Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigaste husbygget?  (läst 32298 gånger)

Existens?

  • Gäst
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #20 skrivet: 29 nov-10 kl 07:17 »
Anledningen till att det kan vara svårt att låna en liten summa för att bygga själv, är förmodligen att det blir ett svårbedömt värde på det färdiga objektet.
Banken kan ju inte veta om det blir byggt av en med fackmannamässiga kunskaper, eller nåt klåparskjul. Så det blir ju i stort sett ett blancolån, och inte ett fastighetslån.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #21 skrivet: 30 nov-10 kl 09:50 »
http://cordwoodmasonry.com/Books.html

Kolla upp boken Mortgagefree där. Verkar handla om precis det tråden handlar om :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #22 skrivet: 30 nov-10 kl 13:58 »
ska man bygga nytt så finns det krav på diverse saker som skapar extra kostnader... miljötänk och återvinning..ventilation... samt diverse annat som plockar på vatten o avlopp el... och kvalitetsansvarig..mm mm  men absolut tjänar man på att ta sig tid och jämföra priser..kolla efter begagnat samt att göra allt själv som man klarar av...jag sparade säkert in 500 000kr på eget arbete på mitt hus...
Fjäderfän och kaniner

pålle

  • Gäst
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #23 skrivet: 30 nov-10 kl 14:20 »
 Mins en gubbe som byggde av en gångs pallar och rivnings virke  kåken blev bra förutom att han var snål på isolering :).

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #24 skrivet: 01 dec-10 kl 16:06 »
Billigast är nog ändå att köpa denna vinterbonade villavagn på Blocket för 20 000:-
http://www.blocket.se/orebro/Billig_villavagn_31003753.htm?ca=8&w=1

Nullan

  • Inlägg: 29
  • Man kan inte ta i skit utan o få nåt på sig.
    • Östergötland
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #25 skrivet: 01 dec-10 kl 20:14 »
Hur är det med bygglov och såna grejer? Kostar det skjortan, och ger kommunen bygglov för annat än feta kataloghus?
Man kan inte ta i skit utan o få nåt på sig.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #26 skrivet: 02 dec-10 kl 00:01 »
Hur är det med bygglov och såna grejer? Kostar det skjortan, och ger kommunen bygglov för annat än feta kataloghus?

Vad det kostar med bygglov och exakt vad för regler som gäller är olika från kommun till kommun och beroende på om tomten ligger inom område med detaljplan (kallades förr stadsplanerat område) eller inte. Enklast är att man börjar med att titta på sin kommuns hemsida och suga ur den så mycket information som möjligt.

Huggorm

  • Gäst
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #27 skrivet: 02 dec-10 kl 08:51 »
Hur är det med bygglov och såna grejer? Kostar det skjortan, och ger kommunen bygglov för annat än feta kataloghus?
Reglerna är mycket mildare för fritidshus, och dessa kan man sedan bo i om man vill  ;)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #28 skrivet: 02 dec-10 kl 12:33 »
Tack Snickarn för boktipset.

Snubblade över en video på nätet som satte nya griller i huvudet på mig. ...apropå återanvändning och återvinning, alltså. (Tyvärr på engelska, men intressant ändå.)

http://www.ted.com/talks/view/id/1015
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

DeadMan

  • Inlägg: 121
  • punken lever
    • -
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #29 skrivet: 04 dec-10 kl 19:23 »
Det billigaste huset är nog byggt! Man behöver bra bra logistik 8) 8) 8) för att flytta det! MVH DeadMan
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

andtol

  • Gäst
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #30 skrivet: 09 dec-10 kl 16:30 »
Det billigaste huset är nog byggt! Man behöver bra bra logistik

Jag har en kompis som gärna vill att jag ska flytta ett "gratishus" åt honom...

"Mycket fint skick! Inget jobb alls!"

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #31 skrivet: 11 dec-10 kl 15:28 »
Reglerna är mycket mildare för fritidshus, och dessa kan man sedan bo i om man vill  ;)
jag skulle bygga som fritidshus men det sket sig... fick inte heta fritidshus för jag skulle ju bo där hävdade de... alternativet är väl att bygga det som fritidshus först och flytta in året efter...
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

  • Gäst
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #32 skrivet: 11 dec-10 kl 16:33 »
jag skulle bygga som fritidshus men det sket sig... fick inte heta fritidshus för jag skulle ju bo där hävdade de... alternativet är väl att bygga det som fritidshus först och flytta in året efter...
Det funkar ju inte alltid. Bygger man ett stort, välutrustat fritidshus i ett villaområde så kan man nog också få problem. Men ofta funkar det.

kulantummelisa

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #33 skrivet: 15 dec-10 kl 16:12 »
Av vårt husbygge lärde jag några saker som kanske kan vara till hjälp oavsett vilken hustyp man ska bygga:
1. Titta inte på prislappar i byggvaruhusen! Skriv istället ner en massa material du kommer att behöva och be om offert från flera olika bygghandlar. Var noggrann i specifikationerna så att alla räknar på samma. Min erfarenhet är att om man tar offerter från ett antal lokala byggmarknader/brädgårdar får man troligtvis en bra rabatt (inte minst om man säger att man ska bygga ett hus) som ger lägre totalpris än t ex Byggmax och dessutom kan man få en fast rabatt som gäller varje gång man ska in och köpa enstaka saker. Närmsta såg, eller Byggmax för den delen, har sällan fullsortiment även om de kan vara billiga på sågat virke så bra kontakt med välsorterad bygghandel är ovärderlig.
2. Om du har mycket tid och kontakter i åkeribranchen kan du undersöka priser utomlands. Själv importerade jag lättbetong, Schiedelskorstenar och badrumsmöblerna (WC, bidé, badkar, handfat, skåp mm) från Polen. Numera är priserna högre där och lägre i Sverige så jag tror inte det lönar sig på samma sätt längre, men ändå. Timmerhusstommar från Baltikum sägs vara billiga fortfarande.
3. Det som ser ut att vara billigt kan bli dyrt till slut. Om du ska gjuta betongplatta, välj då inte (såvida du inte har rekommendationer) en som blandar på plats eftersom den utdragna gjuttiden och de många blandningarna kan kräva mycket efterbehandling i form av slipning eller flytspackling som är både dyrt och farligt. Betongbil som gjuter allt på en kvart, jämnar av och glättar blir till slut billigare eftersom man kan lägga innergolv direkt på plattan utan efterarbete.
4. Stirra inte för mycket på stommens kostnad. Den är nästan gratis (nåja) oavsett halm, trä eller lättbetong. Det som kostar är all inredning och alla installationer som behövs (el, vatten, avlopp, ventilation osv). En massa dyra saker som inte syns och som är svåra att överblicka...
5. Tid eller pengar krävs, som tidigare nämnts. Har man gott om tid men inga pengar kan man vänta på lågkonjunkturer, blocketannonser eller andra kampanjer och samla på sig material under lång tid samt bygga själv i egen takt. Nu har de flesta väl inga oceaner av varken tid eller pengar så med facit i hand tror jag det mest ekonomiska hade varit att upphandla grunden och resning av stommen inkl fasad och tak (utan att hjälpa till själv för att undvika problem med fakturor, kvalitetskontroller och liknande) och sedan på egen hand bygga allt inkråm (innerväggar, golv mm) och alla installationer själv (elektriker krävs dock enl lag, men en del låter en göra vissa delar själv mot efterkontroll, t ex dra vp-rör, montera dosor och dra kabel).

Hoppas detta var till någon hjälp.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #34 skrivet: 16 dec-10 kl 00:14 »
Framför allt till kulantummelisa...
Jag måste i viss mån hålla med dig i det du skriver. Du beskriver ett ganska så vanligt husbygge där den "händige" gör en del jobb och därmed sparar många kronor.
Inget alls fel i det men....
Du börjar i fel ände om verkligen vill bygga billigt.
I ert fall misstänker jag att ni har ett väldigt fint men också traditionellt hus.
Inte heller det är fel, utan istället ofta ganska praktiskt, inte minst om man har lånat pengar till bygget och behöver ett så att säga "bevisat" värde.
Det går dock med lite vilja att vara betydligt mer "alternativ".

Det som framför allt kostar på ett bygge är arbete, i andra hand maskintid, i tredje material.
Om man kan utesluta andras arbete (göra allt själv) så är mycket vunnit.
Om man kan slippa hyra specialmaskiner, lägga massor av timmar på planering av tomt och platsen för grund, gräva för el och vatten/avlopp och så vidare så är också mycket vunnit.
I sista fallet är materialen en stor utgift, begagnade eller andrahands (sånt som är nytt men inte kommit till nytta) är tacksamt, andra sortering och lågpris är också nödvändigt.

Ska utveckla det hela lite.
Låt säga att man bestämmer sig för att bygga snorbilligt och gärna lite progressivt samtidigt är exempelvis halmhus ett bra alternativ. (dock inte det enda ska påpekas)
Man placerar huset där det är naturligast/lämpligast ur topologisk och eventuellt (om möjligt) med avsikt på träd och eventuella andra vindskyddande förutsättningar.
Grunden görs som torpargrund, notera här att det blir lite extra viktigt att inte bygga i en dal eller i änden på en slänt för att undvika vatten som måste dräneras bort.
Väggarna görs med bärande regling eller självbärande av balarna, spelar mindre roll hur, viktigast är att det inte är några väldigt tunga lyft som ska göras.
Takstolar lyfts lämpligen på plats med mobilkran, (rejäl) traktor eller om möjligt kranbil som levererar takstolarna.
Om det inte är möjligt är det inte så hemskt svårt att resa takstolarna för hand om man är några stycken som hjälps åt.
Bärlaget och taket isoleras helst med Ekofiber/Termoflock, anledningen är att det blir klart mindre spill (spillet går att återanvända) än med färdiga skivor plus att Ekofiber är ett bättre material ur konvektionssynpunkt och, vilket många som frekventerar detta forum tycker är viktigt, diffusions-öppenhet .
När stommen väl är färdig gör man (åtminstone hjälpligt) klart badrum, kök och ett rum att bo i, flyttar in och fortsätter bygga klart.

Varför bygger då inte alla på det här viset.
Först och främst är det en bekvämlighets fråga, det åtgår mycket tid och energi som man annars kan lägga på jobb, karriär, TV-tittande eller i bästa fall familjen.
Det andra är okunskap, trots att det går att finna i stort sett all information som man någonsin kan behöva på internet, inte minst via forum som detta och liknade, verkar folk ofta tro att allt är jättesvårt, kräver åratal av utbildning och är dessutom i de flesta fall olagligt att göra utan ett krediterande från respektive branchorganisation.
El ska man inte hålla på med om man inte vet vad man gör, blir det fel så går i bästa fall proppen, i värsta... Ja det vet ju alla vad som kan hända. Vidare tycks det vara fullständigt accepterat att ett hus ska kosta en och en halv miljon att bygga, alla dom delarna som kulantummelisa tar upp som att importera material eller vissa moment som blir onödigt dyra "försvinner" i totalkostnaden. En toastol för fyra och ett halvt tusen märks inte i sammanhanget.
Många påstår också att det inte lönar sig att bygga själv.
Det är ett slentrianmässigt utslag från någon som inte vet vad den pratar om.
Om jag ska lönearbeta för att betala en hantverkare med skattade pengar måste jag jobba minst tre timmar för att betala för en.

En viktig fråga som man kan och bör ställa är om det finns någon anledning att bygga billigt.
I den moderna ekonomin så köper man (även om man låter bygga) ett hus som är så dyrt att det inte är någon ide att amortera på, man klarar ändå aldrig av att betala tillbaka tre miljoner under sin livstid.
Låga räntor gör att man kan skaffa miljonvilla utan att betala mer än kanske 3000 i månaden.
Dom riktigt nyliberala ekonomerna tycker knappt att man behöver betala någon ränta heller eftersom prisstegringen äter upp räntekostnaden.
Allt detta är gott och väl om man för det första tror på den moderna ekonomin och för det andra är beredd att sätta sitt hus och hem som insats i lotteriet med å ena sidan ständigt stigande bopriser och å andra sidan säkerställd försörjning via anställning eller väldigt säkra affärsideer som försäkrar minst oförminskad betalningsförmåga under resten av livet.

Om man saknar både trygg anställning och har mer normala affärer och inte har lust att bo i Norrland eller inre delarna av Småland så får man helt enkelt spotta i nävarna och ta hammaren i vacker tass om man vill ha ett eget pörte.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

kulantummelisa

  • Inlägg: 27
    • Skåne
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #35 skrivet: 16 dec-10 kl 12:53 »
Hej Henrik!

Utmärkt inlägg du skrivit. Jag håller med. Ett problem du nämner om man vill vara mer alternativ är att banken vill se ett bevisat värde om man lånar till bygget. Det är sant och själv uppsökte jag flera banker där de flesta endast lånade ut om man valde ett kataloghus! Enda lösningarna om man inte har fet plånbok (eller mager plånbok och oceaner av tid) var Länsförsäkringars byggkredit som godkände att man byggde allt själv i sin egen takt eller JAK, men de har ett ganska annorlunda sätt att sparlåna som skulle ge betydligt högre månadsutgifter än en traditionell banklösning och ska man vara ledig från jobbet en längre tid för att kunna bygga har man ju ingen lön att betala så mycket med varje månad.
Hur som helst: det största problemet jag upplevt har inte med viljan att tänka alternativt eller bankens säkerhet att göra utan de regler som finns för byggande av bostadshus. Bygglovskraven skiljer sig säkert mellan olika kommuner men vi fick datum både för när bygget senast skulle vara påbörjat och för när det skulle vara avslutat. Dessutom skulle en del tekniska krav uppfyllas samt alla byggnormer. Arbetet skulle kontrolleras av kvalitetsansvarig med jämna mellanrum. Man var tom tvungen att ha torkskåp eller torktumlare, men vi lyckades "inofficiellt" slippa det eftersom den kvalitetsansvarige höll med om att det går lika bra att frystorka tvätt utomhus på vintern... Troligtvis skulle det bli betydligt enklare att bygga riktigt billigt och alternativt om man byggde fritidshus eller gjorde till- eller ombyggnad på redan bebyggd fastighet. I verkligheten blir det lätt en medelväg mellan industriellt standardbyggande och ens egna önskemål vilket gör att även kostnaden blir ett mellanting mellan standard och billigt.

Ur Henriks inlägg: "alla dom delarna som kulantummelisa tar upp som att importera material eller vissa moment som blir onödigt dyra "försvinner" i totalkostnaden. En toastol för fyra och ett halvt tusen märks inte i sammanhanget." Jag förstår inte riktigt innebörden men eftersom det hänvisas till mitt inlägg vill jag bara kort förtydliga vad jag ville förmedla i mitt inlägg. Om man ska bygga billigt (oavsett metod och alternativitet) får inga kostnader "försvinna i totalkostnaden". Om man, för att fortsätta på WC-exemplet ovan, köper en toastol i Polen eller en begagnad i Sverige för 450:- istället för en Gustafsberg Nordic inkl standardplastsits för 2000:- i Sverige (det finns så klart dyrare att jämföra med också) har man sparat ca 1500:-. Har man två toaletter (vilket krävs i vissa typer av bostadshus) är besparingen 3000:- bara på två toastolar. De små summorna blir stora pengar ganska snabbt så ett "det försvinner i mängden"-tänk är nog farligt om man ska bygga billigt.

Huggorm

  • Gäst
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #36 skrivet: 16 dec-10 kl 12:59 »
Det beror ju lite på vad man menar med "billigt" också. För vissa är ett hus för en miljon billigt, för andra ett hus för 100 000kr. För den som läger en miljon betyder väll inte någon tusenlapps besparing på en toastol något, men för den som bygger för max 100 000kr utgör det ju en märkbar skillnad.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #37 skrivet: 16 dec-10 kl 15:17 »
Ur Henriks inlägg: "alla dom delarna som kulantummelisa tar upp som att importera material eller vissa moment som blir onödigt dyra "försvinner" i totalkostnaden. En toastol för fyra och ett halvt tusen märks inte i sammanhanget." Jag förstår inte riktigt innebörden men eftersom det hänvisas till mitt inlägg vill jag bara kort förtydliga vad jag ville förmedla i mitt inlägg. Om man ska bygga billigt (oavsett metod och alternativitet) får inga kostnader "försvinna i totalkostnaden". Om man, för att fortsätta på WC-exemplet ovan, köper en toastol i Polen eller en begagnad i Sverige för 450:- istället för en Gustafsberg Nordic inkl standardplastsits för 2000:- i Sverige (det finns så klart dyrare att jämföra med också) har man sparat ca 1500:-. Har man två toaletter (vilket krävs i vissa typer av bostadshus) är besparingen 3000:- bara på två toastolar. De små summorna blir stora pengar ganska snabbt så ett "det försvinner i mängden"-tänk är nog farligt om man ska bygga billigt.

Jag formulerade mig slarvigt, ser det när jag läser det jag skrivit.
Jag menar, om man som husköpare (dvs även om man låter bygga) installerar en jättedyr toalett (exempelvis) så kommer kostnaden för denna verka tämligen modest i ett traditionellt bygge då fem tusen inte märks mycket på en eller två miljoner.
Väljer man att importera så kommer man (om man gör "rätt") ner i pris och vissa saker kan man "spara" pengar på.
Dock gäller det att se det från sitt eget håll, en toastol för mig får inte kosta över tusen kronor, då måste i sådana fall något annat bli motsvarande billigare eller så har jag inte råd att skaffa det.

När det kommer till byggregler skiftar dom mycket i olika kommuner.
Blir dock lite fundersam när du skriver att det krävdes torkskåp eller torktumlare.
Vem ställde detta kravet och varför kunde kvalitets-ansvarige låta er undgå det?

Och visst, det är fritidshus som gäller om man ska försöka vara sparsam.
Man får då i sådana fall vara beredd på att kommunen inte står för viss service som snöröjning och sophämtning vid grinden.
I det fall man skulle bli handikappad få man nog snällt vara beredd att flytta då endast permanentsbostäder handikappsanpassas.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Huggorm

  • Gäst
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #38 skrivet: 16 dec-10 kl 15:22 »
Och visst, det är fritidshus som gäller om man ska försöka vara sparsam.
Man får då i sådana fall vara beredd på att kommunen inte står för viss service som snöröjning och sophämtning vid grinden.
I det fall man skulle bli handikappad få man nog snällt vara beredd att flytta då endast permanentsbostäder handikappsanpassas.
Sophämtningen ser jag knappast som service, den är ju påtvingad och kostar stora pengar. Och snöröjning har jag aldrig hört talas om att dom fixat gratis heller. Man kommer nog billigare undan om man ordnar den själv hos någon granne som har traktor.

pålle

  • Gäst
SV: Billigaste husbygget?
« Svar #39 skrivet: 16 dec-10 kl 15:25 »
Jag formulerade mig slarvigt, ser det när jag läser det jag skrivit.
Jag menar, om man som husköpare (dvs även om man låter bygga) installerar en jättedyr toalett (exempelvis) så kommer kostnaden för denna verka tämligen modest i ett traditionellt bygge då fem tusen inte märks mycket på en eller två miljoner.
Väljer man att importera så kommer man (om man gör "rätt") ner i pris och vissa saker kan man "spara" pengar på.
Dock gäller det att se det från sitt eget håll, en toastol för mig får inte kosta över tusen kronor, då måste i sådana fall något annat bli motsvarande billigare eller så har jag inte råd att skaffa det.

När det kommer till byggregler skiftar dom mycket i olika kommuner.
Blir dock lite fundersam när du skriver att det krävdes torkskåp eller torktumlare.
Vem ställde detta kravet och varför kunde kvalitets-ansvarige låta er undgå det?

Och visst, det är fritidshus som gäller om man ska försöka vara sparsam.
Man får då i sådana fall vara beredd på att kommunen inte står för viss service som snöröjning och sophämtning vid grinden.
I det fall man skulle bli handikappad få man nog snällt vara beredd att flytta då endast permanentsbostäder handikappsanpassas.

snöröjning får du väll anlita oavsett  och sophämtningen är  obligatoriskt   om du inte anger att du bara vill ha bara på sommaren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser