Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättmedel av borax, hur pass giftigt?  (läst 8063 gånger)

adelyn85

  • Gäst
Tvättmedel av borax, hur pass giftigt?
« skrivet: 21 mar-13 kl 08:30 »
Hej,
sitter och kikar på amerikanska bloggar då jag funderar på att börja tillverka eget tvättmedel. I 99 procent av recepten består stora delar av tvättmedlet av borax. Är det någon som har testat och har någon åsikt om borax? Hur pass giftigt/skadligt är det? Alternativet är tvättnötter som troligen är bra mycket mer miljövänligt (minus koldioxidutsläpp vid transport) men som det verkar vara varierande åsikter kring gällande hur ren tvätten blir samt är rätt mycket dyrare...

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Tvättmedel av borax, hur pass giftigt?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-13 kl 16:19 »
Ja, det finns de som testat.
Ja, det finns de som har åsikter om Borax, dvs dinatriumsaltet av borsyra cas# 1330-43-4, 12267-73-1 eller 13840-56-7 .
EUs kemikaliemyndigheter t.ex.

Harmoniserad klassning: Repr. Cat. 1B H360FD skadligt för fertiliteten och skadligt för foster (symbol GHS 08 + Danger)
Produkter skall märkas som reproduktionstoxiska vid innehåll > 8,5%.

I det gamla märkningssystemet Dödskalle, klass T (dvs giftigt) Riskfraser R60-61.

Borax (eller för den delen perborat) förekommer inte i europeiska tvättmedel, och jag förmodar detsamma om moderna US-amerikanska produkter.

Läs inte amerikanska bloggar om hur man gör tvättmedel. Läs om kemikalier och klassning på ECHAs hemsida. Borax t.ex. ligger på ESR-listan över ämnen som skall bort.  (:)

(Det finns inga varierande åsikter om huruvida tvättnötter fungerar. De fungerar inte. Se t.ex. test i Råd och Rön februari 2013.)
edit: stavfel



adelyn85

  • Gäst
SV: Tvättmedel av borax, hur pass giftigt?
« Svar #2 skrivet: 21 mar-13 kl 16:27 »
Jag tackar för svaret. Hade ingen möjlighet att googla upp giftigheten då jag satt lite dumt till.
Ska kolla in råd och rön, det låter ju inte alls bra. Attans!

Paulinest

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Tvättmedel av borax, hur pass giftigt?
« Svar #3 skrivet: 03 apr-13 kl 23:38 »
Angående Råd och Röns test skall man nog vara väldigt till kritisk till vem som "sponsrat" denna undersökning. Kanske har de rätt, kanske inte.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Tvättmedel av borax, hur pass giftigt?
« Svar #4 skrivet: 04 apr-13 kl 01:00 »
Angående Råd och Röns test skall man nog vara väldigt till kritisk till vem som "sponsrat" denna undersökning. Kanske har de rätt, kanske inte.

Råd och rön är inte sponsrat, det är lite av grejen med en konsumentorganisation.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Lot

  • Inlägg: 3
SV: Tvättmedel av borax, hur pass giftigt?
« Svar #5 skrivet: 14 apr-13 kl 03:33 »
Jo, tvättnötter fungerar. De tar inte bort svåra fläckar (som de testar på i olika tester ) men tvättnötter löser upp fett och tar bort smuts som andra tvättmedel. Jag använder tvättnötter sen ett drygt år tillbaka och har jag nån tydlig fläck på kläderna så förbehandlar jag med tjärtvål eller mitt egenuppfunna fläckmedel (1 del miljövänligt allrengöringsmedel + 10-15 delar vatten, = SUPERBRA!) som jag sprejar på fläcken.
En gång när jag använt tvättnötter så råkade jag klia mig i ögat och det var inte nådigt... så nog innehåller de naturliga såpämnen alltid. Annars går miljontals människor jorden runt med konstant smutsiga kläder.
Förra året la jag ner max 100 kr på tvättnötter, så nog är det ekonomiskt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 2 användare
malarmaster, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser