17:25 »
Att isolera rör är också ett trevligt och ganska billigt pyssel, upptäckte jag i ett annat sammanhang. En geringslåda är till stor hjälp när isoleringen kapas. Vid upptining är även hårtorken till nytta.

 

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Vatten system frusit???
« Svar #12 skrivet: 20 jan-19 kl 19:38 »
En enkel självreglerande värmekabel med stickpropp som tejpas mot röret, och därefter på med rörisolering är ett enkelt sätt att förhindra framtida problem.

Jag fick erfara det då min gamla värmekabel kaputtade mellan brunn och hus där ledningen går ovan jord i trälåda som var isolerad. Ny värmekabel, kompletterande isolering och nu funkar det bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser